بازگشت به صفحه اصلی

 

مليحه مهدی آبادی، مدير پايگاه ميراث فرهنگی بيستون:

اوضاع مالی بيستون پس از جهانی شدن  بدتر شده است

 

 

ما تا پايان سال فقط 200 هزار تومان داريم

 در حالی که فقط صد ميليون برای جشن جهانی شدن بيستون هزينه کردند

بيستون در گذشته کمبودها و مشکلات فراواني داشت، با اين حال چشم اميد مردم به روزي بود که اين اثر جهاني شود، تا شايد مسؤولان با توجه بيشتر به آن‌، مشکلات‌اش را حل کنند؛ اما اكنون با کسب اين افتخار در 22 تيرماه امسال، هيچ تغييري در وضعيت اعتباري بيستون ايجاد نشده است و مشکلات و کمبودها همچنان پابرجا هستند و حتا اوضاع بدتر نيز شده است.

مليحه مهدي‌آبادي _ مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون _ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، توضيح داد: از ابتداي سال تاکنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه فقط شش ميليون تومان از 600 ميليون توماني را که به پايگاه قول داده بودند، گرفته است که تاکنون پنج ميليون و 800 هزار تومان آن هزينه شده و فقط 200 هزار تومان تا پايان سال براي اين اثر جهاني باقي مانده است.

وي افزود: البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه با پرداخت 300 ميليون تومان از 600 ميليون توماني که جداگانه قرار بود، به بيستون تخصيص دهند، برخي مشکل‌ها را حل کرد؛ اما وضعيت همچنان بد است و نمي‌دانيم با 200 هزار تومان تا پايان سال چه کار کنيم.

مهدي‌آبادي با اشاره به اين‌که فقط در بيستون مشکل کمبود بودجه وجود دارد، تاكيد کرد: مسؤولان مربوط بايد پاسخگوي اين مشکل باشند که متاسفانه به ما توضيح واضحي نمي‌دهند.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون ادامه داد: طي نامه‌اي به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور، حل اين مشکلات را خواستم؛ اما حتا جواب نامه‌ي من داده نشد و خود من نيز تاکنون جوابي را براي ارايه نشدن اعتبارات لازم به بيستون نيافته‌ام.

وي با اضطراري دانستن وضعيت پل ساساني خسرو، اعلام کرد: اين پل درحال فروريختن است. در اين‌باره شرح خدمات و طرح اضطراري ارايه شده‌اند و تنها مشکل، نبود بودجه است.

او بيان كرد: در بناهاي ايلخاني، ساساني و خود کتيبه‌ي بيستون نيز مشکل‌هايي وجود دارند و بايد اقدامات حفاظتي را آغاز کنيم؛ اما متاسفانه باز هم به‌دليل نبود اعتبارات لازم، قادر به انجام هيچ کاري نيستيم.

مهدي‌آبادي با اشاره به اين‌که طرح مدل‌سازي دشت بيستون با مشکل نبود بودجه روبه‌روست، گفت: قرارداد اين طرح سال گذشته بسته شد که 10 زير گروه دارد و بايد در هر مورد مطالعات انجام شوند و در اختيار مشاور قرار گيرند.

وي اظهار داشت: امسال شرح خدمات در کميته‌ي راهبردي بيستون مطرح شده است، با وجود اين قادر به انجام کارهاي پژوهشي و عمراني نيستيم. بنابراين هيچ چيزي براي ارايه‌ي بيلان کاري نداريم. به همين دليل، چاره‌اي نيز جز استعفا ندارم.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون در پايان اضافه کرد: واقعا با توجه به وضعيت کنوني اين پايگاه نمي‌دانم اعتبار باقي‌مانده‌ي 200 هزار توماني تا پايان سال با وجود هزينه‌هايي مانند حقوق پرسنل، سوخت خودروها و... صرف چه چيزي بايد شود و به نظر مي‌رسد، تنها راه باقي‌مانده استعفا باشد.

به گزارش ايسنا، اين مشكلات درحالي وجود دارند كه بنا بر اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يك‌صد ميليون تومان براي نورپردازي و برگزاري جشن ملي بيستون هزينه شده است.

http://www.isna.ir/Main/ServiceView.aspx?SrvID=CHI&Lang=P