بازگشت به صفحه اصلی

شوخی مسئولين سازمان ميراث فرهنگی جدی می شود

 

می خواهند موزه ی زير آب را در جوار آرامگاه کوروش بسازند!!

 

 

با پايان يافتن فصول كاوشگري در منطقه تنگ بلاغي در شمال شيراز و مستند سازي يافته‌هاي تاريخي و فرهنگي در اين منطقه گام مهمي در جهت احداث موزه بزرگ پاسارگاد در جوار آرامگاه كوروش برداشته شد.
اين موزه كه درآينده نزديك ساماندهي مي‌شود دربرگيرنده يافته‌هاي تاريخي و مواريث فرهنگي به دست آمده از منطقه تنگ بلاغي است به مجموعه‌اي ارزشمند تبديل مي‌شودكه‌نمايي كامل از تاريخ و تمدن ايراني دردوره هخامنشي و ساساني را به معرض نمايش مي‌گذارد.
مدير عامل سازمان آب منطقه‌اي فارس گفت: مقدمات احداث موزه آب در جوار آرامگاه كوروش فراهم شده كه‌اين موزه مكاني براي حفاظت ازيافته‌هاي تاريخي و باستاني و فرصتي براي معرفي فرهنگ ايران باستان خواهد بود.
مهندس خليل رضاييان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين موزه با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در زميني به مساحت چهار هزار متر مربع در حال احداث است.
وي اظهارداشت: سالن اصلي اين موزه به اقتباس از آرامگاه كوروش با سقف پلكاني و در تراز پايين تر از آرامگاه كوروش احداث مي‌شود و جلوه‌اي از معماري دوران ايران باستان را به نمايش مي‌گذارد.
مدير عامل سازمان آب منطقه‌اي استان فارس گفت: با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اعتبارات موردنياز براي احداث اين موزه تامين شده و بخشي از يادگارها و مواريث فرهنگي ايران باستان در اين مكان نگهداري مي‌شود.
منطقه‌احداث موزه آب در جوار آرامگاه كوروش در حاشيه منطقه تنگ بلاغي محل احداث سد سيوند قرار دارد و يافته‌هاي فرهنگي و تاريخي كه قرار است در اين موزه نگهداري شود در كاوشهاي ميراث فرهنگي از منطقه تنگ بلاغي به دست آمده است.
پيشتر گروه هاي كاوشگرايراني و خارجي درمنطقه‌تنگ بلاغي تحقيقات و پژوهش هاي باستاني شناسي گسترده‌اي انجام دادند وبه لحاظ اهميت اين موضوع و لزوم حفظ ميراث فرهنگي احداث سد سيوند در منطقه تنگ بلاغي و آبگيري اين سد با تاخير مواجه شد.
تاخيردراحداث و بهره برداري از سد سيوند فرصتي براي پژوهشگران و باستان شناسان ايراني و خارجي فراهم ساخت تا به مستندسازي و ثبت آثار تاريخي برجاي مانده در اين منطقه بپردازند و اين آثار و ارزشهاي تاريخي و فرهنگي را نيز به محل موزه پاسارگاد منتقل نمايند.
اين آثار از نظر فرهنگي، تاريخي و باستان شناسي فوق‌العاده داراي اهميت است و اطلاعات جديدي به داشته‌هاي علمي و تاريخي ما مي‌افزايد.
طي دو سال گذشته چهار تيم باستان شناسي ايراني و خارجي و يك تيم پژوهشي از دانشگاه تهران در محل تنگ بلاغي كاوشگري و تحقيقات خود را انجام دادند.
پژوهشگري و انجام تحقيقات باستان شناسي در محل "تپه رحمت" در اين منطقه كه مهمترين نقطه تلاقي سيوند - پاسارگاد و تخت جمشيد است از جمله بخشهاي و پژوهشگري است كه آثار متعددي از آن به دست آمده است.
تيم پژوهشي دانشگاه تهران نيز در اين تپه آثاري بدست آورد كه اطلاعات تاريخي جديدي از دوره هخامنشي به كتب تاريخي مي‌افزايد.
يك گروه‌ايتاليايي نيز مسووليت مطالعه بر روي
۹اثر تاريخي كشف شده در اين منطقه رابه‌عهده‌داشت واطلاعاتي درباره تاريخ و تمدن دوره‌هاي فراهخامنشي و هخامنشي بدست آورده است.
ازجمله يافته‌هاي اين گروه يك روستاي متعلق به‌دوره‌هخامنشي‌است كه بخش هايي از آن را حفاري كردند.
در اين روستا كه‌كاملا زير خاك مدفون شده بود آثار سفال ، تنور ، خمره‌هاي توليد سركه و برخي ديگر از آثار تمدن و زندگي يافت شده است.
گروه تحقيقاتي آلماني نيز آثاري از "تل باكون" در اين منطقه پيدا كردند كه نشانگر تاريخ شكل‌گيري فارس و فرهنگ پارسي است.
گروه تحقيقات لهستاني نيز مجموعه‌اي از ابزارها و ساختارهايي را كه لازمه توليد محصولات كشاورزي است در منطقه تنگ بلاغي پيدا كردند كه اين تحقيقات نيز اطلاعات جديد و مفيدي به يافته‌هاي پژوهشي اضافه مي‌كند.
گروه ‌تحقيقاتي فرانسوي در منطقه‌تنگ بلاغي موفق به‌كشف قبرستاني قديمي شدند كه نحوه دفن مردگان را در آن مشخص مي‌كند.
اين گروه همچنين موفق شدند سازه‌اي حصارمانند در اين منطقه پيدا كنند كه ازجنس ساروج است و هنوزاظهارنظر كارشناسي دقيقي درباره‌آن انجام نشده است.
در توافقي كه بين وزارت نيرو و ميراث فرهنگي به وجود آمد فرصت كافي در اختيار كارشناسان و باستان شناسان قرار گرفت و اين افراد به مستندسازي و انتقال برخي از آثار مهمي كه در محوده تنگ بلاغي وجود داشت پرداختند.

سد سيوند بر روي رودخانه سيوند در فاصله ۱۰۰كيلومتري شمال شيراز حد فاصل شهرستان‌هاي مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در حال احداث است.
براي اين سد
۵۷مترارتفاع، ۴/۳ميليون مترمكعب حجم مخزن آب در نظر گرفته شده و با بهره برداري از آن علاوه بر تامين آب شرب برخي از شهرها ۹هزار هكتار از اراضي منطقه نيز به زير كشت محصولات كشاورزي مي‌رود

.

 

 http://news.moe.org.ir/shownews.asp?id=26703&q=%D8%B3%D8%AF+%D8%B3%D9%8A%D9%88%D9%86%D8%AF

سايت خبری وزارت نيرو

زمان خبر :   19 آذر 1385 / 14:14
 خبرنگار          :  گروه خبر
 زمان تاييد خبر:   20 آذر 1385 / 9:08
 دبير خبر         :   
ليلا بيات