بازگشت به صفحه اصلی

سايت رسمی وزارت نيرو:

مصاحبه دکتر زرگر، معاون وزارت نيرو

سد سيوند مسئله ساز ترين سد در سال 84


تعارض آب و فرهنگ اين جا نمود پيدا مي کند، مشخص شده است که بنا به گفته مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، سد سيوند در مکاني ساخته شده است که شهر تاريخي پاسارگاد را تهديد مي كند و بخش هايي از اين شهر تاريخي با آبگيري اين سد، زير آب خواهد رفت و ديگر اثري از ميراث اين کهن ديار و اجداد ايرانيان بر جاي نخواهد ماند.
بنا بر اين نظر، آبگيري سد سيوند تا زمان پايان عمليات كاوشگران و هماهنگي كامل با سازمان ميراث فرهنگي تا يكسال آينده متوقف شده است.
سد سيوند که بر رودخانه سيوند در منطقه تنگ بلاغي شهرستان پاسارگاد در فاصله 100 كيلومتري شيراز ساخته شده، مطالعاتش در سال 1970 ميلادي توسط يك شركت آمريكايي انجام شد و مطالعات فازهاي يك و دو آن در سال‌هاي 1372 و 1373 هجري شمسي تكميل شده است.
سيلاب‌هاي وحشي رودخانه سيوند، كنترل اين سيلاب‌ها و همچنين تنظيم سالانه100 ميليون متر مكعب آب براي10 هزار هكتار زمين هاي اطراف اين رودخانه و تأمين آب آشاميدني از اهداف ساخت اين سد است و‌ با وجود اين که اين سد80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و وارد مرحله آبگيري شد، مقرر گرديد، آب‌گيري سد سيوند تا مدت مقرر به تعويق افتد و مديريت آب كشور شرايط فعاليت بيش از 10 گروه كاوشگر ايراني و خارجي را در محل سد فراهم كند.
وزير نيرو نظري متفاوت با نظر کارشناسان ميراث فرهنگي دارد و مي گويد، هدف اصلي از اجراي سد «سيوند» آباداني منطقه اي است كه زماني به عنوان مهد تمدن ما به شمار مي رفته و امروز با تامين آب اين منطقه و ساخت مخزن، به توليد انرژي دست پيدا مي کنيم كه آباداني مورد نظر را به وجود خواهد آورد،
در غير اين صورت اين منطقه تاريخي همان بياباني خواهد بود که در حال حاضر وجود دارد.
ميان سد سيوند و منطقه پاسارگاد، اختلاف سطح و ارتفاع به صورت قطعي مشخص شده است به طوري که انتهاي درياچه سد سيوند با پاسارگاد حدود 9 كيلومتر فاصله دارد و از اين نظر بايد گفت با آبگيري اين سد، هيچ گونه آسيبي به اين منطقه تاريخي وارد نخواهد شد.
وي در پاسخ به تاثير آب اين سد بر آثار باستاني مدفون در اين منطقه مي گويد: در اين زمينه با سازمان ميراث فرهنگي نامه ‌نگاري شده است و تا کنون هيچ مدرک رسمي در اين زمينه ارائه نشده است تا بر پايه آن اقدام شود.
به اعتقاد وي در اين ارتباط مدارک رسمي به ثيت رسيده حاکي از آن است که تاکنون هيچ اثر تاريخي در اين منطقه كشف نشده است و براي حصول اطمينان بيشتر چند تيم تحقيق داخلي و خارجي به گمانه‌زني در منطقه مشغول هستند تا درصورت کشف هر گونه اثري، آن را استخراج کنند.

منبع: شانا

زمان درج خبر :   14 فروردين 1385 / 10:22
 خبرنگار          :  گروه مقالات
 زمان تاييد خبر:   14 فروردين 1385 / 10:26
 دبير خبر         :   عليرضا پيام يار

http://news.moe.org.ir/shownews.asp?id=17264&q=%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF

 

بازگشت به صفحه اصلی