بازگشت به صفحه اصلی

 

 

رئيس سازمان مسکن و شهرسازي استان بوشهر

از روند تخريب بافت تاريخي بوشهر اظهار نگراني كرد

 

بافت تاريخي بوشهر با وسعتي بيش از 30 هكتار كه مرمت و احياي آن مدت هاست وعده داده شده ، بدون هيچگونه عمليات بازسازي به حال خود رها شده و در معرض نابودي كامل قرار گرفته است.

 

 

 اين بافت همواره از مراكز مطرح جذب گردشگر به شمار مي رفته و از چندين سال پيش قرار بود مورد مرمت قرار گيرد اما اجراي آن بارها به دليل نبود هماهنگي بين مسئولان و همچنين كمبود اعتبارات مالي راكد ماند.

 

به رغم  آن كه "علي دشتي" مدير کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر، در مراسم معارفه خود گفته بود:« ايجاد كارگاه‌ها و آزمايشگاه‌هاي فني در حوزه حفظ و احيا كه بتواند كمك موثري به مرمت بناهاي تاريخي استان کند از برنامه هاي مهم اداره ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر است» اما بر اساس  آنچه از شواهد بر مي آيد،موضوع مرمت و احياء بافت تاريخي تا کنون حرکت هاي زيادي نداشته است. 

 

در همين حال ، با آن كه ميراث خبر بارها سعي كرد در اين مورد با مدير کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر مصاحبه كند، وي از انجام هرگونه گفت و گو خودداري و پاسخ به سئولات را به ساير همكاران واگذار كرد.

 

آ نچه پس از مصاحبه با ديگر مسئولان به دست آمد، حاكي از تضاد و اختلاف نظر بين مسئولان بود.

 

زماني كه با "علي ذاکري" معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي استان بوشهر در مورد وضعيت بافت تاريخي اين شهر گفت و گو كرديم ، وي گفت: "بافت تاريخي بوشهر در حال نابودي است و علت آن نداشتن اعتبار لازم براي پروژه ساماندهي و همچنين نبود نقشه دقيق با اطلاعات کافي براي پلاک هاي موجود به مقياس يک به يک در محدوده اين بافت به وسعت 30 هکتار است."

 

وي اضافه کرد:«طرح تفصيلي تهيه شده توسط سازمان مسکن و شهرسازي بوشهر به مقياس يک پانصدم جوابگوي اين مسئله نيست و اطلاعات لازم را در مورد پلاک ها از جمله کاربري، تراکم، حجم، پوسته و نما نمي دهد.»

 

ذاکري در ارتباط با مشکل تخصيص اعتبار به اين پروژه گفت: «هفت درصد بودجه تصويب شده كه معادل 200 ميليون تومان است هنوز به اين سازمان پرداخت نشده و حتي در صورت پرداخت، اين مبلغ تنها مي تواند براي راه اندازي کار کفايت کند و نه براي به نتيجه رساندن آن. »

 

  معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي استان بوشهر همچنين به ميراث خبر گفت:« با داشتن اعتبار لازم و نقشه يک به يک تنها طي هشت ماه قادر خواهيم بود نسبت به حفظ يا تخريب پلاک ها تصميم گيري کنيم."

 

ذاکري افزود:« اگر دولت بخواهد بافت تاريخي بوشهر را حفظ کند، بايد کاري بکند.»

 

 از سوي ديگر در همين ارتباط "مرتضي شيخي" کارشناس حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي بوشهر به ميراث خبر گفت: « سازمان ميراث فرهنگي نياز به يک پايگاه پژوهشي به عنوان بازوي اجرايي دارد. سازمان يک متولي است و نه يک مجري. وظيفه اين پايگاه است که مطالعات فرهنگي ، مردم شناسي و جامعه شناسي را براي اين سازمان انجام دهد و مطالعات و طراحي خود را دائما به روز تبديل کند.»

 

"شيخي" در رابطه با موضوع اعتبار گفت: « اعتبار ساليانه در نظرگرفته شده براي مرمت بافت تاريخي بوشهر مبلغي در حدود 170 ميليون تومان است كه ابلاغ شده، حال آنکه براي اين پروژه نياز به 50 ميليارد تومان اعتبار است.»

 

وي همچنين اضافه کرد: « مرمت از ساخت خيلي گرانتر است و براي مرمت هر مترمربع سقف يک اثر تاريخي در اين بافت 35 هزار تومان هزينه مي شود.»

 

اين کارشناس همچنين در رابطه با طرح سامان دهي بازار قديم و همکاري شهرداري به ميراث خبر گفت: « طرح سامان دهي بازار، به عنوان بخشي از بافت تاريخي از طرف شهرداري بوشهر تهيه و به اين سازمان ارائه شده ولي هنوز از طرف سازمان به اجرا در نيامده است.»

 

در همين حال زماني كه خواستيم براي پي گيري موضوع با "رستم پور" مديرکل دفتر شهري روستايي استانداري بوشهر نيز گفت و گو كنيم وي عنوان كرد:«مسئله مرمت بافت تاريخي بوشهر ارتباطي با اين مرکز ندارد. در اين ارتباط با مدير کل دفتر فني استانداري صحبت کنيد.»

 

"سيد محمد حسن باسي" ، مدير کل دفتر فني استانداري هم از خود سلب مسئوليت كرد و به ميراث خبر گفت: «چگونگي پيشرفت مرمت بافت بوشهر ارتباطي با اين بخش ندارد. حتي اگر آقاي رستم پور اينجانب را در اين رابطه معرفي کرده باشند.»

 

با "محمد ابراهيم فروزاني" ،معاون شهرسازي شهرداري بوشهر تماس گرفتيم : «در شهر بوشهر ،بافت تاريخي متاسفانه متولي واحد ندارد. در شهرداري بعضي ها مي گويند:" بافت تاريخي ارتباطي به ما ندارد. »

 

"فروزاني" افزود: « بافت تاريخي را نبايد از ساير قسمت هاي شهر مجزا کرد. بايد با حفظ هويت تاريخي اين قست از شهر، کارکرد ويژه اي را براي آن در نظر گرفت. به طوري که زندگي شهري در آن جريان داشته باشد. 30 هکتار مساحت بافت تاريخي بوشهر را نمي توان به موزه تبديل کرد.»

 

وي همچنين اضافه کرد: «طرح ها و برنامه هايي كه تاكنون تدوين شده در رابطه با اين بافت تاريخي به اندازه کافي موثر نيست و با بافت قديمي سازگاري ندارد. »

 

فروزاني دلائل رکود عمليات مرمتي و احياء بافت تاريخي بوشهر را  مشکل مديريتي و اجرا،اختلاف نظر بين مديران و نبود تصميم گيرنده واحد،مشکل طراحي،نبود تصور صحيح نسبت به مفهوم يک بافت تاريخي و اختلاف نظر در مورد ميزان و نحوه پرداخت اعتبار دانست.

 

"علي مقاتلي" رئيس سازمان مسکن و شهرسازي استان بوشهر هم در گفت و گو با ميراث خبر از روند تخريب بافت تاريخي بوشهر اظهار نگراني كرد : «ما در مورد بافت تاريخي بوشهر بسيار نگران و هر روز شاهد خرابي بيشتر آن هستيم. به طوري که بافت هاي فرسوده كه بافت تاريخي در داخل آن قرار دارد و دو سوم از مساحت آن را شامل مي شود، در حال تبديل به بافت قديمي در حال تخريب است. »

 

وي ادامه داد:« البته سال 77 تلاش هايي صورت گرفت. به طور مثال، ساختمان هايي داخل محدوده بافت از طرف استان تملک و تبديل به ساختمان مردم شناسي شد. اما مي توان گفت که از سال 77 به بعد کار جدي ديگري صورت نگرفته است.»

 

"مقاتلي" افزود:« سال 81 اعتبار عمراني معادل 120 ميليون تومان از محل اعتبار بافت هاي فرسوده به اين سازمان جهت طرح بازگشايي "گذر محله کوتي"، يکي از چهار محله بافت تاريخي،  پرداخت شد.آز آنجا که برآورد هزينه پيمانکار طرح مذکور 180 ميليون تومان بود، بنابر اين مبلغ 60 ميليون تومان از مطالبه اين پيمانکار تا به امروز هم پرداخت نشده است. اين موضوع ايجاد بدبيني کرده، به طوري که پيمانکاران ديگر تمايل به کار در خصوص بافت تاريخي ندارند.»

 

وي همچنين گفت : «از سال 83 که اعتبارات استاني تصويب شده، اعتبارات فقط به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت شده و به مسکن و شهرسازي اعتباري تعلق نگرفته است.»

 

مقاتلي در خصوص طرح تفصيلي بافت تاريخي بوشهر گفت:«اين طرح در سال 67 تهيه شده است ولي طرح بازنگري آن به دليل نبود اعتبار کافي انجام نشده و تغييرات بعدي بافت را نشان نمي دهد. به عبارتي اين طرح  )up to date به روز( نبوده ودر نتيحه قابل استفاده نيست.»

 

اين مسئول اظهار اميدواري كرد توجه بيشتري از طرف مسئولان كشوري به مسئله مرمت بافت تاريخي بوشهر شود و اين بافت از خطر حتمي نابودي نجات پيدا كند.

بوشهر _خبرگزاري ميراث فرهنگي 

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=35614