بازگشت به صفحه اصلی 

 

 

 دکتر پرويز رجبی تاریخ شناس و پژوهشگر

 

تمدنی جز تمدن هخامنشی در تخت جمشید وجود ندارد

دکتر پرويز رجبي محقق تاريخ اعلام کرد: اسناد ديواني دوره هخامنشي به زبان عيلامي نوشته مي شده اما اين مساله دليلي بر وجود تمدن ديگري جز تمدن هخامنشي در تخت جمشيد نيست.

نويسنده هزاره هاي گمشده  در گفت و گو با ميراث خبر افزود: تخت جمشيد دربار هخامنشيان بوده و ساختمان بايگاني خزانه آن که محل نگهداري الواح مورد بحث در چند روز گذشته  بود نيز هنوز در محوطه تخت جمشيد پابرجاست.

تنها فايده آتش سوزي تخت جمشيد سالم ماندن الواح گلي و اسناد ديواني دربار هخامنشي بود چون الواح گلي موجود در اين خزانه در آتش سوزي به جاي از بين رفتن تبديل به آجر شده اند.

وي با اشاره به ادعاي "عباس سليمي نمين" رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر مبني بر ساخته شدن تخت جمشيد توسط اقوام روسي گفت: يکي از تاريخ نويسان معاصر مدعي است که تخت جمشيد بر روي خرابه هاي يک شهر عيلامي ساخته شده است ولي هر بچه 12 ساله اي که به تخت جمشيد برود مي فهمد که اين شهر روي يک صخره سنگي ساخته شده است. اگر بخواهيم به تمام اين افسانه ها جواب بدهيم، عمرمان مي گذرد.

رجبي گفت: من تمام حيثيت علمي خود را گرو مي گذارم که در تخت جمشيد هيچ اثري از تمدن ديگري وجود ندارد.

وي افزود: 3000 لوح گلي به زبان عيلامي در سال 1934 در حفاري هاي تخت جمشيد به دست آمده که براي زنگارزدايي به آمريکا برده شده است.علاوه بر اين الواح 400 صندوق اشياي عتيقه هم از ايران خارج شده است.

وي افزود: خود من يکي از مخالفان اين مساله هستم و اولين مقاله را درباره بازگرداندن اين لوح ها به ايران نوشته ام اما دليل نمي شود براي بازپس گرفتن آنها به تحريف تاريخ دست بزنيم.

وي همچنين درباره ادعاي کشتار ايرانيان توسط يهوديان پيش از ورود اسلام به ايران گفت: اين ادعا کذب است و کساني که اين ادعاها را مطرح مي کنند قصد دارند نام خود را بر سر زبان ها بيندازند.

"سليمي نمين" رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران هفته گذشته در گفت وگوهايي با برخي رسانه ها اعلام کرده بود که تمدن عيلامي تخت جمشيد توسط باستان شناسان آمريکايي از ميان رفته است و بناهاي موجود ساخته ايرانيان نيست.

بنفشه محمودي

 

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=32467

خبرگزاري ميراث فرهنگ_فرهنگ_ ۱۳۸۵/۴/۱۷