خبر گزاری ميراث خبر

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=28677

هشتم بهمن 1384

کارشناسان ژئوفيزيک در تنگه بلاغي

 

تهران، ميراث خبر، گروه استان ها: بررسي هاي ژئو فيزيك تنگه بلاغي در حالي آغاز شده است كه باستان شناسان در وضعيت شديد سرما تا كنون دو و نيم هكتار از محوطه 64 را مورد بررسي قرار داده اند. اين محوطه متعلق به كارگاه هاي توليد نوشيدني از دوره ساساني است.
«علي اسدي»، سرپرست ايراني محوطه 64 در تنگه بلاغي با اشاره به انجام بررسي هاي ژئوفيزيك در اين محوطه گفت: «با قطع شدن بارش برف و باران؛ عمليات ژئوفيزيك را در محوطه 64 تنگه بلاغي آغاز كرديم تا پيش از بارشي ديگر اين كار به اتمام برسد. بررسي ژئوفيزيك در اين محوطه چهار روز در وضعيت شديد سرما و به سرپرستي بابك امين پور به طول كشيد و در اين زمان دو نيم هكتار از اين محوطه باستاني را مورد بررسي قرار داديم.»
اين بررسي ها در ادامه حصاري بوده است كه در محوطه وجود دارد و باستان شناسان به دنبال حد و مرز اين حصار هستند. همچنين اين بررسي ها در بخش شمالي محوطه نيز انجام گرفته است كه به واحد هاي مسكوني مربوط مي شود.
به گفته او اين بررسي ها كمك مي كند تا در فصل بعدي كاوش در محوطه 64 ترانشه ها با دقت بيشتري انتخاب شود و با توجه به زمان اندكي كه وجود دارد بهترين و جامع ترين اطلاعات از محوطه 64 بدست آيد.
اين محوطه توسط تيم مشتركي از ايران و لهستان به سرپرستي علي اسدي و باربارا كايين كاوش شده است و قرار است پس از مراجعت دوباره كايين به ايران فصل دوم كاوش در اين محوطه آغاز شود. اين هيات احتمالا در فروردين و ارديبيشت سال آينده كاوش هاي باستان شناسي خود را آغاز مي كنند.
تنگه 18 كيلومتري بلاغي در 9 كيلومتري پاسارگاد واقع شده است. سد سيوند كه روي رودخانه پلوار احداث شده پس از آبگيري بخشي از اين تنگه را زير آب مي برد و 130 اثر را غرق مي كند. هم اكنون با تعامل ميان مسئولان دو پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي بزرگترين عمليات نجات بخشي در اين تنگه ادامه دارد.
اوايل سال جاري باستان‌شناسان ايران و لهستان با كاوش‌هاي نجات‌بخشي در پشت سد سيوند در تنگه بلاغي ساختارهاي معماري را كشف كردند كه براي توليد نوعي نوشيدني مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. كشف فضاهايي از دوره هخامنشي و ساساني در اين محوطه ارزش فرهنگي آن را چند برابر كرده است و از آنجا كه تاكنون در تنگه بلاغي نمونه چنين كارگاهي كشف نشده است، زير آب رفتن آن پيش از تكميل مطالعات باستان شناسي مي تواند جبران ناپذير باشد. به تاخير انداختن آبگيري سد سيوند سبب شد تا اين محوطه شانس دوباره اي براي کاوش پيدا کند.