خبرگزاری ميراث فرهنگی

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27796

 

آبگيري سد سيوند قطعي است

۱۳۸۴/۹/۲۸ - 17:22:00

 

در صورتي كه بررسي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تنگه بلاغي تا اسفند ماه به نتيجه مطلوبي نرسد، آبگيري به تعويق مي افتد اما پس از پايان اين بررسي‌ها، سيوند آبگيري مي‌شود.

 

تهران _ ميراث خبر
گروه اجتماعي،احسانه حاج‌اسماعيلي: معاون حقوقي _ پارلماني وزارت نيرو گفت:‌ « آبگيري سد سيوند اگرچه ممكن است به منظور بررسي كارشناسان ميراث فرهنگي به تعويق بيفتد ولي آبگيري آن قطعي است و امكان صرف نظر كردن اين وزارتخانه از اجراي پروژه وجود ندارد.»
«علي يوسف‌پور» با بيان اينكه براي ساخت سد سيوند مبلغ كلاني هزينه شده، آبگيري اين سد را يكي از برنامه‌هاي وزارت نيرو عنوان كرد و افزود: «به هر حال بايد اين حقيقت را بپذيريم كه اين سد ساخته شده و آبگيري آن هر چند با وقفه بايد انجام شود تا اين وزارتخانه دچار خسارت مالي جبران‌ناپذير نشود. »
يوسف‌پور از كشاورزان و مردم آن منطقه به عنوان تمدن زنده‌اي ياد كرد كه نيازمند استفاده از سد سيوند هستند و نبايد نياز آنها را فداي مسايل حاشيه‌اي كرد.
براساس گفته‌هاي يوسف‌پور در صورتي كه بررسي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تنگه بلاغي تا اسفند ماه به نتيجه مطلوبي نرسد، آبگيري به تعويق مي افتد اما پس از پايان اين بررسي‌ها، سيوند آبگيري مي‌شود.
به گفته يوسف‌پور ، وزارت نيرو براي احداث موزه‌اي در نزديكي سد سيوند از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمادگي دارد تا اشيا تاريخي به دست آمده از تنگه بلاغي به آنجا منتقل شود و اين وزارتخانه براي ساخت موزه تا مبلغ 300 ميليون تومان به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كمك مي‌كند.
به دنبال ابراز نگراني‌هايي در رابطه با تاثير رطوبت سد سيوند روي پاسارگاد، وي گفت: «براساس يافته‌هاي وزارت نيرو جهت وزش باد در منطقه بر خلاف پاسارگاد بوده و با توجه به اين موضوع هيچ گونه رطوبتي پاسارگاد را تهديد نمي‌كند.»
البته معاون حقوقي _ پارلماني وزارت نيرو 9 كيلومتر فاصله ميان پاسارگاد و سد سيوند آنقدر زياد دانسته كه هيچ رطوبتي به ميراث تاريخي پاسارگاد آسيب وارد نكرده و حتي براي اطمينان رطوبت‌سنج‌هايي هم در اين منطقه نصب شده است.