بريده جرايد آرشيو خبر آرشيو عكس سايتهاي مرتبط درباره ما تماس با ما

كاربر :  
رمز :  
  
سايت وزارت نيرو
سايت كتابخانه وزارت نيرو

 
آبگيري سد سيوند تا يك سال آينده به تعويق می افتد
 
آبگيري سد سيوند تا زمان اتمام عمليات كاوشگران و هماهنگي كامل با سازمان ميراث فرهنگي تا يكسال آينده متوقف مي‌شود.
به گزارش شبكه خبري آب ايران، دكتر زرگر معاون وزير نيرو در امور آب ضمن اعلام اين مطلب، به وظيفه اصلي مديريت آب كشور يعني تأمين آب شرب، صنعت، كشاورزي و محيط‌زيست، اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه هميشه تمدن‌ها در كنار آب شكل گرفته‌اند، احتمال اينكه در هنگام ايجاد سدها شبكه‌ها و يا ديگر سازه‌هاي آبي به آثار باستاني و ميراث‌هاي فرهنگي برخورد كنيم، بسيار زياد است.
وي در ادامه اظهار داشت: به منظور كاهش خسارات وارده به اين آثار و حفظ ميراث فرهنگي باارزش، كه هم براي مردم و هم براي جامعه جهاني باارزش هستند، چارچوبي در قالب سه بخش بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت, پيش‌بيني شده است.
مدير عامل شركت مديريت منابع آب در ادامه به برنامه‌هاي درازمدت مديريت آب كشور، اشاره كرد و گفت: در اين برنامه انجام مطالعات فرهنگي- تاريخي را در مرحله امكان‌سنجي سدها در دستور كار خود قرار داديم و در فاز صفر مطالعات هر سد، علاوه بر مطالعات اقتصادي، اجتماعي، زيست‌محيطي؛ مطالعات فرهنگي- تاريخي در قالب دستورالعمل‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، انجام مي‌شود، به اين صورت كه ما كارشناسان مورد تأييد سازمان ميراث فرهنگي را به مهندسان مشاور ساخت سدها براي انجام مطالعات فرهنگي تاريخي معرفي مي‌كنيم و ساخت سدها را تحت نظارت علمي سازمان ميراث فرهنگي، انجام مي‌دهيم.
وي در ادامه با اشاره به تدوين برنامه ميان‌مدت، گفت: در بحث ميان‌مدت نيز طبق تفاهمي كه با سازمان ميراث فرهنگي به منظور برطرف كردن دغدغه‌ها و نگراني‌ها در ارتباط با پروژه‌هاي در دست اجرا داشته‌ايم مقرر شد: ليست اسامي بيش از 82 سد و 80 هزار هكتار شبكه‌اي كه در حال حاضر در دست احداث هستند را به اين سازمان ارايه ‌كنيم و كارشناسان اين سازمان پس از يك ماه مطالعه، طرح‌هايي را كه در محدوده آثار تاريخي بوده و با اجراي آن‌ها ممكن است اين آثار خسارت ببينند به ما معرفي مي‌كنند تا مديريت آب كشور اقدامات لازم در اين راستا را انجام دهد.
مدير عامل شركت مديريت منابع آب ايران، در بخش پاياني سخنان خود به سد سيوند اشاره كرد و گفت: مطالعات شناخت اين سد در سال 1970 ميلادي توسط يك شركت آمريكايي انجام شده و مطالعات فاز يك و دو آن طي سال‌هاي 1372 و 1373 هجري شمسي تكميل شده است.
وي با اشاره به سيلاب‌هاي وحشي رودخانه سيوند، كنترل اين سيلاب‌ها و همچنين تنظيم سالانه 100 ميليون متر مكعب آب براي 10 هزار هكتار اراضي و تأمين آب شرب را از اهداف اين سد برشمرد و با تأكيد بر تلاش و علاقه مديريت آب كشور براي حفظ آثار فرهنگي، گفت:‌ علي‌رغم اينكه اين سد 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و وارد مرحله آب‌گيري شده، با معاونت مربوطه در سازمان ميراث فرهنگي، مذاكره كرديم و مقرر شد، آب‌گيري سد سيوند تا 15 اسفندماه سال جاري متوقف شده و مديريت آب كشور شرايط فعاليت بيش از 10 گروه كاوش‌گر ايراني و خارجي را در محل سد فراهم كند.
وي ادامه داد، پس از انجام اين اقدامات در روز 15 اسفند ماه سال جاري جلسه مشتركي با معاونت مربوطه در سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي‌شود و در صورت كفايت كاوش‌ها و تحقق نتايج اقدام به آب‌گيري سد مي‌كنيم در غيراينصورت آب‌گيري سد را يك سال به تعويق مي‌اندازيم تا كاوش‌هاي لازم صورت گيرد. همچنين نيمي از هزينه احداث موزه بزرگ پاسارگاد را كه در حدود 6 ميليارد ريال خواهد بود تأمين مي‌كنيم تا آثار به دست آمده در اين موزه نگهداري شوند.
وي در ادامه، اعلام كرد: بخش آب كشور علاوه بر اينكه مقداري از هزينه‌هاي گروه‌هاي كاوش‌گر را متقبل شده اعلام آمادگي مي‌كند تا اقدامات لازم براي سازه‌هايي كه نياز به ايزوله شدن دارند را انجام دهد.
دكتر زرگر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص مشكلاتي كه ممكن است رطوبت حاصل از آب‌گيري سد ايجاد كند، گفت: در حال مطالعه تأثير و يا عدم تأثير رطوبت بر اين سازه‌ها و همچنين مطالعه ساز و كار‌هايي هستيم كه در دنيا براي مقابله با اين معضل در نظر گرفته‌اند و ادامه داد: با توجه به زمان طولاني آب‌گيري اين سد (3 سال) فرصت كافي براي انجام اين‌گونه مطالعات و انجام اقدامات لازم داريم.
معاون وزير نيرو در امور آب در خاتمه به عنوان فردي كه به عنوان ”خادم ميراث فرهنگي“ انتخاب شده اطمينان داد: وزارت نيرو در يك تفاهم و ارتباط كامل با ميراث فرهنگي و در قالب نقطه‌نظرهاي اين سازمان عمل مي‌كند و از بروز كمترين خسارتي به آثار فرهنگي كشور، جلوگيري مي‌كند.

زمان درج خبر :   8 آذر 1384 / 16:23
 خبرنگار          :  نازنين قليايي
 زمان تاييد خبر:   8 آذر 1384 / 16:53
 دبير خبر         :   ليلا بيات



 
پيش نمايش چاپ بازگشت