بازگشت به صفحه اصلی

16 فروردين 85 ـ 5 آوريل 2006

ميراث خبر

 

بودجه 85 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هنوز بلاتكليف است

 

تهران،_ سياست و فرهنگ: بودجه 85 سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري در بخش عمراني نسبت به بودجه سال 84 با كاهش 22.5 درصدي رو به رو است كه اين امر در برنامه‌هاي آتي اين سازمان تاثير چشمگيري دارد.

به عبارتي مي‌توان گفت كه بودجه عمراني سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري نسبت به سال 84 حدود 18 ميليارد و 75 ميليون تومان كاهش مي‌يابد و مسئولان اين سازمان بايد سال 85 را با 44 ميليارد تومان اعتبار جاري و 106.2 ميليارد تومان بودجه عمراني سپري كنند.

اين كاهش در پي مصوبات روز آخر جلسات کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت.بر اساس مصوبه اين كميسيون اعتبارات مربوط به تملک دارايي و سرمايه‌اي دستگاههاي فرهنگي و اعتبارات عمراني اين دستگاهها 40 درصد کاهش يافت.

به گفته اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، کاهش بودجه عمراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خطري را متوجه بافتهاي تاريخي نيازمند به مرمت و احيا مي‌کند که هيچ راهکاري براي جبران آن نمي‌توان يافت.

او با انتقاد از تصميم مجلس براي کاهش اعتبار اين سازمان و گفته‌هاي برخي از نمايندگان در مورد عدم جذب بودجه 84 توسط سازمان گفت: «تا هنگامي که مجلس به طور رسمي اين ايراد را اعلام نکند، سازمان به نظراتي که جسته و گريخته از اين سو و آن سو مي‌رسد، واکنشي نشان نخواهد داد.»

در حالي‌كه ارقام ارائه‌شده خبر از كاهش بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌دهند،اما مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مركز پژوهشهاي مجلس و نمايندگان مجلس در مورد كاهش،افزايش و يا ثابت ماندن بودجه عمراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظرات متفاوت و حتي گاه متناقضي دارند.

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از افزايش بودجه عمراني 85 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر مي‌دهد،اما مديركل دفتر تلفيق برنامه و بودجه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، کاهش بودجه عمراني را براي اين سازمان پيش‌بيني مي‌کند.

اعضاي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي و عده‌اي از نمايندگان مجلس نيز با انتقاد از عدم جذب بودجه 84 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كاهش بودجه اين سازمان را لازم مي‌دانند.

 

موافقان و مخالفان چه مي گويند:

 اگرچه سيف الله امينيان، معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ميراث خبر گفت که بودجه عمراني سازمان در سال 85 نه تنها کاهش نخواهد يافت، که 8 درصد نيز افزايش مي‌يابد، اما در مقابل مديركل دفتر تلفيق برنامه و بودجه با تکذيب اين خبر بين 23 تا 30 درصد کاهش براي بودجه عمراني سال 85 تمامي دستگاهها پيش‌بيني کرد. به گفته وي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز از اين کاهش بودجه بي‌نصيب نيست.

به گفته کردبچه، تنها طرحهايي که مهلت اتمام آنها سال 85 و 86 است از اين قانون مستثني هستند که بار مالي اين طرحها هم بايد توسط طرحهاي ديگر دستگاهها تامين شود.

ستار هدايت‌خواه، نماينده مردم بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عملکرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جذب بودجه 84 گفت:« اگر در ارزيابيها به اين نتيجه برسيم كه سازمان ميراث فرهنگي ظرفيت جذب همين بودجه را هم ندارد، ممكن است درباره كاهش آن پيشنهادهايي را در كميسيون مطرح كنيم.»

رضا آشتياني، نماينده مردم قم نيز گفت:«عملكرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در طول سال جاري نشان داد كه قدرت هزينه و جذب بودجه تخصيص‌يافته در سال گذشته را به صورت صحيح و مناسب ندارد.»

آشتياني براي مستند كردن حرف خودش به خريد ساختمان 50 ميلياردي براي سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد كه البته با دستور رئيس‌جمهور قرارداد آن لغو شد.

وي گفت: «بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نبايد به اين شكل هزينه شود و من حدس مي‌زنم كاهش بودجه در بخش عمراني نيز بي‌ارتباط با اين موارد نباشد.»

هدايت‌خواه يادآور شد:« بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كاهش نيافته ولي به اندازه سال گذشته نيز رشد ندارد كه اين امر طبيعي است، زيرا اين سازمان در سال گذشته رشدي معادل 100 درصد داشت. قاعدتا زماني كه امسال مي‌خواهيم بودجه آن را تحليل كنيم، بايد به بودجه سال 83 اين سازمان رجوع كنيم تا رقم درستي به دست آيد.»

 

نادري نسب:بودجه سازمان کاهش نيافته است

اما به گفته بهروز نادري‌نسب مديركل امور استانها و مجلس سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري رقم بودجه امسال سازمان ميراث با احتساب بودجه جاري، عمراني و كمكهاي فني و اعتباري به اضافه همه بندها و تبصره‌هاي الحاقي به 264 ميليارد تومان مي‌رسد. اين رقم نسبت به بودجه سال گذشته كه 254 ميليارد تومان بود، 14 درصد رشد كرده است.

بودجه جاري سازمان در سال 85 بالغ بر 44 ميليارد و بودجه عمراني106.2ميليارد تومان است. در سال 84، اين ارقام به ترتيب 44 ميليارد و 107 ميليارد تومان بوده است.

به گفته نادري‌نسب، بودجه جاري سال 85 نسبت به سال 84 ، 4 درصد رشد كرده و بودجه عمراني نسبت به سال گذشته 1 درصد كاهش پيدا كرده است.

همچنين در لايحه بودجه دولت علاوه بر بودجه‌هاي جاري و عمراني و كمكهاي فني و اعتباري چند بند و تبصره هم وجود دارد كه به مجموع رقم بودجه سازمان ميراث مي‌افزايند.

يكي از اين موارد، عوارض خروج مسافر از كشور است. سابق بر اين عوارض خروج مسافر براي تمام کشورها 7 هزار تومان بود. اكنون اما، با توجه به كشور مقصد اين عوارض تا سقف 20 هزار تومان تعريف شده است. در اين تعريف شاخصهايي از جمله مسافت كشور مقصد و ارزش پول آن كشور لحاظ شده است. پيش‌بيني مي‌شود از عوايد حاصل از اجراي اين طرح حداقل 20 و حداكثر 30 ميليارد تومان به توسعه بخش گردشگري سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري تخصيص داده شود.

در اين لايحه هم‌چنين نسبت به تاسيس صندوق احيا و مرمت آثار باستاني توجه ويژه‌اي شده و دولت 110 ميليارد تومان براي آن اختصاص داده است. اين صندوق زير نظر رييس سازمان و توسط هيات امنا و مديرعامل اداره خواهد شد.

نادري نسب با حمايت از عملکرد سازمان ميراث فرهنگي در سال 84 گفت:«از كل بودجه سال 84 تا دي ماه امسال در اعتبارات جاري 61.2 درصد تخصيص داده شده و در اعتبارات عمراني 33 درصد. يعني اعتبارات جاري را به دليل اينكه سازمان چاره‌اي ندارد و نمي‌تواند مثلا حقوق كاركنان را پرداخت نكند، بيشتر تخصيص مي‌دهند. مثلا يك دوازدهم بودجه جاري را در هر ماه به سازمان مي‌دهند، چون سازمان مجبور است حقوق كاركنان و پول آب و برق و ساير هزينه‌هاي جاري را بپردازد.

اما در بخش عمراني چون نيروي انساني در ميان نيست و فقط مسائل سخت‌افزاري است سعي مي‌كنند اعتبار متناسب با درآمد دولت بدهند كه معمولا كمتر است.وقتي تا ماه بهمن تنها 41 درصد بودجه عمراني به ما داده شده، يعني درحالي كه چيزي به آخر سال نمانده ، تقريبا يك سوم بودجه عمراني را به ما داده‌اند. معلوم است وقتي پول نيست طرحها روي زمين مي‌ماند.»
 
مديركل امور استانها و مجلس سازمان ميراث اين را مي‌گويد و اضافه مي‌كند:«اتفاقا سازمان در انجام طرحهايي كه هم در بخش گردشگري هم در بخش ميراث تعريف كرده جلوتر است، اما معطل پول و تخصيص بودجه است. اين به عملكرد سازمان برنمي‌گردد و سازمان مديريت بايد اين خلا را پر كند.»

 

بودجه جبران مي‌شود؟

اما گويا بر خلاف اين مصوبات، اعضاي کميسيون تلفيق در آخرين نشست عمومي خود به دليل کاهش 10 ميليارد دلاري منابع نفتي در لايحه بودجه سال 85 با افزايش بودجه تمام دستگاههاي فرهنگي مخالفت کردند.

مدير كل دفتر تلفيق برنامه و بودجه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، گمانه‌زني در مورد كاهش چشمگير بودجه بخش فرهنگ به ويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تصويب آن براي جبران كسري بودجه عمراني دولت در سال 85  را در حد شنيده‌ها دانست.

 کردبچه در مورد اين كاهش گفت: «بودجه عمراني تمام دستگاهها و سازمانهاي مربوط 22.5 درصد كاهش يافت و بودجه عمراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم از اين امر مستثني نبود.»

مديركل دفتر تلفيق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي البته تاکيد کرد در صورتي که دولت متمم بودجه سال 85 را به مجلس ارائه کند و با تصويب مجلس،مي‌توان کاهش 22.5 درصدي بودجه عمراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را جبران کرد.

 «محمد پژوييان»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، اما بخشهاي فرهنگي مانند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را از جمله حوزه‌هايي مي‌داند كه بر زندگي مردم تاثير مستقيم داشته و بر اساس همين استناد توجه ويژه به اين گونه حوزه‌ها را ضروري مي‌داند.

وي در مورد الگوي تغيير بودجه سازمانها و وزارت‌خانه‌ها در سال 85 مي‌گويد:«نبايد با استناد به درآمدزا نبودن بعضي از دستگاهها يا سهم كم آنها در درآمدزايي دولت بودجه كمتري به آنها اختصاص يابد، بلكه بايد بر اساس نيازهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي مردم اين گونه سهميه‌بنديها از كاهش بودجه پيشنهادي دولت، صورت گيرد.»

 

گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس
واحد اطلاع‌رساني مركز پژوهشها_ دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس ضمن بررسي اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در لايحه بودجه سال 1385 كل كشور عنوان كرد كه از يك سو ميزان تخصيص اعتبارات عمراني اين سازمان به ندرت از 50 درصد بودجه مصوب فراتر مي‌رود و از سوي ديگر از همان مبلغ دريافت‌شده هم فقط نيمي به مصرف مي‌رسد.

اين درحالي است که مديركل امور استانها و مجلس سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري با حمايت از عملکرد مشايي مي‌گويد:«اين مسئله را كه سازمان نتوانسته بودجه سال 84 را درست جذب كند قبول ندارم. ممكن است از آن طرف بتوانيم بگوييم چون دولت تغيير كرده سازمان مديريت هم تغيير كرده و آنها دچار وقفه شده‌اند ولي سازمان ما دچار وقفه نشده است. ما برنامه‌هايمان در بخش گردشگري تعريف شده است. مثلا در بحث كمپينگها و اردوگاههاي جنگي، طرحها آماده است، اما پول نيست. هتلها آماده است. هتلهاي سه ستاره طراحي شده، اما پول نيست. شما باشيد چه مي‌كنيد؟ طرحهاي مرمتي و باستانشناسي ما همه آماده است، اما پول به اندازه كافي نيامده. كميسيون فرهنگي و دستگاههاي محترم بايد به سازمان مديريت فشار بياورند تا اعتبار بيشتري تخصيص بدهد و اينطوري مشكل جذب بودجه حل مي‌شود.»

بازگشت به صفحه اصلی