بازگشت به صفحه اصلی

        

سر دو سرباز هخامنشی در تخت جمشيد را به بهانه فيلمبرداری کندند

 

حسن ظهوري

 يكي از عوامل گروه فيلمبرداري كه به تازگي در تخت جمشيد مشغول ساخت يك فيلم بلند بودند، با ابزار فلزي سر دو سرباز هخامنشي و نقش هديه‌آورندگان بلوك‌هاي كاخ H، منسوب به كاخ اردشير را جدا كرده است.

«نوروزي»، مسئول حراست تخت‌جمشيد دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «از ابتداي فعاليت گروه فيلمبرداري به چند تن از عوامل فيلم مشكوك بوديم كه به همين دليل نيز دو نفر مسئول مراقبت از آن ها شدند. اما در نهايت يكي از آن‌ها به شكل مخفي با ابزار فلزي به دو نقش برجسته تخت جمشيد آسيب بسيار رساندند.»

 

به گفته وي شواهد  نشان مي‌دهد  شخص خاطي قصد سرقت سرها را داشته است كه با اقدام حراست تخت جمشيد دستگير و تحويل يگان پاسداران داده شد.

 

به گفته كارشناسان تخت جمشيد ميزان تخريب نقش‌ برجسته‌ها بسيار زياد است و در اين اقدام سر يكي از سربازها جدا و اطراف سر نقش برجسته ديگر كامل خالي شده است.

 

اين دومين باري است كه يك گروه فيلمبرداري در تخت جمشيد حادثه مي‌آفريند.

 

اواسط امسال نيز يك اكيپ فيلمبرداري باعث ايجاد حريق در كاخ خشايارشاه شد.

 

«حميده»، رئيس يگان پاسداران ميراث فرهنگي استان فارس دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «در پي اين حادثه نامه‌اي نوشته شده است كه به تهران فرستاده مي‌شود تا از اين پس به هيچ گروه فيلمبرداري اجازه ساخت فيلم سينمايي داده نشود.»

 

وي درباره حادثه اخير گفت: «كارشناسان تخت جمشيد در حال بررسي ميزان خسارت وارده هستند و موضوع از طريق دستگاه قضايي پيگيري مي‌شود.»

 

بلوك‌هاي داراي نقش سربازان هخامنشي و هديه‌آورندگان، متعلق به كاخ منسوب به اردشير هستند. محل اين بلوك‌ها روي پلكان اين كاخ بوده اما از آنجايي كه اين موضوع به درستي مشخص نشده، در همان كنار كاخ نگهداري مي‌شدند.

 

در همين حال «مازيار كاظمي»، سرپرست مجموعه تخت جمشيد دراين‌باره به ميراث خبر گفت: « مقصر چنين اتفاقاتي كساني هستند كه مجوز ساخت فيلم‌هاي بلند با عوامل زياد را در تخت جمشيد مي‌دهند. بارها خواسته شده گروه‌هاي فيلمبرداري براي ساخت فيلم‌هاي سينمايي به تخت جمشيد نيايند اما اين خواسته‌ها تا امروز ثمري نداشته است.»

 

شخص خاطي يكي از عوامل فيلم جديد "حسن فتحي" بوده كه در آن "شهاب حسيني" نيز به ايفاي نقش پرداخته است.

 

گفته مي‌شود بخشي از صحنه‌هاي فيلم كه در تخت جمشيد مي‌گذرد با تيراندازي مشقي فيلمبرداري شده كه اين امر وحشت گردشگران را به دنبال داشته است.

 

هم‌اكنون شخص خاطي به همراه تمام وسايل فيلمبرداري توقيف شده است.

شيراز _ خبرگزاري ميرث فرهنگي

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=36003