خبر گزاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/news/Print/?Section=2&id=27103

۱۳۸۴/۹/۲ - 16:30:00
کمیسیون فرهنگی خواستار تاخیر در آبگیری سد سیوند شد

اعضاي کمیسیون فرهنگی مجلس با سفر به تنگه بلاغی و اطلاع از یافته های باستاني ،خواستار تاخیر در آبگیری سد سیوند شدند.
تهران _ میراث خبر
گروه استان ها: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار یک روزه از تنگه بلاغی و کسب اطلاع از اهمیت یافته های باستان شناسی هیات های ایرانی و خارجی در این تنگه، خواستار تاخیر در آبگیری سد سیوند شدند.
سد سيوند به يكي از خبرسازترين پروژه هاي سد سازي تبديل شده است. اين سد روي رودخانه پلوار (سيوند ) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين تنگه كه به راه شاهي موسوم است يكي از چشم انداز هاي پاسارگاد محسوب مي شود.
«محمد حسن طالبیان»، رئیس بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد درباره دیدار یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، برخي مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو از تنگه بلاغی و اطلاع از یافته های باستان شناسی در آن به ویژه روستا و گورستان هخامنشی گفت: «این دیدار برای معرفی آثار کاوش شده در تنگه بلاغی انجام گرفت و طي آن اهیمت یافته های باستان شناسی در این تنگه برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح شد.»
او گفت: «برخی از این محوطه ها مانند روستا و گورستان هخامنشی نخستین محوطه هایی هستند که با آبگیری مقدماتی سد سیوند زیر آب می روند. این محوطه ها هنوز نیاز به کاوش های بیشتر باستان شناسی دارند. به همین علت کاوش های باستان شناسی در تنگه بلاغی ادامه پیدا می کند و تا زمانی که این کاوش ها به نتیجه نهایی نرسد، سد سیوند نباید آبگیری شود.»
طالبيان با اشاره به توافقات قبلی مسئولان نجات بخشی تنگه بلاغی با وزارت نیرو و مجريان سد سیوند گفت: «بر اساس توافقات قبلي با سازمان آب منطقه اي استان فارس، زمان آبگيري سد سيوند با توافق مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام مي شود و اين سازمان حق دارد بر نحوه آبگيري سد سيوند در مرحله مقدماتي نظارت كامل داشته باشد.»
پیش از این مسئولان پروژه سد سيوند قصد داشتند در دهه اول بهمن سال جاري آبگيري اين سد را آغاز كنند. پس از بسته شدن دريچه هاي سد سيوند قرار بود 30 ميليون متر مكعب آب فضاي درياچه سد را در بر گيرد.
«امیر رضا خادم»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره سفر یک روزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تنگه بلاغی گفت: « در این بازدید از سد و یافته های باستان شناسی هیات های ایرانی و خارجی دیدن كرده و در جريان یافته هاي باستان شناسي قرار گرفتيم. عمده آثار بدست آمده متعلق به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که برخی از این آثار برای نخستین بار شناسایی شده اند.»
خادم افزود: «ازجمله این یافته ها کشف روستایی مربوط به دوره هخامنشی است که می توان از طریق آن شیوه های زندگی روستایی در دوره هخامنشی را برای نخستین بار مورد مطالعه قرار داد.»
به گفته خادم مسئولان سد سیوند قصد دارند در سال جاری تا سقف 1800 متر سطح دریاچه را ار آب پر کنند اما با توجه به یافته های باستان شناسی به نظر می رسد این امکان برای آن ها فراهم نشود.
باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در كاوش هاي اخير تنگه بلاغي موفق شدند بقاياي 30 خانه باستاني مربوط به دوره هخامنشي همراه با گورستان اهالی این روستا را در اين تنگه كشف كنند. اين روستا نزديك ترين محوطه به سد سيوند است و با آبگيري سد به زير آب مي رود. از میان 15 گور شناسایی شده از گورستان اهالی روستای هخامنشی تنها 3 گور کاوش شده است و این گورستان همچنان نیاز به کاوش های بیشتر باستان شناسی دارد.
خادم با اشاره به اهمیت کاوش های باستان شناسی در تنگه بلاغی گفت: «این آثار بخشی از فرهنگ تمدن ما است و نمی توان به آن بی اعتنا بود. جا دارد کاوش های باستان شناسی در این تنگه تداوم داشته باشد و بهتر است مسئولان سد سیوند در سال جاری اقدام به آبگیری نکند و برای این کار باید تا سال آینده صبر کند.»
خادم با اشاره به جلوگیری از آبگیری سد سیوند به عنوان کف تصمیم گیری های کمیسیون فرهنگی گفت: «کمیسیون فرهنگی قصد دارد با دعوت از مسئولان دو سازمان میراث فرهنگی و وزارت نیرو در خصوص نحوه عملکرد و آبگیری سد سیود نیز تصمیم گیری کند.»
به گفته خادم جلوگیری از آبگیری سد سیوند هنوز به توافق کامل اعضا نرسیده است اما به نظر می رسد که این اتفاق تا چند روز آینده جدي تر شود.
گورستان هاي هخامنشي بيشتر به گور دخمه ها شهرت دارند اما گورستان كشف شده در تنگه بلاغي از نوع گور دخمه اي نيست اما مردم دامنه كوه را براي گورستان خود انتخاب كرده اند.
تنگه 18 كيلومتري بلاغي در 9 كيلومتري پاسارگاد واقع شده است. اين تنگه به علت عبور مسيري به نام راه شاهي شهرتي جهاني دارد.