بازگشت به صفحه اصلی

 

به دليل بی توجهی مسئولين و عدم محافظت صحيح

نقش های دوران ساسانی در کوه خواجه در حال تخريب کامل است

حسن ظهوري

نقش سه سوار ساساني بر ديواري از خشت و گل در قلعه اشكاني كوه خواجه در حال فروريختن است. اين نقوش از جمله نقش هاي خشتي منحصر به فرد در دوره تاريخي ايران محسوب مي‌شوند.

 

«عليرضا خسروي»، مدير پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر سوخته دراين‌باره به ميراث خبر گفت: « زماني كه قلعه كوه خواجه به دست ساسانيان افتاد ،نقش سه سوار ساساني روي ديواري از خشت در كنار تالار گالري اين قلعه با استفاده از مصالح خشتي ساخته شد. اين نقش‌ها كه بي‌شباهت به نقش رجب در نزديكي شهر استخر در استان فارس نيست،‌ تنها نقش‌هاي خشتي دوره ساساني محسوب مي‌شوند كه بر ديواري از خشت ساخته شده‌اند. اكنون اين نقش‌ها به علت بي‌توجهي درحال فرو ريختن هستند.»

 

ميزان تخريب نقش‌ها به حدي است‌كه در حال حاضر هر بيننده‌اي تنها با دقت خيلي زياد و متصل كردن خطوط باقي مانده مي‌تواند موفق به ديدن نقش‌ها شود.

 

يكي از عواملي كه باعث شده اين نقش‌ها تا كنون فرو نريزد كاهش ميزان بارندگي در استان سيستان و بلوچستان، به ويژه بخش سيستان است.

 

خسروي دراين‌باره گفت: « آنچه از نقش هاي ساساني باقي مانده ،به شدت آسيب پذير است و در صورت بارندگي شديد از بين مي رود. اگر در اين مدت سيستان دچار خشكسالي نمي‌شد، حتما اين نقش‌ها شسته و پاك مي‌شدند، به نحوي كه ديگر اثري از آن‌ها باقي نمي‌ماند.»

 

تخريب نقش‌ها به اندازه‌اي است كه حتي مرمت آن‌ها نيز با مشكل مواجه شده است.

 

به گفته خسروي احداث يك پوشش محافظتي و در كنار آن دعوت از خبره‌ترين مرمت‌گران ايراني مي تواند  نقش‌هاي ساساني كوه خواجه و خود قلعه را نجات دهد.

 

كوه خواجه نام تنها پشته بلند طبيعي سيستان است كه در سه آيين زرتشت، مسيحيت و اسلام مقدس دانسته شده است.

 

 روي كوه نه چندان بزرگ، قلعه‌اي اشكاني بنا شده كه در دوره ساسانيان نيز مورد استفاده بوده و اكنون در دوره معاصر رو به ويراني است.

 

به گفته محققان واستان‌شناسان، كوه خواجه منحصر به فرد‌ترين قلعه اشكاني است كه باقي مانده و از آن به عنوان "ارگ بمي ديگر" ياد مي‌شود.

 

در برخي نوشته‌ها قلعه كوه ‌خواجه با تخت‌جمشيد نيز مقايسه شده است.

 

سيستان و بلوچستان _ خبرگزاري ميراث فرهنگي

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=35671