ميراث خبر                                           بازگشت به صفحه اصلی

 

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=29049

 

12 بهمن 1384 – 1ول فوريه 2006

 

همايش باستان‌شناسي تنگه بلاغي پنجم اسفند در شيراز

 

تهران، گروه استانها: همايش باستان شناسي تنگه بلاغي، 5 اسفند با حضور تمامي هيات هاي باستان شناسي اين تنگه باستاني در شيراز برگزار مي شود. در اين همايش نتايج تلاش 7 هيات مشترک کاوش در تنگه بلاغي مورد بررسي قرار مي گيرد.
«محمد حسن طالبيان»، رئيس بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در اين باره گفت: «پيش از اين قرار بود تا اين همايش در دي ماه سال جاري برگزرا شود که به دلايلي اين کار انجام نگرفت. تلاش ها براي اين کار ادامه داشت و قرار است تا اين همايش در روز 5 اسفند 84 در شهر شيراز برگزار شود. اما هنوز اين مسئله به قطعيت نرسيده است.»
به گفته او تلاش مسئولان برگزاري همايش بر آن است تا محل همايش شيراز باشد تا پس از همايش مهمانان بازديدي از محوطه تنگه بلاغي و مشاهده عيني يافته هاي باستان شناسي در اين محوطه داشته باشند.
«مسعود آذرنوش»، رئيس دفتر باستان شناسي با اشاره به برگزاري اين همايش گفت: «از آنجايي که هر هيات شامل تيمي متشکل از ايران و کشور هاي خارجي از قبيل لهستان، فرانسه، آلمان، ژاپن و ... بوده است بايد براي اعضاي هيات ها ويزا تهيه شود که زمان بر است و با وجود زمان اندکي که باقي مانده اميدواريم بتوانيم براي زمان تعيين شده اين کار انجام شود.»
«مژگان سيدين»، باستان شناس و يکي از مسئولان دفتر بين الملل پژوهشکده باستان شناسي با اشاره به تهيه ويزاي باستان شناسان خارجي گفت: «براي اين کار نامه اي به دفتر پژوهشگاه فرستاده شده تا با تهيه ويزاي باستان شناسان خارجي موافقت شود. اين نامه هنوز به دفتر امور بين الملل پژوهشکده باستان شناسي بازنگشته است و ما در انتظار امضاء و موافقت رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستيم.»
به گفته او برخي از سرپرستان خارجي هيات هاي کاوش در تنگه بلاغي از قبيل بوشارلا و باربارا هلوينگ در ايران هستند و بايد براي بقيه باستان شناسان ويزا تهيه کرد.
تنگه بلاغي در 9 کيلومتري پاسارگاد واقع شده است و بخشي از چشم انداز اين مجموعه باستاني محسوب مي شود. کاوش هاي باستان شناسي در اين تنگه به منظور نجات بخشي آن از سال گذشته آغاز شد و فصل نخست آن دي ماه به پايان رسيد. يافته هاي باستان شناسي از قبيل کشف روستايي از دوره هخامنشي مانع از آن شد تا سد سيوند در اسفند سال جاري آب گيري کند. به همين دليل فصل دوم کاوش در تنگه بلاغي از بهمن ماه سال جاري آغاز مي شود.

 

 بازگشت به صفحه اصلی