بازگشت به صفحه اصلی

 

چهار ماه پيش:

کارشناسان تنها راه ماندگاری کاخ داريوش بزرگ را يک مرمت اضطراری و اساسی می دانند

امروز: 

مرمت نشدن به موقع كاخ آپادانا و ورود گردشگران به آن تخريب هر روزه اين اثر را به دنبال آورده است

 

آيا  آپادانا به عنوان پروژه ملی مطرح خواهد شد؟

 

زهرا کشوری

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، "آپادانا"، "شهرپانزدهم" و "قلعه فرانسوي‌ها" را به عنوان پروژه ملي معرفي مي‌كند. در صورتي كه اين مجموعه در فهرست  پروژه‌هاي ملي قرار نگيرد به صورت مستقيم توسط اداره كل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان اداره مي‌شود. 

كاخ آپادانا به دستور داريوش بزرگ،  پادشاه هخامنشي در حدود سال‌هاي 515_521 پيش از ميلاد روي آثار و بقاياي ايلامي بنا نهاد شد.ديوارهاي اين كاخ از خشت و ستون‌هاي آن از جنس سنگ است. كاخ داريوش داراي قسمت‌هاي مختلفي از جمله تالار بار عام، دروازه و كاخ پذيرايي و همچنين داراي سه حياط مركزي است.

"رضا چناني"، مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شوش در اين مورد به ميراث گفت: «قلعه شوش محل اداره ميراث فرهنگي وگردشگري شوش بود كه تخليه شده و قرار است به‌ همراه آپادانا و تمامي محوطه‌هاي باستاني اين مجموعه به عنوان پروژه ملي مطرح شوند تا بتوان اقدامات بهتر و مطلوب تري براي آن ها انجام داد.»

  مرمت نشدن به موقع كاخ آپادانا و ورود گردشگران به آن تخريب هر روزه اين اثر را به دنبال آورده است.

 اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شوش براي مرمت اضطراري اين كاخ از مسئولان استاني كمك خواست اما مسئولان اجرايي استان اعتقاد داشتند مرمت اين اثر در اعتبارهاي استاني نمي‌گنجد و براي مرمت آن بايد از اعتبارات ملي استفاده كرد. 

كارشناسان اكنون اميدوارند با ملي شدن اين پروژه، از تخريب بيشتر آن جلوگيري شود. 

وي گفت: «به تازگي يكي از باستان‌شناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان به عنوان مسئول اين مجموعه انتخاب شده و قرار است اين مجموعه در فهرست پروژه‌هاي بزرگ قرار گيرد تا بتوان براي ساماندهي و حفاظت از آن‌ جذب اعتبارات ملي كرد. اگر اين پروژه در فهرست پروژه‌هاي ملي قرار نگيرد به صورت مستقيم توسط اداره‌كل ميراث‌فرهنگي استان حفاظت مي‌شود.»

به گفته چناني تاكنون توجهي شايسته به اين مجموعه باستاني‌نشده است.

 وي اعتقاد دارد آپادانا به عنوان يكي از آثار بسيار مهم به جامانده از هخامنشيان شايستگي ثبت در فهرست آثار جهاني را دارد اما هنوز پرونده آن آماده نشده‌است .

چناني همچنين از كمبود اعتبار براي نجات‌بخشي و مرمت قلعه فرانسوي‌ها خبر داد و به ميراث خبر گفت: «قلعه فرانسوي امسال نه اعتبار ملي مي‌گيرد و نه اعتبار استاني. پيش‌تر تنها 30 ميليون تومان براي حفاظت اضطراري آن تخصيص داده شده بود و عمليات مرمت آن قرار است بزودي آغاز ‌شود.»

زيباترين آثار به دست آمده از ايوان‌هاي كاخ آپادانا، آجرهاي لعابدار منقوش، با طرح‌هاي سرباز گارد جاويدان، شير بالدار و نقش گل نيلوفر آبي است. ستون‌هاي سنگي اين كاخ متشكل از چند قسمت، زيرستون، پايه ستون، شالي‌ستون، ساقه ستون، گل ستون و سرستون است. ستون به شكل نيمه جلويي دو گاو است كه زانو زده و پشت به هم داده‌اند.

ستون‌ها و ديوارهاي آپادانا 22 متر ارتفاع داشتند اما بلندي بقيه قسمت‌ها كمتر و سقف آن‌ها گهواره‌‌اي و از خشت ساخته شده است.

 از تزئينات كاخ اطلاعي در دست نيست ولي كف بسياري از قسمت‌هاي از مصالحي ساخته شده كه قرمز رنگ بوده است.

بخش‌ها مهمي از كاخ آپادانا در زمان اردشير اول(461 پيش از ميلاد) دچار حريق شد كه در زمان اردشير دوم(359 پيش از ميلاد) بازسازي شد.

شهر شوش در جمله اسنكدر مقدوني در حدود سال 320 پيش از ميلاد فتح شد.

تپه و كاخ آپادانا به شماره 3981 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

كاخ «آپادانا» در شوش يكي از مهمترين كاخ‌هاي هخامنشيان است.

 پيش از انقلاب اين كاخ توسط يك گروه باستان‌شناس فرانسوي كاوش شد و اشياي بسيار ارزشمندي از آن به دست آمد. اين اشياي هخامنشي هم اكنون در موزه لوور فرانسه نگهداري مي‌شود.

محوطه باستاني شوش در شهر شوش، محوطه وسيعي را در برمي‌گيرد، كه بناها و سازه‌هاي معماري بسيار متنوعي پيش از تاريخ تا دوران اسلامي را در خود جاي داده است.اين محوطه باستاني در زمره آثار جهاني قرار دارد.

 

شوش(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها_ ۱۳۸۵/۶/۲۷

     http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34082