بازگشت به صفحه اصلی

 

واکنش وزارت نيرو نسبت به مقالات مربوط به پاسارگاد در نشريه شرق

 

درباره سد خاكى سيوند

 

شرکت مديريت منابع آب ايران از سوى وزارت نيرو به دو مطلب در جست وجوى راه نجات در تاريخ بيست و هشتم خرداد 85 و سدى كه جهانى شد در تاريخ هفدهم تير 85 اعتراض كرد. در توضيح شركت مديريت منابع آب ايران آمده است:

 

ـ سد خاكى سيوند در 100 كيلومترى شمال شيراز در محل تنگه بلاغى بر روى رودخانه سيوند و با پيشرفت فيزيكى حدود 90 درصد در حال احداث است. عمليات اجرايى از سال 71 آغاز شده و قبل از شروع عمليات، موضوع احداث سد به اطلاع مسئولان ميراث فرهنگى استان فارس رسيده و مديران ميراث فرهنگى منطقه نيز در مراحل ساخت به كرات از عمليات بازديد كرده اند و از نزديك در جريان امور قرار دارند.
- درباره موضوع به زير آب رفتن مقبره كوروش و يا سازه باستانى «دختربر» كه در ارتفاعى پائين تر از مقبره قرار گرفته و اين كه در زمان طراحى سد به موضوع زير آب رفتن دشت پاسارگاد و مقبره كوروش توجهى نشده و تراز تاج سد با قاعده مقبره كنترل نشده، ذكر توضيح زير لازم است:

ـ واقعيت اين است كه تراز آب سد در بالاترين رقوم سيلابى (تراز سرريز در5182 متر از سطح دريا)، 35 متر پائين تر از مقبره كوروش قرار مى گيرد. اين در حالى است كه تراز نرمال سد در 1813 كه آب در 90 درصد موارد در آن تراز و حتى پائين تر از آن قرار مى گيرد، 543 متر پائين تر از تراز قاعده مقبره است

ـ سطح آب زيرزمينى دشت پاسارگاد، دشتى كه مقبره در آن واقع شده است، از هزاران سال پيش و حتى در زمان ساخت مقبره، توسط آب رودخانه سيوند كنترل شده است. طى قرن ها دو شاخه اصلى رودخانه سيوند در بالا دست و پائين دست مقبره در جريان بوده و اين امر همچنان استمرار دارد. به همين دليل اصولاً سطح آب در دشت مذكور در عمق كمى از سطح زمين واقع است.

بالاترين تراز مخزن سد در ترازى بسيار پائين تر از سطح آب زير زمينى دشت است و هيچ تاثير هيدروژئولوژيكى بر سفره آب زير زمينى دشت پاسارگاد ندارد.

ـ در داخل دشت بلاغى كه در آينده نزديك درياچه سد سيوند خواهد شد تيم هاى باستان شناسى متعددى از كشورهاى مختلف به دعوت سازمان ميراث فرهنگى و يا داوطلبانه به بررسى هاى باستان شناسى پرداخته اند. اينكه اهميت يافته هاى اين اكتشافات چقدر است، امرى است كه بايد مسئولان ميراث فرهنگى كشور و مديران تيم هاى باستان شناسى در مورد آن اظهار نظر كنند.

ولی در مذاكرات نزديكى كه با سرپرستان اين تيم ها به عمل آمده، عمدتاً موضوع بررسى هاى كلاسيك باستان شناسى و مستند سازى هاى تاريخى مطرح بوده است. به مدد كاوش گسترده و پيگيرى كه در اين مورد به عمل آمده تقريباً تمام دشت ها كاويده شده و اكنون جز تحليل نتايج اين جست وجوها برنامه ديگرى باقى نمانده است. خوشبختانه در جريان حفارى ها و كاوش هاى باستان شناسانه، شركت آب منطقه اى فارس با سازمان ميراث فرهنگى، تيم هاى كاوش و مديران ميراث فرهنگى منطقه هماهنگى و همراهى كامل داشته و هزينه هاى تيم هاى كاوش اعم از اسكان، حمل و نقل و تغذيه آنها را متقبل شده و در صورت نياز به همراهى بيشتر آمادگى خود را اعلام نموده است

دشت ها كاويده شده و اكنون جز تحليل نتايج اين جست وجوها برنامه ديگرى باقى نمانده است. خوشبختانه در جريان حفارى ها و كاوش هاى باستان شناسانه، شركت آب منطقه اى فارس با سازمان ميراث فرهنگى، تيم هاى كاوش و مديران ميراث فرهنگى منطقه هماهنگى و همراهى كامل داشته و هزينه هاى تيم هاى كاوش اعم از اسكان، حمل و نقل و تغذيه آنها را متقبل شده و در صورت نياز به همراهى بيشتر آمادگى خود را اعلام نموده است.

ـ در همين زمينه، به بخشى از اظهارات «فرانسيسكو باندرين» مدير مركز ميراث جهانى يونسكو، در ديدار با مسئولان سد سيوند اشاره مى شود كه خبرگزارى ميراث فرهنگى در تاريخ بيست و هشت ارديبهشت 85 آن را منتشر كرده است:

« مدير مركز ميراث جهانى در سفر يك روزه خود به شيراز، عمليات نجات بخشى آثار پشت سد سيوند را نمونه اى بسيار عالى و تنها كاوش گسترده در سطح جهان توصيف كرد.» (به نقل از WWW.chn.ir)

ـ ساخت سد سيوند دو هدف عمده را دنبال مى كند. يكى كنترل سيلاب هاى سركش رودخانه سيوند در فصول زمستان و بهار است كه دشت هاى زيردست و به خصوص دشت حاصلخيز كربال را تهديد مى كند.

از سوى ديگر آب تنظيمى سد هزاران هكتار از اراضى كم آب و بى آب دشت توابع ارسنجان را مشروب خواهد ساخت.

در دشت توابع ارسنجان، آب شور درياچه مجاور دشت به سفره آب زيرزمينى نفوذ كرده و شدت شورى آب كشاورزى از مرز هاى بحرانى فراتر رفته است. تنها اميد مردم محروم منطقه و تنها راه جلوگيرى از مهاجرت سكنه صدها روستا و آبادى رسيدن آب شيرين سد سيوند به اين مناطق است و اين ضرورت انكارناپذير است كه طراحى و ساخت سد سيوند را از سال ها قبل از انقلاب در دستور كار وزارت نيرو قرار داده است.

ـ تاكنون پيشرفت فيزيكى ساخت سد و سازه هاى مرتبط با آن از مرز 90 درصد فراتر رفته است و انشاءالله به زودى شاهد به ثمر رسيدن تلاش ها و آبگيرى سد خواهيم بود و به زودى آب سد از طريق كانالى كه هم اكنون در ميانه دشت سيدان در دست احداث است، به دشت هاى كم آب منتقل خواهد شد.

در خاتمه اميد است كه با حمايت بيشتر سازمان ميراث فرهنگى- كه پرشتاب و فراگير به كار كاوش در دشت بلاغى اقدام نموده و با نجات بخشى آثار و مستند سازى آنها، حلقه مفقوده اطلاعات ضرورى بين هخامنشيان و ساسانيان را كشف كردند- و با آبگيرى سد، معيشت مردم حاشيه درياچه طشك كه تمدن زنده منطقه را ساخته اند، تامين شود.

شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - - ۲۹ جولاى ۲۰۰۶

http://www.sharghnewspaper.com/850507/html/societ.htm#s450018