بازگشت به صفحه اصلی

 

 

 

ايوان کرخه شهر ساسانی در حال نابودی

شهری باستانی با کاخ ها، تاسيسات شهری و کارگاه های پارچه بافی

 

 

 

ايوان كرخه شهري باستاني است كه شاپور دوم ساساني آن‌را در 25 كيلومتري شهر شوش و بر ساحل رودخانه‌ي كرخه بنا كرده است.

كارشناس اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان شوش با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: با مطالعاتي كه پروفسور گريشمن _ باستان‌شناس فرانسوي _ در سال 1950 ميلادي در اين شهر انجام داده است، بقاياي معماري آن آشكارتر شده‌اند.

غلامعلي باغبان افزود: اين شهر به‌شكل مستطيل بوده، چهار كيلومتر طول و يك كيلومتر عرض داشته و شهر را باروي مستحكمي از خشت دربر مي‌گرفته است.

در اين شهر آثار دو بنا كه به شاپور دوم نسبت داده شده، به‌دست آمده‌اند؛ اولي كاخي است كه با آجر و ساروج ساخته شده و شامل يك تالار چهارگوش با گنبد است. دو بخش جانبي آن با تاق ضربي پوشانده شده و سقف نيز با استفاده از تاق‌هاي متقاطع پر شده است. بناي دوم، كاخ يا كوشكي سه‌ايواني با نقاشي‌هاي ديواري بر طبقه‌اي از ساروج مخصوص است.

عضو هيات باستان‌شناسي استان خوزستان گفت: ايوان كرخه، انواع تاسيسات شهري و كارگاه‌هاي بافندگي ابريشم داشته است كه پارچه‌هاي ابريشمي آن به مناطق مختلف صادر مي‌شده‌اند. همچنين از سبك معماري اين شهر در معماري كليسا‌هاي بزرگ سرزمين‌هاي شرقي از سده‌ي پنجم تا يازدهم ميلادي استفاده شده است.

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-844260&Lang=P

 

مطالبی در اين ارتباط

آيا براي نجات «ايوان کرخه» يک سال ديگر هم وقت هست؟

دانشگاه آزاد دزفول براي نجات «ايوان كرخه» همكاري نمي‌كند

 آخرين نفس هاي «ايوان كرخه» ؛ بزرگ ترين و كامل ترين شهرهاي مدفون ساساني