پ

 

Save Pasargad Committe

 

 سایت رسمی بنیاد میراث پاسارگاد

Pasargad Heritage Foundation

 

پرسشی از کوشندگان فرهنگی و اجتماعی در آستانه ی نوروز1397/2018

به نظر شما جایگاه سال 1396 در تاریخ معاصر ایران چیست؟

به ترتیب انتشار در سایت:

 

سال 1397تبلور، تکثر، تجمع، و تظاهر اعتراض ها بود

دکتر سیروس آموزگار

سال 96، سال ویژه ای در عمر جمهوری اسلامی بود. سالی بود که افشاگری های سالهای اخیر از فساد و غارتگری های سردمداران جمهوری اسلامی که تا پایان دهه هشتاد توسط سران حکومت و دولتها پنهان نگه داشته می شد به اوج خود رسید. گستره و ژرفای این فساد حتی به مخیله دشمنان نظام "مقدس" هم نمی رسید که چگونه یک مشت بیسواد و اوباش در این دهه ها به مقام های بالا گماشته می شدند و تنها هنرشان را که دزدی و کلاهبرداری از ملت بود آزادانه به نمایش می گذاشتند و از حمایت و مشارکت ساختار قوه قضائیه هم برخوردار بودند.

سال 96، سال بیداری مردم ایران و اعتراض های گسترده مردمی، کارگری و نیز علیه حجاب اجباری هم آغاز شد. با افشاگری های دروغگویی ها، فساد و بی لیاقتی، ترس مردم از نظام ریخته است و این موج ها در سال 97 به بلندای تازه ای خواهد رسید. سال 1396، بازگشت سال 1356؟

کورش زعیم

 نقش زن ایرانی در تاریخ انکار ناپذیرست ، چه دیروز و چه امروز و چه فردا !   زن ایرانی در این سال ها برای دفاع از  حق طبیعی خود با دلیری حرکت می کند ! حرکتی که بهای آن را هم می پردازد ! بهایی بس سنگین اما از پای نمی نشیند !  بر پيشاني سال نود شش حركت پر بار زنان  ، پير و جوان و حتا كودكان چشمگيرست ! اين حركت همه خواهي بي گمان فردا را رقم خواهد زد  !

 

دکتر تورج پارسی

از آنجا که در خيزش دی ماه سالی که گذشت، برای نخستين بار در ميان شعارها و خواست های مردم ده ها شهر کشورمان شعاری مذهبی وجود نداشت و خواستاری برقراری حکومتی غيرمذهبی در سراسر آنها موج می زد، از نظر من شکی نيست که حوادث اين سال نشانهء مبداء تاريخی همه گير شدن گفتمان سکولار دموکراسی در ايران، و آغازگاه مبارزه نهائی برای منحل ساختن حکومت مذهبی، استبدادی و ايران ستيز کنونی، و برقراری حکومتی دموکراتيک و بدون رجوع به ارزش های هرگونه مذهبی، محسوب می شود

دکتر اسماعیل نوری علا

با درود. سال 1396، سال رفتن آگاهی سیاسی و فرهنگی و طبقاتی به میان عامه مردم ایران و نارضایتی و انزجار مردم از حکومت فاشیستی حاکم و خالی شدن زیر پای ارتجاع منزول شده بود. سال خیزش بانوان

جواد مفرد کهلان

سال 1396، سال فرو پاشی اسلام را در ایران نام می نهم!

به باور من سرنگونی جمهوری اسلامی نقطه پایانی است بر جمله روحانیت در ایران!

 

شهلا اردلان

خیزش 96 گفتمان مرکزی جامعه ایران را عوض کرده است
http://www.ghandchi.com/1938-enghelabe21iran.htm

سام قندچی

با بهترین شادباش ها برای سال نو و آرزوی نوروزی پر از خوشبختی برای یکایک هموطنان گرانقدر. به نظر من سال 1396 خورشیدی سالی بود پر از تلاش برای آماده کردن سندهای پایان بخشیدن به استبداد کهنه در فرهنگ ایرانی: «سالی که جوانه های انقلاب نوین ایران را برای ثبت در تاریخ معاصر ایران نمایان ساخت.»  

حمیدرضا برهانی

 

سال نود وشش، سالی که زنان ایران ققنوس وار از دل خاکستر برخاستند و آوای رهایی سر دادند و به خرافه و حجاب اجباری نه گفتند و چون سیمرغ آزادی بر فراز آسمان میهنمان به پرواز در آمدند. سال نو بر زنان آزاده ی ایرانی مبارک باد.
 

 

 

حسن اعتمادی

در این برامد میتوان روند تحولات سیاسی اجتماعی ایران را در یک استحاله تدریجی تاریخی اما دگرکون ساز در بطن جامعه  در یک خواگاهی جمعی جستحو کرد. ظهور و حضور بهم پیوسته وفراگیر دی ماه 96 چالشگری های دامنه دارلایه های گوناگون جامعه بویٰژه زنان ایران  علیه استبداد مذهبی فرایندی از رشد اندیشگی و دگرگونی باورهای  واپس گرایی است. این  خانه تکانی تاریخی- ذهنی بستر ساز موجی نو موجی اگاه  و فرا ایدئولوژیک است که گفتمان های نظری و معادلات سیاسی ایدئولوژیک غالب را با عقلانیت تجربی خود به چالش کشیده است. موجی که  از لایه های گوناگون اجتماعی در سراسر ایران در مبارزه با استبداد مذهبی و هویت تحمیلی مذهبی قد علم کرده است. موجی جوان که بدنبال باز ستانی هویت یکپارچه ملی و ارزش های بالنده وانسانی خویش است. سال 96 سال حقانیت انقلاب این موج ازاده ایران در نبرد با حکومت کودتایی اخوندیسم و واژگونی ساختار انسان ستیز ان است.اغازین صدای انقلاب این موج در دی ماه 96 و در تاریخ جهان و در سازمان ملل متحد به ثبت رسید

 

هر سال که از عمر استبداد می گذرد، ما ایرانیان کم و بیش شاهد تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کشورمان هستیم، اما بدون شک این سال 1396 که در حال به پان رسیدن است، سال دختران انقلاب و اعتراضات  مردمی دی ماه می باشد و نقطه عطفی در تاریخ مبارزاتی برای رسیدن به حق و حقوق شهروندی  در ایران است

سال 1396 در تاریخ معاصر ایران، به عنوان سال دختران خیابان انقلاب و اعتراضات ملّی  دی ماه، ثبت خواهد شد و نقطه عطف اعتراضات ملّی  برای گذار از استبداد جمهوری اسلامی خواهد بود. «سال درک و اهمیت یک همگرایی ملّی و نوید سالی پر تلاش در مسیر گذار از استبداد»

پاینده ایران و ایرانی

مسعود اسماعیلو

اسفند 1396 ونیز

 

مسعود اسماعیلو

 سال 1396 یکی از برجسته ترین برگ های تاریخ پنجاه سال اخیر ایران است که در دی ماه این سال ملت ایران با حکومت استبداد مذهبی و طرفداران استمرار آن تسویه حساب کردند. در این سال دختران و زنان دلیر ایرانی ححقانیت خود را به عنوان بخشی تغیین کننده در سرنوشت ملت ایران رقم زدند. سال 1396 به عنوان سال آغاز فروپاشی حکومت استبدادی و مذهبی حاکمان ددمنش مسلط بر ایراندر تاریخ میهن مان ایران ثبت خواهد شد. باشد که حکومتی غیر ایدئولوژیک، غیرمذهبی و بر پایه دموکراسی و حقوق بشر در ایران یک پارچه مستقرگرددد.

 اسفند 96.

 

 منوچهر یزدیان

از دیدگاه فرهنگی وجنبش های اجنماعی سال96 درخشانترین سالهای پس ازشورش پنجاه وهفت میباشد،زیرا هماوایی وهمرایی وهمراهی درمیان ملت ایران برجسته نر ورسا تر وفراگیرتر گردید وفریادهای دادجویانه درمیان مردم ایران رساتر ونمایا نتر شد بویژه خیزش ها وکوششهای پیکارگرانه ی شیر زنان وشیر دختران ایران که همواره پیشگا مان پیکار های آزادی جویانه بودند چهره جهانی بر خود گرفت والگویی برای دیگر با نوان کشور های خاود میامه گردید.برای نمونه زنان عربستان سعودی و ترکیه را می توان نام برد.

با فروتنی درودهای از ژرفای دل برآمده رابه بانوان ودوشیزگان قهرمان کشورم پیشکش می نمایم.

شرین سپندارمزد

سال نو را به همگی هم میهنان شادباش میگویم و امید که در این سال نو شاهد تداوم و پیشبرد دست آورد های سال 1396 در استقرار مردم سالاری در میهنمان باشیم. در سال 1396 مردم بماهیت هر دو جناح حاکمیت ضد مردمی و ضد ایرانی پی بردند و فریاد برآوردند "اصلاح طلب اصولگرا ، دیگه تمومه ماجرا". مردم دریافتند که اختلاف دو جناح فقط در سهم خواهی بیشتر از غارت و رانت حکومتی است و خواهان برکناری کلیت رژیم   شدند.

دکتر سیاوش عبقری

 

سال گذشته سال آشکارگرایی بود، سالی که ابعاد فساد حکومتی بر مردم روشن‌تر شد. مردم با خواست‌هایی مشخص وارد کارزار مبارزاتی شدند. نفی تمامیت رژیم را شعار دادند و به تجربه دریافتند که دین اگر بر قدرت بنشیند، جنایت می‌آفریند. سال گذشته آشکار شد که این رژیم دیگر نمی‌تواند چون سابق بر مردم جکومت کند.

 

 

اسد سیف

ابتدا نامگذاری سال 1397 به نام زن یک ابتکار بسیار زیبا و برازنده برای میهن عزیز مان خواهد بود و مراتب سپاس خودم را به این مهم اعلام می کنم. در ضمن این رزو را به همه زنان کشورم تبریک عرض می کنم

بدون شک سال 1396 نقظه عطفی بود در تاریخ اجتماعی سیاسی ایران. روزی طاهره با طغیان در مقابل خمودگی حجاب از سر برداشت، روزی دیگر خانم دکتر فرخ رو پارسا حاضر نشد لکه سیاه چادر را بر سر نهد و هر دو به شهادت رسیدند و کسی صدایشان را نشنید. اما سال  1396 حرکت زنان با فریادهای آزادی خواهی مادران و دختران به گوش همه رسید. به نظر من زنان به عنوان پیشروان عرصه نبرد با استبداد شده اند و به طور قطع تاثیر ان بسیار شگرف بود چرا که در کشور ما تحولی این چنین را شاهد نبودیم

.

شمس الدین دارابی

 

شاید بتوان گفت سال 1396 نقطه ی عطفی در مبارزات مردم ایران در دوران معاصر است. گذشته از اعتراضات مردم در دی ما و شعار مهم «اصولگرا، اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا» و اعلام مرگ اصلاح طلبی در سال 1396 ويدا موحد دختر خيابان انقلاب , روسري  را از سر برداشت و مبارزات زنان را از بد حجابي به بي حجابي ارتقاء داد .

حركت اين زن دلير و مبارز به همه زنان إعلام كرد كه ديگر زمان ازادي هاي يواشكي بسر آمده وزنان بطور  

اشكار  در مقابل چشمان همه بايست حجاب را بدور افكنند.

حمايت گسترده  از اين حركت نشان دهنده ارتقاع  مبارزات زنان ايران است بطوري كه بسياري از انقلاب زنانه براي رهايي ايران سخن گفته اند . 

اميد كه حركت هاي پيشرو مردمان و زنان ايران كه در سال 1396 آغاز شده  در سال1397 به نتيجه نهائي برسد و رژيم جمهوري إسلامي را به زباله دان تاريخ  رهسپار گرداند. 

نوروز پيروز 

شهلا عبقری

سر آغاز سکولاریسم خواهیِ (آشکار و بی پردهِ) مردمان ایران

مهدی رضایی تازیک

سالی که طغیان گرسنگان، تشنگی رودخانه ها و منابع آبی ایران را از یادها برد و دریای مبارزات زنان ایران بر ضد استبداد مذهبی حاکم، مواج تر از همیشه بود.

سپیده غیاثوند

سال 1396 سال تغییر عمده در طرز تفکر ایرانیان به نسبت سال 1388 در سطح ایران بوده است یعنی بر خلاف سال 1388 که شعارها مذهبی و حق طلبانه بودند در دیماه سال 1396 غیر مذهبی، آزادیخواهانه  و بر اساس دموکراسی مطرح بود .

 حرکت بعدی مقاومت های مدنی بانوان بود که آنها را در سطح متفاوتی قرار میداد وبنظرم پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد در مورد نامگذاری سال بعنوان سال زن ایرانی بسیار مناسب است

 

بابک ادیبیان

 

قیام بزرگ و سراسری 96 آغازی است بر پایان نظام دینی ، ضد ایرانی، استبدادی و فاسد حاکم. قشر های به حاشیه رانده شده، کارگران سخت کوش و استثمار شده و جوانان محروم و بدون آینده، در خیزشی خشونت آمیز و سازش ناپذیر، تمامی پایه های نظام را آشکارا مردود شناختند، بازی دروغ اصلاح طلبی از درون رژیم را پایان یافته خواندند و با زبانی روشن خواهان کنار زدن نظام دینی و آخوندی شدند. مالباختگان فساد حیرت انگیز سران حکومت را افشا نمودند. قیام گران همچنین سیاستهای توسعه طلبانه و نظامی گری رژیم را در منطقه از عوامل تیره بختی های مالی ایرانیان دانستند و هیچ یک از پایه های اعتقادی نظام را سالم نگذاشتند.  از سوی دیگر، زنان شجاع ایرانی در برابر چشمان جهانیان حجاب اجباری، یعنی یکی از پایه های سرکوب و سمبل اصلی سیطرهء سیاه نظام را به کنار زدند و کشاورزان برای نخستین بار در برابر سیاستهای تمدن برانداز نظام در زمینهء تداوم خشکسالی و نابودی محیط زیست مبارزهء خودرا آغاز نمودند

.شایسته است  که کوشندگان سیاسی و رهبران مبارزات اجتماعی ، با اتحاد، مسئولیت و درایت، دین خودرا به این مردم بپا خاسته و به میهنی که در انحطاط آن در چهل سال گذشته نقش داشته اند ادا نمایند

نوروزتان پیروز

فریار نیکبخت

امیدوارم سال نو بر تمام ایرانیان مبارک باشد.

امیدوارم در سال جدید جنبش اعتراضی مردم به ویژه زنان به ثمر برسد

 

ویدا فرهودی

من به اين پرسش پس از دريافت آن از «بنیاد میراث پاسارگاد» خيلى فكر كردم كه سال 1396 از چه برترى برخوردار است كه اين پرسش مطرح شده. به نظر من   1396 را تنها مى توان در چهار چوب سى نه سال نظام جمهوري اسلامى  نگاه كرد.

در سال  96 برأي نخستين بار  تركيب سكولار دمكراسي بطور گسترده اى از طرف اكثر شخصيت هاي سياسي اپوزیسون داخلي و خارج از ايران مورد استفاده قرار گرفت .  اين يكى از بزرگترين دست آوردها برأي تعريف حكومت آينده ايران است .  البته  می توان يادآورى كرد كه اين تركيب و تعريف را مديون دكتر اسماعيل نوري علا باید بود .  در دى ماه سال 96 تظاهرات سراسرى مردم در ايران حكومتى بدون دين و مذهب را خواستار شدند؛ خواسته اى كه براى نخستين بار در سطح خيابان ها فرياد زده شد.

افشین بابازاده

   

سال 1396، سال ابتکار کم نظیر زنان ایران برای به دست آوردن حق آزادی پوشش بود.

این اقدام مدنی، علاوه بر این که خواستی حقوق بشری به شمار می آید، نوعی اقدام برای حفظ میراث فرهنگی غیرملموس ایرانزمین شناخته می شود؛ زیرا آزادی پوشش بخشی از فرهنگ ایرانی ما از دوران باستان تا کنون است، که 1400 سال است در زمان هایی از تاریخ مورد حمله متعصبین مذهبی قرار گرفته است.

با بهترین تبریکات سال نو

شکوه میرزادگی

   

 

 

www.savepasagad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد