بازگشت به صفحه اصلی

 

 

آيا اين کوره هفت هزار ساله سالم خواهد ماند

به خاطر سد سيوند فردا اين کوره را جا به جا می کنند

 

 

 

صبح فردا 25 مرداد ماه سال جاري، نخستين كوره 7 هزار ساله پخت سفال در تنگه بلاغي از جاي خود بلند شده و به پاسارگاد برده مي‌شود. اين نخستين باري است كه چنين شي‌اي با چنين قدمت از جاي خود بلند مي‌شود.

 

دكتر «محمد‌حسن طالبيان»، مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد با اعلام اين خبر گفت: «از يك ماه قبل تلاش‌ها براي جابجايي سه كوره پخت سفال متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد در تنگه بلاغي آغاز شده است و فردا ثمره تلاش يك‌ماهه با برداشتن نخستين كوره حاصل مي‌شود.»

 

به گزارش ميراث خبر وي با بيان اين‌كه تمام تدابير امنيتي براي انتقال اين كوره‌ها در نظر گرفته شده است گفت: «پيش از استحكام بخشي كوره‌ها براي بلند‌كردنشان اسكني مجازي از آن‌ها تهيه شده و در كامپيوتر به ثبت رسيده و همچنين مولاژي درست به ابعاد و اندازه آن نيز تهيه شده است تا نمونه‌اي دقيق از آن در دست باشد.»

 

وي همچنين يادآور شد: «از آنجايي كه پس از گذشت 7 هزارسال اين كوره‌ها بسيار سست هستند تمام بخش‌هاي كوره با استفاده از سفت كاري و مصالح استحكام بخشي، بسته بندي شده است تا احتمال فروريزي  كاهش پيدا كند.»

 

قرار است تا با استفاده از جرثقيل نخستين كوره صبح فردا از جاي خودش حركت داده شود و سپس داخل ماشيني قرار داده و راهي پاسارگاد شود. اين نخستين باري است كه شي‌اي با وزن و سنگيني كوره‌هاي پخت سفال و آن‌هم با قدمتي قريب به 7 هزار سال از جاي خودش حركت داده مي‌شود. يكي از كوره‌هاي كشف شده بيش از 2 متر ارتفاع دارد.

 

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _1357.5.24

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=33339