خبرگزاری ميراث فرهنگی

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=22002

تهران  - 29 خرداد 84

افزايش قربانيان سدسازي استان فارس به 174 محوطه


گروه استان‌ها: با شناسايي 45 محوطه باستاني ديگر در پشت سدها و مسير طرح‌هاي آب‌رساني در استان فارس، تعداد محوطه‌هاي باستاني اين منطقه كه به زير آب رفته و تخريب مي‌شوند، به 174 محوطه و اثر افزايش يافت.
«عليرضا عسگري»،كارشناس اداره سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: «پس از ارايه طرح‌هاي اجرايي سازمان آب منطقه‌اي فارس، بررسي‌هاي اوليه در 8 پروژه و طرح عمراني آب‌رساني آغاز شد.اين مطالعات منجر به شناسايي محوطه‌ها، تپه‌ها و آثار بسيار مهمي از دوران پيش از تاريخ، ساساني، و اسلامي شد.»
باستان‌شناسان در درياچه سد سلمان فارسي 20 محوطه و تپه باستاني در درياچه سد ميرزاي شيرازي 6 محوطه و اثر باستاني در درياچه سد مرودشت 6 محوطه و تپه باستاني، در درياچه سد آباده‌ها محوطه، در درياچه سد تنگاب 2 محوطه و تپه باستاني، در درياچه سد ملاصدرا 3 محوطه و تپه باستاني، در درياچه سد گورك بخشي از پايه‌هاي پل متعلق به دوره ساساني و در مسير طرح آب‌رساني يك كتيبه دوره قاجاريه را شناسايي كرده‌اند.
«ايرج محمدي» يكي از كارشناسان طرح بررسي سدها گفت: «در درياچه اين سدها به خصوص دو سد سلمان فارسي و سد ملاصدرا با آثار بسيار مهمي روبه‌رو هستيم كه مي‌تواند پرسش‌هاي بسياري از دوره‌ ساساني را پاسخ دهد. همچنين آثار اين دو منطقه مي‌تواند تصوير روشني را از ارتباط فرهنگي شمال فارس و جنوب اين منطقه در اختيار كارشناسان قرار دهد.»
طبق برنامه‌ريزي وزارت نيرو آب‌گيري دو سد ملاصدرا و سلمان فارسي كه بيش از 10 سال از شروع ساخت آنها مي‌گذرد در زمستان امسال آغاز مي‌شود. مابقي سدها و طرح‌ آب‌رساني شناسايي شده هم سال آينده يا طي چند سال آينده به مرحله بهره‌برداري خواهند رسيد.
به گفته عسگري در حال حاضر اولويت نخست نجات‌بخشي آثار تاريخي شناسايي شده در اين 8 طرح سدسازي و آب‌رساني شروع كاوش‌ها در سد سلمان فارس و ملاصدرا كه هر دو در مناطق مهم تاريخي جاي گرفته‌اند.
باستان‌شناسان براي نجات‌بخشي آثار اين دو منطقه تنها 7 ماه فرصت دارند. تاكنون در اين مناطق تنها بررسي‌هاي اوليه صورت گرفته و هيچ گونه فعاليت گسترده‌اي شروع نشده است.
سازمان آب‌ منطقه‌اي فارس هم اكنون در حال ساخت و اجراي 23 طرح سدسازي و آب‌رساني در استان فارس است. سدهاي بررسي شده نيز جزو اين 23 سد و طرح محسوب مي‌شوند.
پيش از اين هم باستان‌شناسان در سال گذشته در پشت درياچه سد سيوند در تنگه بلاغي در نزديكي محوطه ثبت جهاني پاسارگاد 129 اثر و محوطه باستاني را شناسايي كردند كه اين محوطه‌ها هم تا پايان امسال همزمان با شروع‌ آب‌گيري غرق مي‌شوند.
هم‌اكنون تيم‌هاي مشترك ايراني و خارجي در سد سيوند در حال كاوش و نجات‌بخشي محوطه‌هاي باستاني هستند.