Text Box:  
گزارش مذاکرات کنفرانس
گزارش باز ديد از تنگه بلاغی
گزارش جلسه نهائی
جلسه مطبوعاتی
آلبوم عکس
بيانيه کميته نجات
نامه کميته نجات به شرگت گنندگان
بازگشت به صفحه اصلی
دوم اسفند 1384 ـ 21 فوريه 2006

تهران _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=29523

 

گردهمايي بزرگ باستان شناسان جهان براي نجات تنگه بلاغي


گروه استان‌ها: باستان شناسان جهان تا دو روز ديگر گردهم مي آيند تا با ارايه نظرات خود براي نجات‌بخشي دره ‌بلاغي چاره بينديشند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس در اين مورد گفت: «در همايشي كه پنجشنبه چهارم اسفند با همكاري پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، بنياد پژوهشي پارسه _ پاسارگاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان و با حضور جمعي از مسئولان كشوري برگزار مي شود، 14 هيات باستان‌شناس مشترك ايراني و خارجي، نتايج كاوش‌هاي خود، طي يك سال و نيم گذشته در محدوده تنگ بلاغي را اعلام مي کنند.»
«عليرضا قائديان» از ويژگي‌هاي مهم اين همايش را ارايه نتايج كاوش‌هاي متخصصان مختلف با ديدگاه‌هاي نوين در زمينه‌هاي باستان‌شناسي، استخوان‌شناسي، مردم‌شناسي، زيست‌شناسي، انسان‌شناسي و ژئوفيزيك در يك محدوده جغرافيايي مشخص در دوره‌هاي مختلف باستان‌شناسي مانند دوره‌هاي پارينه‌سنگي، پيش از تاريخ، آغاز تاريخ، هخامنشي،‌ ساساني و اسلامي دانست.
وي افزود: «در همايش باستان‌شناسي نجات‌بخشي دره بلاغي چند هيات مشترك باستان‌شناسي گزارش پژوهش و هيات مشترك ايراني و لهستاني در خصوص چند محوطه دوره ساساني در محدوده تنگ بلاغي نتايج مطالعات خود را اعلام مي کنند. همچنين هيات مشترك ايراني و ژاپني كه در يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين غارهاي مكشوفه تنگ بلاغي كاوش كرده‌اند در ارتباط با زندگي دوره پارينه‌سنگي و عصر حجر اعلام‌نظر مي کنند.»
هيات مشترك ايراني و ايتاليايي نيز دو فصل كاوش در منطقه داشته‌اند و به كشف بقاياي يك روستاي باستاني در يكي از مهم‌ترين محوطه‌هاي تنگ بلاغي انجاميد و به دليل نبود شناخت باستان‌شناسان از ساختارهاي اجتماعي و زندگي روستانشيني، اعلام نتايج پژوهش‌هاي اين هيات حايز اهميت است.
هيات مشترك ايراني و فرانسوي نيز پژوهش‌هايي درباره راه به اصطلاح شاهي انجام داده‌اند كه در ارتباط با كاركرد واقعي سازه‌هاي معروف به راه شاهي در روز همايش نظر خود را مطرح مي کنند.
هيات مشترك ايراني و آلماني در خصوص استقرار دوره پيش از تاريخ و هزاره‌هاي سوم و چهارم پيش از ميلاد در دو محوطه باستاني كاوش كرده‌اند و در اين همايش ساختار سكونتي و شيوه‌هاي معيشتي اواخر دوره پيش از تاريخ و آغاز دوران تاريخي را ارايه مي‌دهند.
همچنين هيات مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران كه برخي اعضاي آن از دانشگاه‌هاي آميكا و فرانسه بودند، طي سال جاري در محدوده تپه رحمت‌آباد كاوش‌هايي انجام داده بودند، نتايج حاصله را در روز همايش بيان مي کنند.
از ويژگي‌هاي مطالعات اين دوره از كاوش‌هاي باستان‌شناسي تنگه بلاغي استفاده گسترده از بررسي‌هاي مغناطيس‌سنجي و كاربرد ژئوفيزيك براي كشف سازه‌هاي باستاني بوده که در اغلب محوطه‌هاي باستاني اين منطقه استفاده شده است.