بازگشت به صفحه اصلی

 

 

 

دکتر محمدعلی دادخواه:

عمل موزه لوور بر خلاف فرهنگ جهاني و نوعي ترويج اطلاعات غلط است.

يك حقوقدان با تاكيد بر اين كه استفاده از اسامي مجعول براي خليج فارس بر خلاف فرهنگ جهاني و نوعي ترويج اطلاعات غلط است و سازمان ملل نسبت به برخورد با كساني كه اقدام به تغيير معيار‌ها و اسامي جغرافيايي مي‌كنند، مكلف است، همبستگي بيشتر دولت و تشكل‌هاي غيردولتي را براي ترويج و پاسداري از فرهنگ ايراني و ايجاد دلبستگي و پيوند نسبت به مرز و بوم خود خواستار شد.

محمد‌علي دادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي اقدام موزه لوور پاريس در مورد استفاده از نام مجعول براي خليج فارس اظهار داشت: يونسكو معيار فراروي فرهنگي جهان محسوب مي‌شود و تمام اين موارد را قبلا و بدوا نسبت به آن اعلام و اعمال نظر كرده است و اين‌گونه اقدامات بر خلاف فرهنگ جهاني و نوعي ترويج اطلاعات غلط است.

اين حقوقدان با اشاره به اينكه اين موضوع از دو جهت شايسته بررسي است، افزود: اصولا نظام‌هاي سلطه‌گر و سلطه‌جو در جهت اعمال نظرياتشان به هيچ چيز رحم نمي‌كنند و قانون را زير پا گذاشته و به بشريت بي‌اعتنايي مي‌كنند و تمام بايد‌هايي كه بدوا نسبت به آنها اعمال نظر و احترام مي‌كردند در هنگامي كه منافع خاص خودشان مطرح مي‌شود، ناديده مي‌گيرند.

وي گفت: ملت بايد خودكفا و متحد در مورد اين نحوه اقدامات خلاف علم، اصول، قانون و حقوق بشر كه به عنوان حقوق بنيادين است، ايستادگي كنند و از سوي ديگر دولت تكليف دارد كه در جهت همبستگي، پيوند و دلبستگي افراد نسبت به اين مرز و بوم هيچ نوع تبعيضي روا ندارد تا اين پيوند و همبستگي همچنان استوار بماند.

دادخواه با انتقاد از اينكه در بازي‌هاي آسيايي دوحه برخي از مفاخر و مشاهير ايران، قطري معرفي شدند، افزود: بايد فرهنگ اين مرز و بوم را ترويج و دقيقا اعلام كنيم كه چگونه و به چه نحوي اين افراد در اين سرزمين زندگي كردند و آثارشان را به وجود آورده‌اند و از اين ديار رحل اقامت بر افكندند.

وي اظهار داشت: در حوزه ديپلماسي براي مقابله با كساني كه اين وضعيت را ترويج مي‌دهند، بايد از دانشمندان بي‌طرف و ايران‌دوست مدد خواست و آنان را در موضع بيان حق و باطل قرار داد چون آنها به اين مرز و بوم علاقه وافر دارند، حاضر نيستند تحت تبليغات سوءسياسي كشور‌هايي كه اين موارد خلاف را اعلام مي‌كنند، همگام و همراه شوند.

دادخواه افزود: در داخل نيز از كساني كه شايستگي‌هاي و اعتبارات لازم و وجهه دارند، بايد كمك خواست و در رسانه‌هاي عمومي، مراكز آموزشي به طور دقيق اعلام كنيم و روشن‌ سازيم كه اين اقدامات خلاف حقيقت است.

اين حقوقدان اضافه كرد: بايد ماده 27 اعلاميه جهاني حقوق بشر و ماده 30 ميثاق فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و كنوانسيون حفظ آثار فرهنگي غير ملموس تبيين شود تا آن موارد خلاف مقررات جهاني كه براي سوءاستفاده‌هاي سياسي و منافع خاص، حقيقت را خلع مي‌كند، به سمع و نظر تمام دنيا برساند.

دادخواه افزود: طبق ماده 27 كنوانسيون وين هيچ دولتي نمي‌تواند به عذر قوانين داخلي معاهدات جهاني را ناديده بگيرد. يونسكو يك معاهده قانون‌ساز است يعني به مجرد اينكه يك قانون در يوسنكو تصويب شود، كشور‌هايي كه به آن ملحق شوند و يا كشور‌هايي كه آن را امضا كنند، بايد مقررات داخلي خودشان را بر مبناي آن تغيير دهند.

وي گفت: با توجه به اين‌كه اين معيار قانون‌ساز و اصول كلي حقوقي كه ميراث مشترك حقوق كليه كشورهاست يعني تمام كشورها به آن اصول پايبند هستند، اگر كشوري آن را زير پا بگذارد، بايد از افكار عمومي در اين موارد استفاده كرد و به مراجع جهاني شكايت كرد.

اين حقوقدان، اقدامات صورت گرفته در جهت تضعيف جمهوري اسلامي ايران از جمله تغيير نام خليج فارس، به غارت بردن مشاهير و دانشمندان ايران و غيره را توطئه خواند و افزود: برخي تحركات در كردستان و سيستان و بلوچستان و ناآرامي‌هايي در خوزستان، همه سناريو‌هاي به هم پيوسته است كه بايد با پيوستگي و همدلي و رفع تبعيض نسبت به اين اقدامات، مقابله دقيق كرد.

دادخواه افزود: مردم اين سرزمين كه صاحبان اصلي قدرت، فرهنگ و تمدن اين مرز و بوم هستند، بايد بدانند كه چه خلاف‌هايي دارد صورت مي‌گيرد و ميراث فرهنگي وظيفه بسيار سنگيني در اين زمينه دارد.

وي با بيان اين كه مديران داخلي اعتبارات ميراث فرهنگي را آن طور كه بايد حفظ نمي‌كنند، بر حفظ و برجسته كردن هويت ملي تاكيد كرد و افزود: هر كس به هويت ملي ايران هجوم ببرد مي‌خواهد پيوند و همبستگي را به قصد اهداف مورد نظر خود از بين ببرد و بايد قبل از اينكه بتواند اين را پياده كند، ما علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهيم.

اين حقوقدان، خواستار آن شد كه به نحو گسترده از تمام ايران‌شناسان در خصوص ميراث فرهنگي در كنفرانس‌ها نظرخواهي صورت بگيرد و نسبت به ترويج، اعلام و ابلاغ اين موارد به اذهان عمومي اقدام شود.

وي در ادامه رفتار ميراث فرهنگي در ثبت نوروز را بسيار ضعيف خواند و گفت: كشور تركيه در تلاش است تا نوروز را به نام خود ثبت كند و ما بايد هر چه سريع‌تر اقدام كنيم. نوروز يكي از ويژگي‌هاي مسلم ايرانيان است.

اين حقوقدان افزود: بودجه، سرمايه و توجهي كه بايد دولت به ميراث فرهنگي داشته باشد، خيلي اندك است و بودجه كل سازمان ميراث فرهنگي با اينكه تاثير معنوي و اعتباري آن بسيار بيشتر از يك وزارتخانه‌ است، از بودجه وزارت‌خانه‌ها كمتر است.

وي درباره‌ي اقدام سازمان ملل متحد و سازمان‌هاي غيردولتي در مورد اقدامات اخير عليه ميراث فرهنگي ايران، گفت: تمام سازمان‌هاي غير دولتي حقوق بشري كه فعاليت فرهنگي دارند در اين زمينه حساس خواهند بود چون از معيار فكري و بنيادي اصولا غيرقابل انكار حقوق دفاع مي‌كنند و آنها هرگز خودشان را در معرض تغيير و سياسي‌بازي قرار نمي‌دهند.

دادخواه افزود: در داخل نيز برخي از سازمان‌هاي غير دولتي مدافع حقوق بشر بايد همكاري‌هاي دقيقي داشته باشند و دولت به ترويج همكاري و همگامي و در اختيار نهادن رسانه‌هاي عمومي و فرهنگي با اين نهاد‌ها همكاري كند تا اين جنبش‌هاي خودجوش را همه ملت ببينند و احساس كنند و اگر تصورات واهي و خلاف در ذهنشان است، تغيير پيدا كند.

وي تاكيد كرد: سازمان ملل تكليف دارد كه اگر كسي نسبت به معيار‌هاي جغرافيايي تغيير نام بدهد با آن مقابله كند ضمن اينكه نشريه بين‌المللي جغرافيا يك‌بار اين اشتباه به دور از خرد را كرد و پاسخش را نيز گرفت.