بازگشت به صفحه اصلی

 

 

رييس پژوهشکده ی باستان شناسی:

سد سيوند که ساخته شد يک باره يادمان آمد که نزديک مقبره کوروش است

 

رييس پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پس از انقلاب، پژوهش‌هاي گسترده‌اي در برخي مناطق تاريخي صورت گرفته که بسيار بي‌نظيرند.

حسن فاضلي نشلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در استان فارس با اشاره به مطالعات اين سازمان در پروژه‌هاي سيلک، محوطه‌ي ازبکي، جيرفت و ديگر پروژه‌هاي مهم تاريخي، ادامه داد: بيشتر تحقيقات انجام‌شده به دوره‌هاي آغاز تاريخ و دوره‌ي پيش از تاريخ مربوط هستند.

وي با اشاره به ضعف پژوهش در دوره‌ي تاريخي ايران، اظهار داشت: در دوره‌ي هخامنشي تاکنون پژوهش‌هاي گسترده‌اي انجام نشده و پروژه‌هاي بلندمدت، چندجانبه، استفاده از تکنيک‌هاي جديد، متخصصان مختلف و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در سازمان تعريف نشده‌اند و در صورت تعريف نيز کاوش‌ها در سطحي کوچک و در مقياس بسيار کم و کوتاه‌مدت بوده‌اند. بنابراين ضرورت دارد که در اين زمينه بازنگري جدي شود و در دوره‌هاي هخامنشي، اشکاني و ساساني، بويژه در استان فارس که کانون اين تحولات بوده‌اند، کاوش‌هاي بلندمدت انجام دهيم.

او افزود: فارس در دوره‌ي پيش از تاريخ جزو نخستين کانون‌هاي شکل‌گيري جوامع حکومتي بوده و در دوره‌ي اسلامي هم بي‌همتاست؛ با اين توصيف، خلاء پژوهش‌ها در اين زمينه احساس مي‌شود، بويژه اين‌که اكنون عده‌اي به انکار تاريخ مي‌پردازند و تلاش مي‌کنند که تحقيقات را امنيتي و سياسي جلوه دهند و اگر باستان‌شناسان پژوهش‌هاي همه‌گير، عالمانه و جامعي انجام ندهند، اين فکر و جريان بسيار خطرناک است.

رييس پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي تصريح كرد: انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي و نظام ما بر ارزش‌ها و نظام اسلامي مبتني است. لذا نبايد به محققان و کاوشگران خارجي با ديد امنيتي نگاه و فكر كرد، تاريخ را آنچه که آنها خواسته‌اند، نوشته‌اند؛ به هيچ عنوان چنين نبوده است.

وي بيان كرد: نسل دکتر شهبازي، نسلي است که کارهاي بزرگي را در تحقيقات تاريخي انجام داده و راه نکوداشت او نيز تعريف طرح‌هاي جامع و پرورش نسلي جديد است؛ چراکه اکنون نسل گذشته، دوران پيري خود را مي‌گذراند و تجربه‌هاي بسيار زيادي دارد و دانشجويان، پژوهشگران و محققان بايد با آن نسل در ارتباط باشند و از تجربه‌هاي آنها بهره‌ي کافي ببرند؛ تا با تعريف‌هاي جديد از روش‌ها و اهداف، کارهاي گسترده‌اي را براي دوران تاريخي و بويژه هخامنشي‌شناسي بتوان انجام داد.

فاضلي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي مشکلات به‌وجود آمده براي کاوش‌هاي باستان‌شناسي تنگه‌ي بلاغي، گفت: در دنيا به‌دليل وجود محوطه‌هاي باستاني جلوي رشد اقتصادي، صنعتي و سدسازي گرفته نشده است؛ اما مشکل کشور ما اين است كه در رژيم گذشته، زماني که سد مي‌ساختند و پروژه تعريف مي‌کردند، بحث باستان‌شناسي مطرح نبود که براي بررسي‌ها و کاوش‌هاي باستان‌شناسي بودجه‌اي درنظر بگيرند.

وي يادآور شد: بيشتر سدهايي که پس از انقلاب ساخته شده‌اند، طرح‌هاي مطالعاتي مربوط به پيش از انقلاب دارند و در مرحله‌ي مطالعه است که براي نساختن سد، تصميم مي‌توان گرفت.

رييس پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي ادامه داد: ما قانون داريم که هيچ‌کسي نبايد محوطه‌ي باستاني را تخريب کند؛ اما سد سيوند ساخته شد، 70 درصد پيشرفت فيزيکي داشت و يک‌باره يادمان آمد كه اينجا نزديک مقبره‌ي کوروش است. در واقع، به‌دليل وجود مقبره‌ي کوروش اين منطقه کاوش شد، نه به‌دليل وجود محوطه‌ي باستاني و ما خودمان را نمي‌توانيم گول بزنيم.

وي اظهار كرد: اكنون 200 سد در حال ساخت‌اند؛ اما در چند درصد از اين سدها بايد مطالعه‌ي باستان‌شناسي انجام شود؟ خوشبختانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دوسال پيش کاوش‌هاي نجات‌بخشي را آغاز كرده که اكنون به حساس‌ترين نقطه‌ي خود رسيده است و يکي از اولويت‌هاي سازمان نيز مساله‌ي برخورد با پروژه‌هاي سدسازي است كه تلاش مي‌کند، کاوش‌هاي نجات‌بخشي را در اين مناطق انجام دهد.

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز  سرويس: ميراث فرهنگي ـ دهم شهريور58

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-779317&Lang=P