بازگشت به صفحه اصلی

کشتار نگهبانان آثار تاريخی در بلخ

چهار نگهبان آثار باستانی و مکانهای تاريخی، در اثر هجوم مردان مسلح در ولايت بلخ کشته شده اند

به گفته صالح محمد خليق رييس اداره اطلاعات و فرهنگ ولايت بلخ، اين نگهبانان، در روستای دالی در ولسوالی دولت آباد هدف تيراندازی مردان مسلح ناشناس قرار گرفتند و چهار تن آنان کشته شدند.

به گفته اين مقام محلی، پليس در مقابل به سوی مردان مسلح تيراندازی کرد اما آنها موفق به فرار شدند.

تاکنون کسی به ظن دست داشتن در اين حادثه دستگير نشده است.

از چند ماه پيش، يک واحد پنجاه نفری پليس افغانستان، برای جلوگيری از کاوش غيرقانونی و قاچاق آثار باستانی در نواحی مختلف ولايت بلخ مستقر شده و سرگرم گشت زنی است.

بيشتر اين نيروها در ولسوالی بلخ، دولت آباد، چاربولک و ديگر نواحی اين ولايت حضور يافته اند که که گمان می رود مناطق تاريخی و آثار ارزشمند باستانی داشته باشند.

'کار شورشيان نيست'

چندی پيش همين واحد مبارزه با کاوش غيرقانونی از غارت يک مکان تاريخی در حدود ۲۵ کيلومتری شرق شهر مزارشريف که باستان شناسان افغان می گويند "به احتمال قوی به دوره يونان باختر در بيش از دو هزار سال پيش" باز می گردد، جلوگيری کرد.

از اين رو، آقای خليق می گويد دشمن درجه يک اين افراد، قاچاقچيان مسلح آثار باستانی هستند، نه شورشيان مخالف دولت.

اين نخستين بار است که نفرات واحد مبارزه با قاچاق آثار تاريخی در شمال افغانستان هدف حمله قرار می گيرند و متحمل تلفات سنگين می شوند.

رييس اداره اطلاعات و فرهنگ ولايت بلخ می گويد که طبيعی است که اين نوع حملات اثر منفی بر روحيه نگهبانان مکانهای باستانی خواهد داشت.

ولی او می افزايد که دولت افغانستان به هر قيمت از داشته های هزاران ساله خود که هنوز هم در زير خاک است، نگهبانی خواهد کرد.

شنبه 29 ژوئيه 2006 - 07 مرداد 1385

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/story/2006/07/060729_s-balkh-ambush.shtml