معاون وزير نيرو: ‪ ۸۰‬سد در كشور در حال احداث است

http://news.moe.org.ir/shownews.asp?id=14388&q=%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF
معاون وزير نيرو در امور آب گفت: ‪ ۸۰‬سد در سراسر كشور درحال احداث است.
رسول زرگر، روز پنجشنبه 24 آذر ماه در بازديد از سد طالقان در گفت و گو با ايرنا افزود: براي اتمام اين پروژه‌هابه ‪ ۲۰۰‬هزارميليارد ريال اعتبار نيازمنديم.
وي گفت: اين در حالي است كه درآمد ما از منابع مختلف سالانه ‪ ۲۰‬هزار ميليارد ريال است و حتي اگر پروژه جديدي را آغاز نكنيم، اتمام اين طرح‌ها ‪ ۱۰‬سال طول مي‌كشد.
زرگر افزود: بنا داريم با استفاده از اعتبارات بانك جهاني، بانك توسعه اسلامي، سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و اعتبارات بخش خارجي سالانه ‪ ۴۰‬هزار ميليارد ريال اعتبار جذب كنيم تا بتواينم پروژه‌هاي فوق را تا پايان برنامه چهارم توسعه به اتمام برسانيم.
وي، اصلي‌ترين مشكل ساخت سد در كشور را مساله تملك اراضي كشاورزي حاشيه سدها دانست و گفت: هزينه‌هاي تملك اراضي گاهي به حدي بالاست كه پروژه‌هاي سد سازي رااز توجيه اقتصادي مي‌اندازد و بايد فكري اساسي براي اين مشكل كرد.
معاون وزير نيرو، افزايش نرخ سيمان را از ديگر مشكلات سدسازي در كشور عنوان كرد و افزود: امسال فعاليت تمام پروژه‌هاي بتني آب كشور بخاطر كمبود سيمان حدود سه ماه به تعويق افتاد.
زرگر، همچنين با اشاره به آبگيري سد سيوند در استان فارس و وجود آثار باستاني در آن منطقه گفت: طبق توافقي كه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشتيم، آبگيري اين سد تا پانزدهم اسفند ماه سال‌جاري به تعويق افتاده و اين تاخير براي ما چهار ميليارد ريال ضرر داشته است
.
وي افزود: با توجه به آثار تاريخي دوران‌هاي مختلف و اهميت آن، هم‌اكنون بيش از ‪ ۱۰‬گروه از كاوشگران داخلي و خارجي در حال بررسي يا نجات بخشي اين آثار مي‌باشند.

زمان درج خبر :   26 آذر 1384 / 8:14
 خبرنگار          :  گروه خبر
 زمان تاييد خبر:   26 آذر 1384 / 8:37
 دبير خبر         :   ليلا بيات