رطوبت آرامگاه كوروش را از بين مى برد         http://www.sharghnewspaper.com/840619/html/online.htm#s295227

شرق آنلاين : پاسارگاد زير آب نمى رود، اما اين يك جمله براى رفع همه نگرانى ها نسبت به تخريب آرامگاه كوروش و آثار باستانى پاسارگاد كافى نيست.
رطوبت حاصل از درياچه سد سيوند پس از آبگيرى قطعاً آرامگاه كوروش و ساير آثار سنگى پاسارگاد را از بين خواهد برد. يك استاد باستان شناسى دانشگاه آزاد شيراز در گفت وگو با «شرق» مى گويد: تغيير اقليم و آب وهوا و ايجاد درياچه سد سيوند آثار پاسارگاد را از بين مى برد. وى ادامه مى دهد: رطوبت اثر مستقيمى بر اين آثار داشته و مسائلى چون رويش گياهان در لابه لاى سنگ ها را به دنبال دارد.
وى مى گويد: آثار پاسارگاد فرسوده تر از تخت جمشيد هستند و ارتفاعى نسبت به دشت ندارند به همين دليل آسيب پذيرى آنها بسيار بالا است.
به گفته وى آبگيرى سد سيوند در درازمدت قطعاً آثار سنگى پاسارگاد را از بين خواهد برد.
وى كه دكتراى دوران تاريخى دارد در ادامه از كسانى كه بدون بررسى كارشناسى مدعى هستند آبگيرى سد آرامگاه كوروش و ساير آثار سنگى را تهديد نمى كند مى گويد: آنها بايد پاسخ بدهند كه كدام هيات كارشناسى و علمى بررسى كرده است كه آبگيرى سد اين آثار را تهديد نمى كند، كسانى كه تخصصى در اين زمينه ندارند نمى توانند به راحتى نگرانى ها درباره تهديد اين آثار ارزشمند تاريخى را رفع كنند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه اهميت «تنگه بلاغى» را يادآور مى شود و تاكيد مى كند: البته تنگه بلاغى خود جزء هويت پاسارگاد و آثار تاريخى اين منطقه است و آنقدر اهميت دارد كه همانند آثار سنگى پاسارگاد نگران آن باشيم.
جعفرى زند مى گويد: ده ها و صدها محوطه تاريخى در منطقه وجود دارد كه هنوز شناسايى و معرفى نشده اند. اين بافت هاى كهن نيازمند كاوش هاى دقيق است و آبگيرى سد اينها را نابود مى كند.
وى در پاسخ به سئوالى در اين خصوص كه گفته مى شود مقبره مادر كوروش نيز در اين منطقه است مى گويد: پايگاه هايى مربوط به دوره هخامنشيان در اين تنگه وجود دارد كه احتمال دارد محل سكونت موقت خاندان شاهى باشد و احتمال اينكه آثار ارزشمندى همانند آثار سنگى پاسارگاد را در خود جاى داده باشد وجود دارد.
وى اهميت راه شاهى را يادآور مى شود و تاكيد مى كند كه باوركردنى نيست اين راه باستانى از بين برود.
عليرضا عسكرى عضو هيات علمى پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى نيز در گفت وگو با «شرق» بر ضرورت رعايت زمان لازم براى انجام كاوش هاى باستان شناسى و ضرورت دقت و حوصله براى تفحص در محوطه هاى باستانى مى گويد: ، اگرچه كاوش هاى تنگه بلاغى را كاوش نجات بخشى مى دانيم اما اين به معنى استفاده نكردن از ضوابط علمى نيست.
عسكرى در ادامه اهميت تنگه بلاغى را يادآور مى شود و مى گويد: تنگ بلاغى به عنوان مهمترين گذرگاه باستانى فارس مطرح است كه حداقل اين موضوع براى هخامنشيان مصداق عينى دارد. اين گذرگاه باستانى يادآور خاطره هاى بسيارى از تاريخ ايران است.
وى ادامه مى دهد: تنگه بلاغى دره عريضى است كه رودخانه پلوار در آن جارى است. اين تنگه در حدفاصل پاسارگاد و تخت جمشيد واقع شده است. بسيارى از سفرنامه نويسان اين مسير را ديده و همچنين در متون جغرافياى تاريخى فارس بر اهميت آن به ويژه در دوره هاى كهن ياد شده است. برخى از پژوهشگران بر وجود راه شاهى در اين قسمت تأكيد دارند و دليل آنها همين سنگفرش ها و كنده كارى ها در تنگه بلاغى است. بدون ترديد، موقعيت جغرافيايى مناسب اين محل از ديدگاه هاى مختلف نظير: نزديكى به پاسارگاد، گذر رودخانه پلوار از اين قسمت، تسهيل دسترسى از اين محل به جلگه مرودشت و تخت جمشيد، پوشش گياهى مناسب و زمين هاى كشاورزى از جمله مهمترين دلايل اهميت اين تنگه است
يك عضو انجمن سرپاد كه يك تشكل غيردولتى ميراث فرهنگى در استان فارس است هم به خبرنگار ما مى گويد: حداقل دوسال فرصت براى انجام بررسى هاى دقيق علمى و كارشناسى تنگه بلاغى و اطراف آن نياز است.
به گفته رسولى براى بررسى آثار احتمالى آبگيرى سد بر آثار سنگى پاسارگاد نياز به بررسى علمى احساس مى شود.
وى گفت: مهرماه از سوى اين انجمن و فعالان ميراث فرهنگى فارس تجمعى اعتراضى نسبت به سد سيوند در پاسارگاد برگزار خواهد شد.
به هر حال هر روز كه مى گذرد ماجراى سد سيوند و آثار تاريخى استان فارس جدى تر مى شود و به عنوان اولين چالش جدى رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى ظاهر مى شود.
وى اخيراً از مسئولان سابق سازمان به دليل بى توجهى نسبت به احداث سد سيوند و اثر منفى آن بر ميراث فرهنگى ابراز تاسف كرد و تاكيد كرد: اين موضوع را شخصاً پيگيرى خواهم كرد.