سايت خبری وزارت نيرو

http://news.moe.org.ir/shownews.asp?id=16511&q=%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF

9 اسفند 1385 – اول مارچ 2006

 

مصاحبه با معاون وزارت نيرو

 

پرسش خبرنگار روزنامه ايران: آيا اذعان داريد كه مكان يابى سد سيوند اشتباه بوده و در گذشته هم مواردى از اين دست را داشته ايم؟
پاسخ دکتر زرگ، معاون آب وزارت نيرو: ببينيد هرجا آب وجود داشته، تمدن هم بوده است وهرجا آب از بين رفته تمدن هم نابود شده است . حالا دنيا چكاركرده كه د ركنار آ ب تمدنش را هم حفظ كرده است ؟ ما در ارتباط با مسائل مربوط به ميراث فرهنگى يا مطالعات تاريخى _ فرهنگى اولين بار كه به اين مقوله در كشورپرداخته شده واولين مصوبه مربوط به سا ل 1382 است . مفهوم اين تاريخ يعنى اين كه قبل از آن، هيچ گونه مطالعات تاريخى- فرهنگى در ارتباط باموضوع انجام نمى شده است و البته همه نهادهايى هم كه مسؤول كار بودند، حضور داشتند، مى ديدند و حرفى نمى زدند و كار هم جلو مى رفت . اينگونه هم نبود كه فكر كنيم دركشور ما حالا فاجعه اى اتفاق افتاده است يعنى مراكز مهم فرهنگى - تاريخى زير آب رفته است. از زمانى كه بحث مطالعات تاريخى - فرهنگى مطرح شده وزارت نيرو هم به مشاورانش ابلاغ كرده است كه بايد اين مطالعات را انجام بدهيد ولى ظرف 2-3 سال اخير جدى گرفته نشده است . من ماه قبل به رئيس سازمان ميراث فرهنگى نامه نوشتم كه يك سرى كارشناس ميراث فرهنگى را معرفى كنند كه ما هم آنها را به پيمانكارانمان معرفى كنيم. من معتقدم دنيا براى اينگونه مشكلات راهكار پيدا كرده است مثلاً جا به جايى ميراث با ايزوله كردن ميراث و.... اين ميراث ها هيچ جا باعث توقف كار نشده است و ما هم بايد در اين راستا اقدام كنيم.
در مورد سيوند هم با وجود همه زيان هايى كه آبگيرى ديرهنگام اين سد به ما وارد مى كند، آبگيرى را متوقف كرده ايم و با هماهنگى صورت خواهد گرفت.


منبع: روزنامه ايران مورخ 9/12/84