بازگشت به صفحه اصلی

 

چرا تنگه بلاغی و شهر  و جايگاه مردمان زمان کوروش در  حصار ايمنی قرار نمی گيرد؟ !

     کميته نجات پاسارگاد    

****             

محوطه ميراث جهاني پاسارگاد  در حصار ايمنی قرار می گيرد

مجموعه باستاني پاسارگاد با تعيين حريم مجدد گسترش يافت و محوطه مقدس كه تا كنون در اين مجموعه نبوده نيز به آن اضافه شد

حسن ظهوری

دور محوطه ميراث جهاني پاسارگاد به شعاع 4 كيلومتر فنس‌كشي مي شود تا به اين ترتيب  اين اثر باستاني از گزند ورود حفاران غيرمجاز و سودجويان اموال تاريخي در امان بماند.

 

«حميدرضا رضايي»، مدير ميراث فرهنگي و گردشگري مرودشت با اعلام اين خبر افزود: «پيش‌از اين نيز محوطه ميراث جهاني پاسارگاد فنس‌كشي شده بود اما در برخي بخش‌ها به علت گذشت‌ زمان فنس‌ها از بين رفته بود. به همين دليل طي طرحي مجدد، فنس‌كشي اين محوطه باستاني از سرگرفته شد.»

 

طي انجام عمليات مجدد فنس‌كشي در محدوده محوطه پاسارگاد، اين مجموعه باستاني با تعيين حريم مجدد گسترش يافت و محوطه مقدس كه تا كنون جزء اين مجموعه نبوده نيز به آن اضافه شد.

 

رضايي در اين‌باره به ميراث خبر گفت: «سال گذشته ورود برخي افراد ناشناس به محوطه مقدس باعث تخريب پلكان اين محوطه شد. شواهد نشان مي‌داد افراد ناشناس با پتك به جان پلكان افتاده‌اند و احتمالا به قصد بردن شي‌ تاريخي آن را تخريب كردند. به همين دليل با اضافه شدن اين محوطه به مجموعه جهاني پاسارگاد فنس‌كشي محوطه مقدس را نيز در بر مي‌گيرد.»

 

محوطه مقدس شامل پلكاني منتهي به يك سكو است كه در دشت سرسبزي واقع ‌شده است.

 

كاربري اين بناي عجيب هنوز آشكار نشده است اما باستان‌شناسان گمان مي‌كنند كه در اين منطقه مراسم آييني خاصي برگزار مي‌شده است.

 

رضايي با اعلام خبر اجرايي شدن طرح فنس‌كشي پاسارگاد به ميراث خبر گفت: «در اين طرح كه اكنون 30 درصد آن به انجام رسيده است، تمامي نكات ايمني و استحكام‌بخشي فنس‌ها مورد توجه قرار گرفته است كه از آن قبيل مي‌توان از اجراي فونداسيون مناسب براي نصب فنس‌ها نيز نام برد.»

 

بودجه در نظر گرفته شده براي فنس‌كشي به دور محوطه ميراث جهاني پاسارگاد، 300 ميليون تومان بوده كه تامين اعتبار شده و تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد.

 

محوطه ميراث جهاني پاسارگاد كه مكان زندگي و حكومت كوروش نخستين پادشاه هخامنشي بود، در شمال استان فارس واقع شده است و در سال 1383 شمسي با راي كميته ميراث جهاني در شهر سوچو چين به فهرست ميراث جهاني پيوسته است.

 

مرودشت(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۷/۱۹

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34510