بازگشت به صفحه اصلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما:

هر اتفاقي كه در جريان فيلمبرداري درتخت جمشيد افتاده،

با حضور نمايندگان حراست،‌ميراث فرهنگي

 و سازمان صدا و سيما بوده

 

 

 

 

مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما، از آسيب بناي تخت جمشيد در خلال تصويربرداري «مدار صفر درجه« ابراز تاسف كرد و افزود: به عنوان كساني كه در عرصه‌ي فرهنگ تلاش مي‌كنيم و متعهد به پاسداشت ميراث فرهنگي هستيم، متاثر مي‌شويم كه خدشه‌اي هرچند كوچك به اين بناها وارد شود.

مهدي فرجي كه دبيري شوراي هماهنگي نمايش‌هاي سيما را نيز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در عين حال متذكر شد:‌ اتفاقاتي از اين دست نبايد بهانه‌اي شود تا پروسه‌ي فيلمسازي كه خود، كار دشواري است، دشوارتر شود.

وي خاطرنشان كرد: ‌اصل حادثه همان چيزي است كه رييس ميراث فرهنگي استان فارس به آن اشاره داشته است و برخي طور ديگري اين حادثه را عنوان كرده‌اند.

در اين حادثه يكي از كارگران صحنه‌ي سريال در خارج از محدوده‌ي فيلمبرداري با پيچ‌گوشتي‌اي كه در دست داشته ضربه‌اي به اين آثار تاريخي وارد كرده است كه ما اين ضربه را هم محكوم مي‌كنيم و حتي خود ما هم مدعي اين مساله هستيم.

مهدي فرجي متذكر شد: ‌نبايد اين خبر به گونه‌اي منعكس شود كه شان و شخصيت فرهنگي آدم‌هايي كه براي ما شناخته شده‌اند را ناديده بگيريم.

مهدي فرجي، حضور برخي گروه‌هاي سازنده فيلم و سريال را در بناهاي تاريخي ضروري دانست و افزود: حضور در اين بناها به باور پذير كردن يك سريال كمك مي‌كند و تا ضرورت نداشته باشد، خود ما هم به اين بناهاي تاريخي مراجعه نمي‌كنيم.

مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما، تاكيد كرد: ‌دشواري‌هايي كه كار در بناهاي تاريخي به همراه دارد، باعث مي‌شود كه خود ما هم علاقه‌اي به كار در اين بناها نداشته باشيم. مگر اين كه واقعا ضرورت داشته باشد.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا، درباره‌ي لزوم رعايت مسائل حفاظتي از سوي گروه‌هاي كه در بناهاي تاريخي اقدام به تهيه فيلم يا سريال مي‌كنند.ياد‌آور شد: هر اتفاقي كه در جريان فيلمبرداري در بناي تخت جمشيد افتاده، با حضور نمايندگان حراست،‌ميراث فرهنگي و سازمان صدا و سيما بوده است و اين ميزان حراست كافي است چرا كه بيش از آن كار را دشوار مي‌كند.

به گفته فرجي، فردي كه در تخت جمشيد دستگير شده ، طي 10 - 15 روز اخير به گروه سازنده‌ي سريال، مدار صفر درجه"‌ملحق شده است و در زمره‌ي افراد ثابت گروه قرار نداشته است.

مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما در پايان اعلام كرد:‌ بعد از اين اتفاق و بررسي‌هاي كارشناسان ميراث فرهنگي، متوجه شدند كه گروه سازنده «مدار صفر درجه» قصوري در كار خود نداشته‌اند. بنابراين اجازه داده شد تا آخر پلان‌هاي اين سريال در تخت جمشيد و حافظيه تصوير برداري شود

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-850144&Lang=P