بازگشت به صفحه اصلی

پيوند به نقاشی ها

محمد صالحی زاده

هنرمند و آفرينشگری شايسته ی احترام و تحسين

نمايشگاه نقاشی از 17 تا 22 آذر در تهران*

 

ياران کميته نجات پاسارگاد خبر داده اند که در چند روز گذشته نمايشگاهی از آثار، محمد صالحی زاده، نقاش چيره دست معاصر ايران، در گالری «پاسارگاد تهران»*بر پا شده است و در آن 23 تابلو از کارهای اين هنرمند، که همگی با مضمون «حقوق بشر و کورش بزرگ» ساخته شده اند به نمايش گذاشته شده است.

نيازی به توصيف از کار اين هنرمند نيست شما می توانيد با ديدن همين چند تابلويي که در اين سايت هست، به قدرت تکنيکی و رنگارنگی تخيل او پی ببريد و با سبک کار او آشنا شويد. اما آنچه برای ما اهميت دارد آن است که هنرمندی درخشان مهارت ها و قدرت آفرينندگی خود را در خدمت مضمونی گذاشته است که اکنون يکی از مهم ترين و بحث انگيزترين عناصر هويت ملی ما ايرانيان محسوب می شود.

هرچه به فاجعه ی آبگيری سد سيوند نزديک می شويم و هرچه خطر به زير آب رفتن آثار ارزشمند تاريخی دشت پاسارگاد و زيان های جدی به آرامگاه بنيانگزار حقوق بشر جهان بيشتر می شود، کوشش های سنجيده ای از اين دست اهميت بيشتری پيدا می کنند.

نگاهی به اين تابلوها نشان می دهد که چگونه اين هنرمند، با تلفيق کهنه و نو، سنت و مدرنيسم، ديروز و امروز، و شادمانی و اندوه به ترکيبی از هنر و انديشه دست يافته است. ترکيبی که در آن ماهيت بحران هويت امروز جامعه ايرانی مورد پرسش قرار می گيرد. در اين کارها  هنرمند می کوشد که در خاموشی نقش ها، طرح ها، و رنگ های خود از يکسو، و شفافيت دلگرم کننده مضامين ايرانی، از سوی ديگر، برای اين پرسش ها پاسخی فرهنگی ـ هنری بيابد.

در زمانه ای که ادعاهای نظری پست مدرن به هنر گويا و متعهد پشت کرده است و نامفهوم بودن و لال شدن را همچون يک ارزش تلقی می کند، حضور آفرينشگران و  هنرمندانی همچون آقای محمد صالحی زاده، به راستی شايسته ی احترام و تقدير و تحسين است.

 

* گالری پاسارگاد ـ  خيابان پاسداران، خيابان دولت، نرسيده به چهار راه قنات، کنار داروخانهء اکسير، کوی سلمی، کاشی 26