بازگشت به صفحه اصلی

 

 

در ايران نيز روز کورش را در کنار آرامگاه او و با گل و سرود  برگزار کردند

گزارش رسيده از ايران:

 

بزرگداشت روز جهانی کورش در پاسارگاد

 

آیین های بزرگداشت روز جهانی کوروش بزرگ با حضور جمع کثیری از جوانان بر سر آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد برگزار شد.

 

آیین بزرگداشت روز جهانی کوروش بزرگ ، با حضور پر شور جوانان دوستدار ایران در پاسارگاد و بر سر آرامگاه صادر کننده نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر برگزار شد . در این برنامه دو ساعته که از ساعت 4 تا 6 بعداز ظهر ادامه داشت جوانان با تقدیم تاج گل و شاخه های گل سرخ به کوروش بزرگ هخامنشی ابراز عشق و احترام نمودند.در ادامه برای آگاهی بازدید کنندگان متن منشور حقوق بشر کوروش به رسایی خوانده شد و برنامه با اجرای گروهی « سرود ای ایران » به پایان رسید.

از جلوه های زیبا دراین برنامه پخش شیرینی توسط مردم ، پذیرایی از شرکت کنندگان توسط کارگزاران میراث فرهنگی ، اتحاد و همبستگی جوانان در تقدیم تاج گل و خواندن سرود ای ایران و تجدید عهد برای با شکوه تربرگزار شدن این برنامه در سال های آینده و ابراز مخالفت با آبگیری سد سیوند بود.

با این که هشدار های روز های قبل مراجع مسئول، جوانان را از حضور در سد سیوند منع کرده بود اما حراست پاسارگاد و نیروی انتظامی همکاری خوبی در برگزاری مراسم این روز داشتند.

گفتنی است که از  سال گذشته (2005) بنا بر پیشنهاد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد هفتم آبان ماه هر سال از سوی دوستداران کوروش به عنوان صادر کننده نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر در سراسر جهان از سوی ایرانیان گرامی داشته خواهد شد.

عکس های زیر مراسم روز کوروش بزرگ در شهرهای مختلف آمریکا به وسیله همراهان کمیته بین المللی نجات پاسارگاد است:

 

 

در شهرهای مختلف آمريکا، و اروپا جشن ها

و مراسم خاصی برای روز کورش برپا شد