بازگشت به صفحه اصلی

 

 

شاهنامه خوانی خانواده های بختياری در شب يلدا

 اگر خواستيد در شب يلدا شاهنامه خواني را تجربه كنيد، به استان چهارمحال و بختياري حتما سر بزنيد.

راشد عباسي، معاون گردشگري استان چهارمحال و بختياري، با بيان اين مطلب مي‌گويد: «در شب يلدا شاهنامه خواني در اين منطقه رواج بسياري دارد. چند خانواده دور هم جمع مي‌شوند و كساني كه شاهنامه را از حفظ هستند و حتي سواد خواندن و نوشتن ندارند شروع به خواندن اشعار شاهنامه مي‌كنند.»

به گفته عباسي، در گذشته در قوم بختياري در زمستان از كرسي‌هاي سنتي چوبي كه در زير آن زغال داغ قرار داشت استفاده مي‌كردند و لحاف سنتي بزرگي با نقش‌هاي ترنج روي آن مي‌انداختند. در سيني بزرگي به نام مجمع، انواع تنقلاتي مانند گردو، كشمش، بادام، سنجد كه به آن «كنار هم» مي‌گويند وجود داشت.

بختياري‌ها اعتقاد داشتند در شب يلدا، ماست، شير، پنير، كنجد، كدو و نان جوي كه خورده شود تا پايان سال موجب فزوني و فراواني نعمت مي‌شود و باعث مي‌شود كه تا سال بعد از اين نعمت‌ها بخورند.

شب يلدا در قوم بختياري به عنوان شب چله خوانده مي‌شود. بختياري‌ها در اين شب كدو تنبل‌هاي بزرگي كه نماد خورشيد را براي آن‌ها دارد، آب‌پز مي‌كنند و آن‌را به صورت ريز ريز شده در آش كشك مي‌خورند.

رسم جالبي كه در ميان بختياري‌ها رواج دارد ، به اين صورت كه نان‌هاي محلي به نام گرده را با  قطر زياد آماده مي‌كنند. بين اين نان مهره آبي رنگي به نام لپك مي‌گذارند. در شب يلدا نان را تقسيم مي‌كنند و هر كس كه در قطعه نان او لپك جاي دارد، به بخت و اقبال معروف ‌شده و او را شانس خانه مي‌دانند.

حالا اين روزها اگر در روستاهاي چهار محال و بختياري يلدا را سپري كنيد، شايد لپك نان به نام شما بيفتد و شانس خانه شويد

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ

http://www.chn.ir/news/?section=1&id=21409.