http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8410110302                        بازگشت به صفحه اصلی

 

خبرگزاري فارس

17 ذو الحجة 1426/  چهارشنبه 28 دي 1384   /  a 18 Jan 2006

معاون وزير نيرو در امور آب:

عدم آبگيري سد «سيوند» در سال جاري 4 ميليارد ريال خسارت خواهد داشت

خبرگزاري فارس: از لحاظ مديريتي پرونده سيوند ميان سازمان ميراث فرهنگي و مديريت منابع آب ايران بسته شده است اما اصحاب رسانه‌ها مسائل رسانه‌اي را همچنان ادامه مي‌دهند و ما نيز اعتراضي نداريم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، رسول زرگر با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: پس از اينكه در سال 75 به عنوان معاون عمراني وزير كشور انتخاب شدم بنابراين به دليل اقداماتي كه در ارتباط با حفظ ميراث فرهنگي در كشور انجام دادم به عنوان
"خادم" ميراث فرهنگي انتخاب شدم.
وي تاكيد كرد: از لحاظ مديريتي پرونده سيوند ميان سازمان ميراث فرهنگي و مديريت منابع آب ايران بسته شده است اما اصحاب رسانه‌ها مسائل رسانه‌اي را همچنان ادامه مي‌دهند و ما نيز اعتراضي نداريم.
وي ادامه داد: همكاران ما در سازمان ميراث فرهنگي وظيفه اداري و بنده نيز وظيفه خادمي خود را انجام مي‌دهم سازمان مديريت منابع آب ايران تفاهمات لازم را در سطح كلان با سازمان ميراث فرهنگي انجام داده است و قرار شده است تا وزارت نيرو شش ميليارد ريال براي ايجاد موزه در امتداد سد سيوند به سازمان ميراث فرهنگي در سالهاي مختلف پرداخت كند.
زرگر در ادامه گفت: يك ميليارد ريال در سال جاري، 2 ميليارد ريال هم سال آينده و مابقي نيز طي سالهاي آتي به سازمان ميراث فرهنگي پرداخت خواهد شد.
معاون وزير نيرو گفت: احداث يك سد 500 ميليارد ريالي و پرداخت 6 ميليارد ريال به سازمان ميراث فرهنگي نمي‌تواند چندان عدد قابل توجهي باشد كه حالا اين ميزان پرداخت يا پرداخت نشود.
وي اظهار داشت: وزارت نيرو هزينه هاي مربوط به 12 اكيپ كاوشگر را پرداخت خواهد كرد كه اين نيز براي اولين بار بود كه كاوشگران ايراني در كنار كاوشگران خارجي مشغول به كار مي شوند.
زرگر تاكيد كرد: همكاران ما در سازمان ميراث فرهنگي اعلام مي‌كردند كه وزارت نيرو هزينه‌هاي قبلي را نيز پرداخت كند و در آخرين مذاكره تلفني با معاون رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز وي اذعان داشتند كه وزارت نيرو كه هزينه پرداخت مي‌كند لطف كند هزينه‌هاي قبلي را نيز پرداخت كند.
زرگر در خصوص صدور آب ايران به كويت گفت: مديريت آب كشور آمادگي دارد كه به كشورهاي همسايه اقدام به صدور آب كند و طرح انتقال آب به كويت پس از تفاهمات اوليه كه بين دو كشور در سال‌ گذشته انجام شده بود به دليل بازه زماني كه براي آن پيش‌بيني شده بود محقق نشد و در نتيجه آن توافقتنامه از درجه اعتبار ساقط شد.
وي ادامه داد: پس از سفر وزير امور خارجه ايران به كويت قرار شد كه مجددا مذاكراتي در اين ارتباط بين دو كشور انجام شود كه ايران نيز در اين خصوص اعلام آمادگي كرد.
معاون وزير نيرو اظهار داشت: ادامه مذاكرات در خصوص انتقال آب به كويت در ايران و يا كويت هنوز مشخص نيست اما آنچه كه مهم و مشخص است اين است كه يك توافقنامه جديد براي اجرايي شدن اين طرح ميان دو كشور به امضا برسد.
وي در خصوص ورود آب هيرمند به كشور گفت: آخرين وضعيت ورود آب رودخانه هيرمند افغانستان به ايران از ابتداي آبان ماه جاري تا پايان همين ماه حدود 38 ميليارد متر مكعب بوده كه از طريق اين روخانه وارد مرز ايران شده است.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم مقايسه ورود آب هيرمند به ايران را مقايسه كنيم مي‌بينيم كه آب هيرمند تا 12 دي ماه سال گذشته خشك بوده است و بعد از اين تاريخ تا ارديبهشت ماه آب قابل ملاحظه‌اي وارد ايران شده است.
به گفته وي، وضعيت ورود آب هيرمند به كشور در سال جاري بهتر از سال گذشته بوده است و ورود اين 38 ميليون مترمكعب نيز بيش از ميزان توافق شده دو كشور ايران و افغانستان است.
زرگر در ارتباط با اعتبارات بخش آب در سال جاري گفت: در ارتباط با اجراي طرحهاي در دست اجرا سازمان مديريت منابع آب به دليل كمبود اعتبار با كندي پروژه‌ها مواجه شد.
وي افزود: در حال حاضر با گذشت 10 ماه از سال از 2 هزار ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تنها 58 درصد اعتبار بخش آب تخصيص يافته است.بنابراين در دو ماه آينده به دليل فصل سرما عملا فصل كاري بسياري از طرحهاي آبي از دست خواهد رفت.
معاون وزير نيرو در امور آب اظهار داشت: نزديك 20 درصد سيمان توليدي كشور در طرحهاي آبي مصرف مي‌شود كه عدم تحويل به موقع سيمان بسياري از فعاليتهاي عمراني آب را با مشكل مواجه كرده است.
به گفته وي، سدهاي جگين در هرمزگان، سبلان و سهند در آذربايجان شرقي و شهيد قنبري در آذربايجان غربي و 8 هزار هكتار شبكه آبياري و زهكشي تا پايان سال جاري آماده بهره‌برداري مي شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر 81 سد و 800 هزار هكتار شبكه آبياري و زهكشي در حال ساخت در كشور وجود دارد كه براي اتمام اين طرح ها 200 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است اين در حاليست كه تمام اعتبارات از منابع مختلف 20 هزار ميليارد ريال بوده كه اگر هيچ طرح جديدي آغاز نشود طرح هاي در دست اجرا براي افتتاح 10 سال زمان خواهد برد.
زرگر گفت: با توجه به عنايت ويژه مجلس، دولت و مردم به مسئله آب درخواست ما اين است است كه اعتبارات سازمان مديريت منابع آب ايران با 100 درصد افزايش به 40 هزار ميليارد ريال برسد تا پروسه اتمام طرح هاي در دست اجرا كه 10 سال عنوان شد به 5 سال كاهش و تمامي طرحهاي نيمه تمام به پايان برسد.
معاون وزير نيرو در امور آب افزود: سازمان مديريت منابع آب ايران متقاضي 4 هزار ميليارد تومان اعتبار بوده كه تاكنون دو سوم اين منابع از سوي دولت تاييد و يك سوم باقيمانده را نيز اميدواريم مجلس به تصويب برساند.
به گفته وي، اگر 4 هزار ميليارد تومان اعتبار به طور كامل تخصيص يابد 15 سد با حجم 8/1 ميليارد مترمكعب در حال آبگيري و افتتاح در سال 85 خواهيم داشت.
وي تاكيد كرد: سازمان مديريت منابع آب ايران نمي تواند تنها به اعتبارات دولتي و بودجه‌اي متكي باشد بنابراين پس از تصويب قانون تشويق سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي آبي كشور 13 طرح آبي كه توجيه اقتصادي داشته باشد براي سرمايه‌گذاري معرفي شدند.
زرگر با اشاره به اينكه امتيازات ويژه اي براي جذب سرمايه‌گذاران در طرح هاي آب در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در وهله نخست براي جذب سرمايه گذاران، آبي كه در پشت سد وجود دارد پس از كسر حقابه رسمي كشاورزان پايين دست سد در اختيار سرمايه‌گذار قرار مي گيرد. و زمين‌هايي كه در پاياب سدها قرار داشته و دولتي است به قيمت دولتي در اختيار اين سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد.
به گفته وي، سومين امتياز براي جذب سرمايه‌گذاران، فروش آب به قيمت توافقي به مشتري خواهد بود. يعني سرمايه‌گذار، آب پشت سد را به غير از حقابه‌هاي مردم، به قيمت توافقي به فروش مي‌رساند.
وي همچنين از راه‌اندازي اولين شركت آب منطقه‌اي استاني در استان گلستان طي روزهاي آتي خبر داد و گفت: اولين شركت آب منطقه‌اي استاني ظرف چند روز آينده در استان گلستان فعاليت خود را آغاز مي كند و سپس به تدريج اين شركت‌ها در 28 استان كشور فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.
به گفته وي، با تشكيل اين شركت‌ها از اين پس هر استاني داراي شركت آب منطقه‌اي خواهد بود .با اين مصوبه مجلس، تصدي‌گري بخش آب و حاكميتي كشور در چارچوب سياستهاي استاني خواهد بود.
زرگر همچنين ميزان بارندگي در كشور را در سه ماه گذشته (مهر- آبان - آذر) 64 ميليارد مترمكعب عنوان كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد و نسبت به دراز مدت 36 درصد كاهش داشته است.
وي افزود: حجم مخازن آب در پشت سدها در سه ماه گذشته 11 ميليارد مترمكعب بوده كه نسبت به سال قبل 15 درصد افزايش يافته است. در اين مدت ورودي آب به مخازن 6/2 ميليارد مترمكعب و خروجي و برداشت آب از مخازن 2/3 ميليارد مترمكعب بوده است.

 

بازگشت به صفحه اصلی