بازگشت به صفحه اصلی

تهران _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=30451

19 فروردين 1385 ـ 8 آوريل 2006

خندق طويل دوره فراهخامنشي در تنگه بلاغي کشف شد

گروه استان ها، حسن ظهوري: باستان شناسان موفق شدند با کاوش در محوطه 91 تنگه بلاغي بقاياي ديوار خندقي طويل از دوره فراهخامنشي را در اين تنگه باستاني کشف کنند.

 «مژگان سيدين»، سرپرست ايراني هيات باستان شناسي ايران و آلمان تنگه بلاغي در اين باره گفت: « اين ديوار خندق مانند در بررسي هاي ژئوفيزيک شناسايي شد و سپس عکس هاي هوايي نيز وجود آن را تاييد کرد. به همين دليل کاوش هاي باستان شناسي براي شناسايي چيستي اين ديوار در محوطه 91 آغاز شد که بخش هايي از آن از زير خاک بيرون آمد.»

وي در ادامه گفت: «آنچه که باستان شناسان موفق شدند از زير خاک بيرون بياورند در حال حاضر طولي نزديک به 3 متر و 17 سانتي متر دارد و ارتفاع آن به يک متر و 60 سانتي متر مي رسد.»

به گفته سيدين شواهد ژئوفيزيک و عکس هاي هوايي نشان مي دهد که اين ديوار خندق مانند بايد ابعاد بيشتري داشته باشد.

تيم مشترک ايران و آلمان براي شناسايي محوطه هاي پيش از تاريخي و دوره باکون راهي تنگه بلاغي شده اند. سرپرست آلماني اين تيم باربارا هلوينگ است.

 سيدين در مورد قدمت ديوار خندق مانند کشف شده در تنگه بلاغي گفت: « اين ديوار از لاشه سنگ و به صورت خشکه چين بدست آمده است. شواهد باستان شناسي نشان مي دهد اين ديوار متعلق به دوره فراهخامنشي است اما هنوز کاربري آن مشخص نشده است.»

 تنگه بلاغي يکي از مهمترين چشم اندازهاي پاسارگاد محسوب مي شود که توسط سدي به نام سيوند تهديد مي شود.

در صورت آبگيري سد بيش از 130 اثر باستاني در تنگه بلاغي غرق مي شوند. از جمله آثاري که توسط سد سيوند تهديد مي شود عبارتند از روستايي متعلق به دوره هخامنشي که در حاشيه آن نيز گورستاني از همين دوره قرار گرفته است. با تعامل ميان مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو، دومين فصل از کاوش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي با حضور هيات ايران و آلمان آغاز شده است.

بازگشت به صفحه اصلی