بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟ 

 

بيانيه 80 سازمان  مردم نهاد در مخالف با آبگيري سد سيوند

 

پرونده سد سيوند پرونده‌‏اي ملي، و كاملا فني و فرهنگي است. سوء استفاده سياسي از آن موضوع اصلي را لوث مي‌‏كند. خوشبختانه تا امروز گفت‌‏وگو ميان موافقان و مخالفان آبگيري سد سيوند در فضايي آزاد در درون كشور برقرار بوده و اميد مي‌‏رود تا در چهارچوب نهادهاي رسمي موجود، نتيجه مطلوب گرفته شود.
به گزارش ايلنا، 80 سازمان مردمي، با امضاي بيانيه‌‏اي، بار ديگر مخالفت‌‏ خود را با آبگيري سد سيوند اعلام‌‏كردند. در اين بيانيه آمده است: توسعه امري است لازم و مورد تاييد همه ايرانيان- به ويژه ايران دوستان؛ اما همان‌‏گونه كه كارشناسان امر اذعان دارند، هر توسعه اي الزاما به پيشرفت منتهي نمي‌‏شود. (مانند چند طرح عمراني كه با وجود آسيب‌‏زدن به محيط زيست و ميراث فرهنگي، پس از مدتي متوقف شده و هيچگاه فايده‌‏اي از آنها نصيب مردم نشده است)؛ بلكه توسعه بايد پايدار باشد. آيا سد سيوند داراي اين ويژگي‌‏ها هست؟ آيا آنچه به دست مي‌‏آوريم به نسبت آنچه از دست مي‌‏دهيم اگر ارزنده‌‏تر نباشد، دست كم يكسان است؟ پس نگاهي دوباره به اين سد مي افكنيم.
عنوان شده است كه گزارش توجيهي سد سيوند كه در اوايل دهه هفتاد براي گرفتن رديف بودجه به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده، از آن زير نام سد تاخيري نام برده شده كه بودجه‌‏اي 8 ميلياردي را در بر مي‌‏گرفته است. حال كه پرونده ساخت اين سد به پرونده‌‏اي ملي بدل شده، لازم است كه اين سوابق از بايگاني‌‏ها بيرون آورده و به اين پرسش پاسخ داده شود كه در صورت درستي اين موضوع، چگونه است كه اين سد به سدي مخزني تبديل شده و هزينه‌‏اي نزديك به 10 برابر را به بيت المال تحميل كرده است؟
در ادامه اين بيانيه آمده است: عنوان شدن گاه‌‏به‌‏گاه اين نكته از سوي مديران درگير در ساخت سد سيوند است كه طرح ساخت اين سد متعلق به پيش از انقلاب است. هرچند ما بر اين باوريم كه ريشه داشتن چنين طرحي در رژيم پيشين به خودي خود دليلي بر درست بودن آن نيست؛ ولي تا آنجا كه ما پژوهش كرده‌‏ايم در آن زمان مطالعاتي براي ساخت سدي در منطقه دشت بال سيوند انجام گرفته بود كه هيچ گونه مشكل و تحديدي براي آثار باستاني منطقه پاسارگاد وجود نداشته است. حتي در آن هنگام با توجه به اين كه احتمال آب گرفتگي روستاي سيوند وجود داشته به اهالي اين منطقه اعلام شده بود كه روستا را تخليه كنند و برخي از آنها به شيراز و مرودشت كوچ كردند كه با توجه به پيروزي انقلاب اين طرح ناتمام ماند. غرض از طرح اين موضوعات، تاكيد بر اين موضوع است كه با توجه به بعد ملي پرونده سد سيوند لازم است كه وزارت نيرو اطلاعات خود در اين باره را در اختيار كارشناسان مستقل بگذارد و توضيح دهد كه چرا ساخت چنين سدي اين مقدار زمان و هزينه برده است و اين كه گفته مي‌‏شود مشكل آبرفتي بودن منطقه‌‏اي كه سد در آن زده شده و قرار است درياچه پشت سد در آنجا تشكيل شود، هنوز رفع نشده و توافق كميسيون فرهنگي مجلس و وزارت نيرو براي كاهش ميزان آبگيري به اين موضوع بر مي گردد، تا چه ميزان صحيح است؟ در ضمن باز تاكيد مي‌‏كنيم كه اين سخن آن وزارتخانه مبني بر آن كه سد سيوند از سال گذشته آماده بهره‌‏برداري بوده و براي كاووش‌‏هاي باستان شناسي آبگيري آن را به عقب انداختند قابل بحث به نظر مي‌‏رسد؛ چرا كه در سيزدهم آبان ماه سال گذشته، گروهي از مهندسان سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس از آن منطقه بازديد كردند و مي‌‏توانند گواه باشند كه ساخت بدنه سد آغاز نشده بود (عكس هاي آن موجود است)، همچنين اين كه وزارت نيرو مدعي است در اين يك سال بارها زمان هايي را براي آغاز آبگيري اعلام كرده (اسفند 1384 و ارديبهشت، خرداد و شهريور 1385) به قول برخي مسئولان پنج بار، ولي هر بار باز ظاهرا به همان خاطر (دادن زمان به باستان شناسان)، آن را به تعويق انداخته‌‏اند هم سخني كارشناسانه نيست؛ چرا كه اگر فرض ناتمامي سد را كنار بگذاريم، بنا به گفته كارشناسان، تنها هنگام آبگيري سد، از آذرماه تا بهمن ماه و در زمان آخرين سيلاب هاي فصلي است و اين به آن معنا است كه اگر در زمستان سال گذشته سد آبگيري نشده تا زمستان امسال نمي توانسته آبگيري شود. به هر رو اين ها دغدغه‌‏هايي است كه بايد در فضايي كارشناسي از سوي نمايندگان سازمان‌‏هاي مردم نهاد پيگيري شود.
در ادامه بيانيه آمده است: شنبه 28 بهمن ماه شماري از كشاورزان روستاي شوراب،‌‏ از توابع شهرستان ارسنجان، با تجمع در برابر سازمان آب منطقه‌‏اي استان فارس در شهر شيراز خواستار آبگيري سد سيوند شدند. ما نه تنها بر اين باوريم كه بايد دست اين مردان راه آباداني ايران را بوسيد و ياريگرشان بود، بلكه با شناختي كه از رادمردي كورش بزرگ، از لابه‌‏لاي تاريخ‌‏هاي بازمانده كه بر دست دوستان و دشمنان نوشته شده و كتاب‌‏هاي آسماني كه او را مسيح يهوديان و ذوالقرنين مسلمانان ناميده‌‏اند، سراغ داريم بر اين گمانيم كه خود او نيز پس از آگاهي از معضل كم آبي دهستان‌‏هاي خبريز و شوراب بي هيچ ترديدي راي به آبگيري سد مي‌‏داد، اما پرسش‌‏هايي چند در اين جا مطرح است.
در بخش‌‏هايي از سرزمين ايران، همانند منطقه احداث سد سيوند، كه به خاطر وضعيت اقليمي، ميزان تبخير و هدر رفت آب بسيار بالا است، ساختن سد بايد آخرين راه حل باشد. به گفته كارشناسان كشاورزي منطقه، راهكارهاي متلفي براي تامين و ذخيره آب وجود دارد از جمله طرح‌‏هاي آبخوانداري و آبخيزداري كه موجب نفوذ بيشتر آب و تغذيه سفره آب‌‏هاي زيرزميني مي‌‏شود و به جاي ساخت سد مي شد از طرح‌‏هاي مذكور استفاده كرد. از سوي ديگر مقرر است 4500 هكتار از زمين‌‏هاي شهرستان پاسارگاد و بخشي از منطقه حفرك از آب سيوند استفاده كنند و در صورت مازاد بودن آب، در صورتي كه مشكل اختلاف سطح ميان جايي كه سد زده شده و زمين‌‏هاي ارسنجان كه در سطح بالاتري قرار دارند، با صرف هزينه هنگفت ديگري رفع شود، منطقه ارسنجان نيز بهره‌‏مند شود، از اين رو قاعدتا كشاورزان منطقه نبايد چندان اميدي به اين آب داشته باشند، كما اين كه از نظر تاريخي هم منطقه ارسنجان فاقد حق آبه از اين آب بوده است. از سوي ديگر نبايد فراموش شود كه توسعه كشاورزي كه في نفسه امري است مقدس، اگر بي‌‏رويه باشد، باعث نابودي منابع آب كه در سرزميني چون ايران بسيار مهم است مي‌‏شود.
آيا منطقه‌‏اي كه نام آن شوراب است، مي‌‏تواند جايي مناسب براي كشاورزان تلقي شود؟ يا اين كه بهتر است متوليان امر براي توسعه، مزيت نسبي آن منطقه را در نظر بگيرند. علاوه بر اين، بايد يادآور شد كه تاثير منفي آبگيري سد سيوند بر روي رود كر و درياچه‌‏هاي طشك و بختگان به ضرر مردم همان مناطق تمام خواهد شد.
در ادامه بيانيه اعلام شده است: چهارشنبه 18 بهمن ماه گروهي از دوستداران ميراث فرهنگي، با هماهنگي محدود و به طور خودجوش نخست روبه روي وزارت نيرو و سپس روبه روي سازمان ميراث فرهنگي در اعتراض به آبگيري سد سيوند تجمع كردند. از جمله قول هايي كه مدير روابط عمومي سازمان به آنها داد، پذيرش برپايي مناظره‌‏اي كارشناسي با حضور نمايندگان تشكل‌‏هاي مردمي در يك ماه بعد بود و ديگر اين كه در طي دو هفته آينده گزارش‌‏هاي كامل كاووش‌‏هاي منطقه تنگ بلاغي بر روي تارنماي (وب سايت) آن سازمان قرار گيرد، كاري كه تاكنون انجام نشده است.
يك هفته بعد از آن تاريخ، به دعوت چند انجمن غير دولتي استان فارس و گروهي از بختياري‌‏ها تجمعي با همان هدف در جلو مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. خواست آنها چنين بود كه با تشكيل كميته‌‏اي مستقل، مركب از كارشناسان پيشنهادي انجمن‌‏هاي مردمي، هم بحث در خطر بودن ميراث فرهنگي و سرمايه‌‏هاي طبيعي (زيست محيطي) و هم بحث غير كارشناسي بودن اين سد (از مكان يابي و ساخت تا دلايل طولاني شدن و هزينه بر بودن مورد بررسي دقيق قرار گيرد تا آنگاه با آگاهي كامل نسبت به حل اين معضل اقدام شود... واضح است كه تا آن هنگام بايد هر گونه احتمال وقوع آبگيري منتفي شود.
همچنين، حق پيگيري حقوقي و قضايي اين پرونده ملي از سوي نهادهاي مدني محفوظ خواهد بود. بر همين اساس اميررضا خادم، عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه در ميان تجمع كنندگان حاضر شده بود، اين قول را داد تا شرايط را براي گفت‌‏وگوي نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد با مسوولان سازمان ميراث فرهنگي آماده كند كه به قول خويش عمل كرد و شايسته سپاس‌‏گزاري است. وي قراري را براي روز سه شنبه، يكم اسفندماه در كميسيون فرهنگي با مديران سازمان همانگ كرد؛ ولي متاسفانه هنوز سازمان ميراث فرهنگي از انتشار گزارش‌‏هاي كامل كاووش‌‏هاي تنگ بلاغي خودداري كرده است كه آگاهي از مفاد آن گزارش‌‏ها ياريگر نمايندگان سازمان‌‏هاي مردمي خواهد بود.
دكتر موسوي، معاون پژوهشي سازمان در مناظره خود در روز دوشنبه 30 بهمن كه از راديو سراسري پخش شد، به كارشناسي اشاره كرد كه بر روي رطوبت در منطقه كار مي‌‏كند و پايگاه اطلاع رساني كه اميدوار است آن سازمان از شرايط پيش آمده براي بهبود فعاليت‌‏هاي خود بهره ببرد، اعتراض به يونسكو را تا برگزاري مناظره‌‏اي كارشناسي در نيمه اسفندماه كه در آن نمايندگان وزارت نيرو، سازمان ميراث فرهنگي، نمايندگان تشكل هاي مردمي و رسانه ها حضور داشته باشند، به تعويق مي‌‏اندازد. تا آن هنگام انتظار مي‌‏رود سازمان ميراث فرهنگي گزارش‌‏هاي ياد شده را عرضه عمومي كند و جاي قدرداني دارد اگر با هماهنگي نمايندگان سازمان‌‏هاي مردم نهاد يكي از تالارهايش را به اين امر اختصاص دهد.

http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=398955&code1=18