http://www.chn.ir/news/Print/?Section=2&id=26726

خبر گزاری میراث فرهنگی

۱۳۸۴/۸/۲۲ - 13:25:00

كشف30 خانه روستايي هخامنشي در تنگه بلاغي

باستان شناسان ايران و ايتاليا در تنگه بلاغي 30 خانه روستايي در يك دهكده هخامنشي شناسايي كردند.

تهران _ ميراث خبر
گروه استان ها_حسن ظهوري: هيات مشترك باستان شناسان ايراني و ايتاليايي تنگه بلاغي؛ در ادامه كاوش هاي خود در محوطه هاي 76 و 77 اين تنگه، 30 خانه روستايي در يك دهكده هخامنشي را شناسايي و مورد كاوش قرار دادند.
با نزديك شدن به زمان آبگيري سد سيوند كاوش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي نيز شتاب بيشتري گرفته و تاكنون اين كاوش ها نتايج قابل قبولي به همراه داشته است. سال گذشه هيات ايتاليايي و ايراني در بخشي از منطقه تنگه بلاغي كه به سد نيز بسيار نزديك است موفق شدند بقاياي يك دهكده هخامنشي را شناسايي كنند. كاوش در اين محوطه به علت نامساعد بودن شرايط جوي به امسال موكول شد و دومين فصل كاوش نيز حاصل شگفت انگيزي به همراه داشته است.
«عليرضا عسگري»، سرپرست هيات ايراني كاوش در تنگه بلاغي با اشاره به نتايج بدست آمده از اين كاوش ها گفت: «روز گذشته با پايان يافتن فصل 40 روزه كاوش در محوطه هاي 76 و 77 نتايج بسيار ارزشمندي بدست آمد. در اين فصل از كاوش با استفاده از روش هاي نوين باستان شناسي از جمله ژئوفيزيك ( مغناطيس سنجي زمين ) كه با كاوش نيز همراه بوده است، توانستيم حدود 30 اطاق يا خانه هخامنشي را در يك روستاي هخامنشي كشف كنيم.»
او گفت:‌ «اين كشف براي نخستين بار در باستان شناسي ايران رخ مي دهد و تا پيش از اين ما اطلاعي از معماري روستايي هخامنشيان نداشته ايم. اطلاعات ما بيشتر موكول به كاخ ها و بناهاي يادماني هخامنشي مي شده است.»
عسگري با اشاره به ثروتمند بودن ساکنان اين روستا گفت‌: «سال گذشته مداركي بدست آمد كه نشان مي داد اين افراد از وضعيت اقتصادي مناسبي برخوردا بوده اند. در دومين فصل كاوش به كاسه مرمري برخود كرديم كه جاي پرسش هاي فراواني را به همراه داشته است. اين كاسه نيز مي تواند دليل ديگري بر رفاه اقتصادي افراد روستا باشد.»
پيش از اين باستان‌شناسان ايراني و ايتاليايي با پايان اولين فصل كاوش‌هاي نجات‌بخشي محوطه‌ها و آثار باستاني پشت سد سيوند در تنگه بلاغي پس از كشف بقاياي معماري و هشت هزار قطعه سفال و ظرف بسيار بزرگ سفالي در اين محوطه متوجه ثروتمند بودن ساكنان اين منطقه در در دوره هخامنشي شده بودند.
عسگري با اشاره به يافته هاي دومين فصل كاوش در تنگه بلاغي گفت: «آثار بدست آمده از اين فصل كاوش نشان مي دهد كه زندگي در اين روستا در تمام طول دوره هخامنشي جريان داشته است. اين آثار عبارتند از چند مهره سنگي چرخ نخريسي كه از بافندگي در اين روستا خبر مي دهد به اضافه يك كاسه مرمري، سنجاق مفرغي، مهره هاي تزئيني، تيغه هاي سنگي مربوط به يك آسياب، سر پيكان و يك سپر مربوط به دوره هخامنشي بوده است.»
به گفته او اين آثار نشان مي دهد كه نوعي زندگي خاص در اين روستا جريان داشته است و شاهان هخامنشي در زمان حكومت خود به روستاها رسيدگي زيادي مي كردند.
سد سيوند يكي از جنجال برانگيز ترين پروژه هاي سد سازي در كشور است. اين سد روي رودخانه پلوار ( سيوند ) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين تنگه كه به راه شاهي موسوم است يكي از چشم انداز هاي پاسارگاد محسوب مي شود و آبگيري سد سيوند 130 اثر باستاني و تاريخي اين تنگه را با خود زير آب مي برد. هم اكنون با همكاري و تعامل ميان مسئولان پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي؛ تيم هاي مشتركي از ايران و كشورهاي خارجي در اين تنگه مشغول كاوش هاي باستان شناسي هستند تا پيش از آبگيري سد سيوند؛ بخشي از آثار موجود در اين تنگه را نجات دهند.
عسگري با اشاره به تعامل ميان مسئولان سد و پروژه نجات بخشي گفت: «مسئولان سد در طول كاوش همكاري لازم را با ما داشته اند و از انجام هيچ كاري دريغ نكردند.»
دومين فصل از كاوش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي روي دهكده هخامنشي با سرپرستي عليرضا عسگري از ايران و پروفسور كالياري از ايتاليا پس از يك ماه و نيم به پايان رسيد و نتايج شگفت انگيزي داشته است.
تنگه 18 كيلومتري بلاغي در 9 كيلومتري پاسارگاد واقع شده است.