بازگشت به صفحه اصلی

 

ديوان عالی عدالت با بی عدالتی کامل ميراث ملی را به بخش خصوصی داد

با رای ديوان عالی شانس جهاني شدن بزرگ ترين خط نوشته ميخي دوره عيلامي را از بين رفت

 

ديوان عالي عدالت اداري به دليل تاخير در ارسال پرونده اشگفت سلمان يا نيايشگاه تاريشا از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان راي را به نفع مالك خصوصي هتل موجود در حريم درجه يك اين اثر عيلامي داد.با اين حکم شانس ثبت جهاني بزرگ ترين نوشته خط ميخي دوره عيلامي از دست مي رود.

"صادق محمدي"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري استان خوزستان که مدعي تغيير در پرونده اشگفت سلمان توسط مالك خصوصي هتل شده است در اين مورد به ميراث خبر گفت: «ما مواردي كه توسط مالک دستكاري شده است را براي دادگاه مشخص كرديم و خواستار به جريان افتادن دوباره پرونده شديم.»

هيات تشخيص ديوان عالي عدالت اداري به دليل تاخير در ارسال پرونده اشكفت سلمان راي را به نفع مالك خصوصي هتل داده است.اکنون كارشناسان وجود اين هتل را يكي از موانع در راه ثبت جهاني  اشكفت سلمان مي‌دانند. 

از سوي ديگر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان موضوع تاخير در ارسال پرونده به ديوان عدالت اداري را رد مي‌كنند.

محمدي در اين مورد به ميراث خبر گفت: «راي ديوان عالي عدالت اداري بر مبناي راي كارشناسي كه دستكاري شده صادر شده است وما مي‌توانيم چنين تخلفي را ثابت كنيم تا راي به نفع ميراث فرهنگي صادر شود.»

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان بسيار اميدوار بود بتواند راي دادگاه عدالت اداري را به نفع خود بگيرد و از ادامه ساخت هتل جلوگيري كند. اما ديوان راي را به نفع مالك خصوصي داد.

شهرداري در ابتدا كلنگ اين بنا را به عنوان آمفي تئاتر و رستوران زد  اما  بعد مشخص شد اين ساختمان، يك هتل 10 طبقه است.

در اشكفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد كه 2 تاي آن داخل غار و 2 تاي ديگر در خارج از غار ديده مي شود.

بزرگ ترين نوشته خط ميخي از دوره عيلامي در اين غار موجود است كه از زمان شاهك عيلامي (شاه بومي آيا پيريا آياتم) به جاي مانده و همچنين براي نخستين بار حضور مصور زن، دوشادوش مرد در نقش برجسته هاي اين غار ديده شده است.

در نقوش «هوهين» (همسر و خواهر شاهك) در يك مراسم آييني دوشادوش شركت كرده و كاهن بزرگ در جلوي آنها به چشم مي خورد.

اين نشانه ها مشخص مي كند اشكفت سلمان، نيايشگاه «تاريشا» بوده و غار ديگري در كنار اين اشكفت در دوره ايلخاني به مكاني مقدس تبديل شده و رو به روي آن ساخت و سازه هاي مذهبي شكل گرفته است.

زهرا کشوری

ايذه(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=33608