خبر گزاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27245

۱۳۸۴/۹/۸ - 9:25:00

آبگيري سد سيوند 6 ماه به تعويق افتاد
 
گروه اجتماعي ، احسانه حاج اسماعيلي :

        رئيس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس شوراي اسلامي از تعويق آبگيري سد سيوند دست كم تا دو فصل آتي خبر داد. «حسن عباسي»، رئيس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري كميسيون فرهنگي در مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ميراث خبر افزود :« آبگيري سد سيوند تا پايان كاوش هاي باستان شناسي منطقه به تعويق مي افتد و در صورت تاييد اثر تخريبي آبگيري سد سيوند روي محوطه تاريخي اطراف توسط كارشناسان،مجلس به وظيفه قانوني خود عمل خواهد كرد.»
         سد سيوند قرار بود تا بهمن سال جاري آبگيري شود اما از آنجا كه كاوش هاي باستان شناسي در اين محوطه هنوز كامل نشده ، آبگيري سد تا دو فصل به تعويق افتاد.
        چندي پيش هيات باستان شناساي ايران و ايتاليا موفق شدند در کنار 30 خانه مکشوفه از يک روستاي هخامنشي در تنگه بلاغي گورستاني را مربوط به اهالي اين روستا کشف کنند كه کاوش هاي بيشتر در اين گورستان منجر به شناسايي 15 گور هخامنشي شد.
         «محمد حسن طالبيان»، مدير بنياد پارسه و پاسارگاد گفته بود از آنجا که اين گورستان نياز به مطالعه بيشتر دارد، پيش از آبگيري سد سيوند کاوش هاي باستان شناسي آن نيز بايد پايان يابد به همين علت مسئولان سد بايد پس از پايان کاوش در اين گورستان آبگيري مقدماتي خود را آغاز کنند.
         براي بررسي اين موضوع اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي همراه برخي كارشناسان وزارت نيرو، هفته گذشته ضمن بازديد از سد سيوند با روند كاوش هاي باستانشناسي در منطقه دره و تنگه بلاغي نيز از نزديك آشنا شدند .
به گفته عباسي، نماينده معاونت فرهنگي يونسكو نيز در بازديد از پاسارگاد از روند كاوش هاي باستانشناسي تنگه بلاغي اظهار رضايت كرده و گفته است كه آبگيري سد سيوند آسيبي به پاسارگاد نمي رساند.
         نمايندگان مجلس در اين بازديد اين موضوع را مورد برسي قرار دادند كه بالاترين سطح تراز آب تا چه حد به پاسارگاد آسيب مي رساند، تعويق آبگيري چه كمكي به ادامه كاوش ها مي كند و چگونه مي توان ضمن حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي منطقه پروژه آبرساني را به اجرا گذاشت.
           همچنين بررسي ميزان آسيب ناشي از گازهاي پالايشگاهي واقع در نزديكي محل سد و مسائل امنيتي گردشگراني كه به بازديد از پاسارگاد مي آيند، از ديگر مواردي بود كه نمايندگان آن مورد توجه قرار دادند.
          نماينده مردم دليجان و محلات افزود: «مجلس خواسته هايي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو دارد و اين دو نهاد بايد به خواسته هاي مجلس جامه عمل بپوشانند.»
           وي ادامه كاوش هاي باستانشناسي دره بلاغي تا سطح 1802 متر، تشكيل گروه كارشناسي براي بررسي دقيق ميزان آسيب احتمالي به پاسارگاد و تهيه موزه اي با استانداردهاي لازم براي براي نگهداري آثار استخراج شده از تنگه بلاغي را در زمره درخواست هاي مجلس از سازمان ميراث فرهنگي عنوان كرد.
           رئيس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: «وزارت نيرو نيز بايد سطح دقيق آب را پس از آبگيري تعيين و تاثير آب درياچه روي آب هاي زيرزميني پاسارگاد را ارزيابي كند تا مشخص شود در صورت آب گيري سد سفره هاي آب زير زميني تا چه اندازه بالا آمده و تاثير منفي روي پاسارگاد مي گذارند.»
           عباسي همچنين از تلاش مجلس و وزارت نيرو براي خريد دستگاه رطوبت سنج با همكاري و نظر يونسكو خبر داد و افزود:« اين دستگاه ميزان رطوبت را در فرسايش سنگ هاي پاسارگاد بررسي مي كند و در صورت تاييد رطوبت بالا بايد آبگيري در پايين ترين سطح صورت مي گيرد تا فقط نيازهاي منطقه را تامين كند.»
            وي تصريح كرد:‌ «اگر قرار است تمدن امروزي شكل گيرد نبايد تمدن قديمي را از بين برد و بايد سعي كنيم ضمن حفظ ميراث تاريخي پوژه هاي عمراني را نيز در كشور دنبال كنيم.»
           اين نماينده مجلس افزود: «در حال حاضر همه مسئولان در همه رده ها به رويكرد مشتركي در زمينه حفظ ميراث تاريخي رسيده اند كه اين امر در بسياري از موارد مانع از تخريب آثار تاريخي مي شود.»

احتمال تعويق آبگيري سد سيوند