خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ 22 خرداد 85 ـ 12 ژوئن 2006

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=31919

 

درصورت آبگیری سد سیوند

باستانشناسان در آینده هم نمی توانند محل آثار را شناسایی کنند

 

ميراث استان‌ها: عکس‌برداري هوايي از دره و تنگه بلاغي و تهيه نقشه تپوگرافي براي اساس عکس‌هاي گرفته شده ، وضعيت زمين ريخت شناسي اين دره باستاني را براي باستان شناساني که در آينده و پس از عمر سد سيوند به دره بلاغي مي‌آيند جاودانه کرد.

 

«شهريار عدل»، باستان شناس ايراني و کارشناس پرونده‌هاي ثبت ميراث جهاني در ايران، در اين‌باره به ميراث خبر گفت: «آبگيري سد سيوند باعث مي‌شود رسوبات زيادي از طريق رودخانه پلوار پشت سد جمع شود و همين موضوع نيز باعث پايان بخشيدن به عمر سد مي‌شود. از سوي ديگر اين رسوبات سطح درياچه سد را پر مي‌کند و به همين علت وضعيت توپوگرافي منطقه نيز محو مي‌شود و باستان شناساني که در آينده به دره بلاغي مي‌آيند نمي‌توانند محل آثار را شناسايي کنند.»

 

وي در ادامه افزود: «به خواسته دکتر طالبيان براي آنکه باستان شناساني که 200 سال ديگر براي پژوهش و کاوش به تنگه بلاغي مي‌آيند، بتوانند وضعيت توپوگرافي منطقه را شناسايي کنند، از دره و تنگه بلاغي با ارتفاع پايين عکس‌برداري هوايي انجام شد و هم اکنون نيز اين عکس‌ها با استفاده از متخصصان نقشه‌برداري باستان شناسي از سازمان نقشه‌برداري کشور، به صورت نقشه توپوگرافي درآمده است و به صورت بايگاني باقي مي‌ماند تا مورد استفاده آيندگان قرار گيرد.»

 

سد سيوند، سدي خاکي با هسته رسي است که عمر آن دست کم 100 سال تخمين زده مي‌شود. پس از اين زمان، سد به علت رسوباتي که در پشت آن جمع مي‌شود، به صورت آبشار در مي‌آيد اما سطح درياچه آن که همان دره بلاغي و‌ آثار باستاني موجود در آن است از رسوبات پر مي‌شود.

 

عدل در ادامه گفت: «اين کار براي پژوهشگران آينده انجام مي‌شود و از آنجايي که غرق آثار در ميان درياچه سد سيوند باعث تخريب آثار نمي‌شود، باستان شناساني که 200 سال ديگر به اين تنگه و دره باستاني مي‌آيند مي‌توانند با تشخيص محل آثار و توپوگرافي منطقه از طريق نقشه‌هاي تهيه شده، پس از برداشتن رسوبات به کاوش در تنگه بلاغي مشغول شوند.»

 

سد سيوند در اواسط مرداد امسال کامل و آماده آبگيري مي‌شود. در صورت آبگيري سد سيوند، نزديک به 131 اثر باستاني موجود در اين تنگه باستاني غرق مي‌شود.

 

 هم اکنون هيات‌هاي ايراني و خارجي در تنگه بلاغي مشغول کاوش و نجات بخشي اين آثار هستند.