بازگشت به صفحه اصلی

 

آرامگاه شمس تبريزی به خرابه ای تبديل شده است

 

دبير انجمن مولانا گفت: از ديدن آرامگاه شمس تبريزي كه به متروكه تبديل شده است، احساس حقارت كردم.

مسعود شاه‌ابراهيم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آذربايجان غربي، افزود: وقتي وارد شهر خوي در استان آذربايجان غربي شدم، آمادگي اين را نداشتم كه آرامگاه بزرگ‌ترين عارف جهان را به‌صورت خرابه ببينم.

وي تصريح كرد: ‌همه‌ي جهان بايد بداند كه مزار شمس تبريزي در خوي است و حق ايشان بايد محفوظ باشد.

او با انتقاد از طرح ساخت مجسمه‌ي ميدان شمس تبريزي، گفت: در اين طرح، از كلمات قصار عالم جوهري كه مولانا را ديوانه‌ي خود كرد، خبري نبود و اين وظيفه‌ي مسؤولان شهر است.

شاه‌ابراهيم با بيان اين‌كه توسعه و تبديل آرامگاه شمس تبريزي به يك مجموعه‌ي فرهنگي و گردشگري بستري عالي براي جذب گردشگر، ايجاد اشتغال، كارآفريني و ارتقاي سطح فرهنگي منطقه و كشور مي‌تواند باشد، اظهار داشت: اين وظيفه‌ي دولت است كه با بودجه‌اي فراملي جايگاه اين عارف بزرگ را به جهانيان بشناساند.

وي اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، صدا و سيما و مطبوعات نيز بايد با انعكاس اخبار و اطلاعات در تسريع روند تبديل مزار شمس تبريزي به يك مجموعه‌ي فرهنگي و گردشگري بكوشند.

او ادامه داد: براثر كم‌كاري و تعلل ما، تركيه به‌شدت تبلغ مي‌كند كه مقبره‌ي شمس تبريزي در خوي نيست؛ درحالي‌كه يك گنجينه‌ي گران‌بها در اين شهرستان خفته است.

وي با بيان اين‌كه ارج‌گذاري به مقام مولانا در سال 2007 ميلادي، يك افتخار بزرگ براي ايرانيان است، افزود: براي دفاع از هويت عرفاني و ايراني خود عازم قونيه هستيم، تا با اثبات اين امر، زمينه را براي ارتقاي سطح فرهنگي و توريستي كشور مهيا كنيم.

انجمن مولانا موسوم به موج سبز در قالب هيات علمي، فرهنگي و هنري براي بازديد از آرامگاه شمس تبريزي به شهرستان خوي سفر كرده بودند كه پس از اداي احترام به اين عارف شهير به قونيه تركيه رفتند.

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-836052&Lang=P