تهران _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=29747

10 اسفند 84 ـ اول مارچ 2006                                   بازگشت به صفحه اصلی

 

دو حوضچه توليد نوشيدني از دوره ساساني در تنگه بلاغي مدفون مانده است


گروه استان ها: باستان شناسان موفق شدند با انجام بررسي هاي ژئوفيزيک در سايت ساساني تنگه بلاغي، دو حوضچه توليد نوعي نوشيدني را در اين سايت باستاني شناسايي کنند.
پيش از اين حفاري هاي باستان شناسي در بخش جنوبي محوطه 64 منجر به کشف حوضچه اي شده بود که در آن نوعي نوشيدني توليد مي کردند. قدمت اين حوضچه به دوره ساساني بازمي گردد.
«علي اسدي»، سرپرست ايراني هيات ايران و لهستان در تنگه بلاغي گفت: «اوايل سال جاري با کشف حوضچه اي از دوره ساساني که براي توليد نوعي نوشيدني از آن استفاده مي شد، محوطه 64 را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم کرديم که بخش شمالي را فضاهاي مسکوني و بخش جنوبي را فضاي صنعتي نام گاري کرديم. تازه ترين بررسي هاي ژئوفيزيک در محوطه اي به ابعاد 2 هکتار نشان داد که اين نام گذاري کاملا درست بوده و سه مجموعه ساختماني در بخش شمالي و يک حوضچه توليد نوعي نوشيدني در بخش جنوبي کشف شد.»
وي در ادامه گفت: «نقشه هاي ژئوفيزيک نشان مي دهد که حوضچه هاي مدفون در خاک به نخستين حوضچه اي که از اين مجموعه از زير خاک بيرون آمد شباهت دارد و احتمالا آن ها نيز به مانند حوضچه پيشين داراي يک سطح شيب دار که به يک خمره بزرگ سفال منتهي مي شود باشند.»
باستان شناسان با تفکيک محوطه 64 به دو بخش شمالي و جنوبي تصور مي کنند که بخش مسکوني اين محوطه که در بخش شمالي قرار گرفته است احتمالا متعلق به خانه کساني بوده که در کارگاه هاي توليد نوشيدني کار مي کردند. به همين دليل قرار است با آغاز فصل دوم کاوش در اين محوطه باستاني بخش شمالي و جنوبي محوطه 64 مورد کاوش قرار گيرد.
سد سيوند از جمله پروژه هاي سد سازي کشور است که پس از آبگيري 130 اثر باستاني را در تنگه بلاغي غرق مي کند. از جمله مهم ترين اين محوطه روستاي هخامنشي به همراه گورستاني از اين دوره باستاني است که در اولين روزهاي آبگيري سد از بين مي روند.


کاوش هاي جديد براي يافتن ردپاي زندگي هفت هزار ساله در تنگه بلاغي

بازگشت به صفحه اصلی