بازگشت به صفحه اصلی

ميراث‌خبر 18 فروردين 1385

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=30446

 

عمارتي بزرگ از دوره هخامنشي در تنگه‌بلاغي کشف شد


ميراث استانها
ـ باستان‌شناساني که براي جستجوي مظاهر فرهنگي هزاره چهارم پيش از ميلاد راهي تنگه‌بلاغي شده بودند، با کاوش در محوطه 73 اين تنگه، بقاياي عمارتي بزرگ را از دوره هخامنشي کشف کردند.
«مژگان سيدين»، سرپرست ايراني هيات مشترک ايران و آلمان در اين باره گفت: «پيش از اين نيز بقاياي معماري هخامنشي در محوطه 73 توسط تيم باستان شناسي ايران و ايتاليا شناسايي شده بود اما شناسايي بقاياي کوره هاي سفال هزاره چهارم پيش از ميلاد ما را راهي اين محوطه باستاني کرد.»
 وي در ادامه به ميراث خبر گفت: «بررسي هاي ژئوفيزيک در اين محوطه از وجود عمارتي بزرگ در زير زمين خبر داد که منجر به باز شدن سه ترانشه بزرگ براي شناسايي اين عمارت شد. کاوش هاي باستان شناسي نشان داد که اين عمارت بزرگ با ديوارهاي سنگي متعلق به دوره هخامنشي است.»
 سنگ هاي ديوار اين عمارت به صورت لاشه سنگ و خشکه چين مورد استفاده قرار گرفته است. سيدين در مورد ديگر يافته هاي باستان شناسي در اين عمارت هخامنشي گفت: «بقاياي دو ظرف سنگي شکسته نيز در اين عمارت کشف شده است که کم و بيش اندازه اي مشابه پياله هاي امروزي دارند. اما از آنجا که هنوز به خاک بکر نرسيده ايم نمي توان به درستي ويژگي هاي اين عمارت هخامنشي از جمله اندازه دقيق ديوارهاي آن را محاسبه کرد.»
 پيش از اين نيز در محوطه 73 بقايايي از يک روستاي هخامنشي با 30 خانه شناسايي شده بود که گورستان اين روستا نيز در کنار آن قرار گرفته است. کشف اين روستا و برخي يافته هاي باستان شناسي تنگه بلاغي باعث شد آبگيري سد سيوند در آن زمان به تاخير افتد.
طبق آخرين تصميمات گرفته شده با موافقت مسئولان وزارت نيرو، آبگيري سد سيوند تنها پس از ارائه نتايج كاوشهاي باستان‌شناسي اين منطقه و با توافق مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امکان پذير است.

 

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=30446

 

بازگشت به صفحه اصلی