بازگشت به صفحه اصلی

 

 

ديوار بزرگ گرگان به دريای خزر رسيد

 

در کاوش های ديوار گرگان 18 کوره آجرپزی ساسانی کشف شد

زهرا کشوری

بررسي‌هاي ژئوفيزيك هيات مشترك ايران بريتانيا به كشف بخشي از ديوار بزرگ گرگان در درياي خزر منجر شد. پيشروي اين دريا در طول سال‌ها بخشي از ديوار گرگان را رسوبات خود مدفون كرده‌بود.

"حميد عمراني"، سرپرست هيات مشترك ايران بريتانيا دومين فصل كاوش هاي هيات مشترك راموفقيت آميز توصيف كرد و افزود: « با بررسي‌هاي ژئوفيزيك بخشي از بقاياي ديوار بزرگ گرگان و دو كوره‌آجري پزي در دل درياي خزر کشف شد. پس از گمانه‌ زني در عمق يك متري دريا ، به بقايايي دست نخورده از ديوار دست يافتيم كه در اثر پيشروي آب ميان رسوبات دريا پنهان شده بود.»

در داخل ديوار گرگان که تا در ياي خزر امتداد پيدا کرده قلعه هايي قرار دارد که باستان شناسان آن ها را با اعداد شماره گذاري کرده اند. 

 هيات مشترك ايران، بريتانيا همچنين در اين فصل از كاوش موفق به شناسايي 18 كوره آجر پزي در كنار ضلع غربي قلعه شماره 13 شدند.

تاج يكي از اين كوره ها در نتيجه تسطيح زمين‌هاي كشاورزي تخريب شده‌است.

عمراني همچنين از لايه‌نگاري معماري داخلي قلعه اي که به نام قلعه  شماره 4 و 5 خوانده مي شود خبر داد و افزود:« بررسي‌هاي ژئوفيزيك براي شناسايي معماري داخلي قلعه شماره 5 چيزي را نشان نداد. چون حفاري‌هاي غير مجاز پيش از انقلاب معماري داخلي آن را به هم زده ‌بود اما در قلعه شماره چهار در روستاي "مالاي شيخ" موفق به شناسايي معماري داخلي چون برج شديم.»

 

همچنين گمانه‌هاي باستان‌شناسان در قلعه شماره چهار و عمق يك متري زمين به آثار خشتي و معماري‌هاي خشتي رسيد و آن ها توانستند در عمق سه متري اين منقطه  به خاك بكر برسند.

 

كشف اشيا سفالي از جمله دو پيه‌سوز و قطعات سفال و شيشه از ديگر دستاوردهاي هيات باستان‌شناسي فعال روي ديوار گرگان است.

گلستان(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها_۷/ ۱۳۸۵/۷

                               http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34302