بازگشت به صفحه اصلی

 

بايد انگيزه اصرار بر عبور مترو از زير چهارباغ روشن شود

آنچه اصفهان را اصفهان می سازد، نه ذوب آهن است و نه بناهای جديد، بلکه حال و هوای بناهای تاريخی آن است

اين مطلب بخشي از بيانيه‌اي است كه ازسوي دبيرخانه‌ي همايش مكتب اصفهان در دومين روز از برگزاري آن در اصفهان صادر شد.

در اين بيانيه آمده است: اصفهان نمونه‌اي از ايران است‏‏‏؛ سرزميني در مسير تمدن‌هاي گوناگون كه تمدني فرهنگي و اسلامي به‌وجود آورده است. در سرزميني كه مردم آن از نتيجه تلاش چندصد ساله‌ي پيشينيان در پديد آورن اين معماري شگفت‌انگيز استفاده كرده‌اند‏. آنچه اصفهان را اصفهان مي‌سازند، نه ذوب آهن است و نه بناهاي جديد آن، بلكه حال و هوايي است كه مردم آن در ارتباط با بناهاي تاريخي به‌دست آورده‌اند كه البته اين تركيب را با زندگي جديد مي‌توان وفق داد.

اما متاسفانه در احداث مترو اصفهان بناهاي تاريخي ناديده گرفته شدند و نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز مبني بر عبور نكردن مسير مترو از زير خيابان چهارباغ نيز ناديده گرفته شد و همچنان بر عبور مترو از زير چهارباغ اصرار مي‌شود كه بايد انگيزه‌ي اين اصرار‌ها مشخص شود.

در ادامه‌ي اين بيانيه تصريح شده است: كمترين چيزي كه مي‌توان گفت، اين است كه مسير كنوني مترو محل اختلاف است كه بايد ادامه‌ي اين مسير به زماني موكول شود كه اجماع بر سر مسير حاصل شود.

در اين بيانيه اضافه شده است: حفاري‌هاي صورت‌گرفته در راس جنوبي چهارباغ باعث تخريب بعضي بنا‌هاي تاريخي شده است و مهندس احمد منتظر به‌عنوان يك كارشناس هنگامي كه به اين مساله اعتراض كرد، ضد او اقامه‌ي دعوا كردند. اگر حقيقتا عبور مترو از زير چهارباغ خطري ندارد، چرا مدعيان به‌جاي تلطيف اذهان عمومي، اين دانشمند را به تشويش اذهان عمومي متهم مي‌كند.

به گزارش ايسنا، وزير كشور به‌تازگي درباره‌ي مساله‌ي مترو اصفهان گفت: اجراي طرح مترو اصفهان با جديت دنبال مي‌شود و كارشناسان ميراث فرهنگي موظف شده‌اند، نظر نهايي خود را تا نيمه‌ي دي‌ماه امسال ارايه دهند.

حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي افزود: ما خواستار تكميل هرچه سريع‌تر سازه‌ي خط قطار شهري اصفهان هستيم و در اين ميان، انگيزه‌ي ما براي حراست از ميراث فرهنگي و جلوگيري از هرگونه خدشه به اين ميراث بزرگ از همه بيشتر است. اكنون كار مطالعه به كارشناسان سپرده شده است و در صورتي كه كارشناسان خط موجود را داراي مشكل ارزيابي كنند، آن‌را اصلاح و اگر مشكلي در ميان نباشد، احداث همين خط ادامه مي‌يابد.

همچنين سعيد بكتاش ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ نيز 28 آبان‌ماه به خبرنگار ايسنا، گفت: اين سازمان با كمك كارشناساني در حوزه‌هاي باستان‌شناسي، حمل و نقل، مهندسي آب، بيوتكنيك، معماري تونل، ديناميك سازه و مكانيك، نظر نهايي خود را تا دوماه آينده درباره‌ي عبور كردن يا نكردن مترو از چهارباغ عباسي اعلام خواهد كرد.

بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا  

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-843120&Lang=P