Save  Pasargad Committee

پيوند به خانه

 

 

ورود به پاسارگاد در روز کورش محدود شد

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی فارس در برابر پرسش خبرنگار ایسکانیوز که چرا روز کوروش بزرگ پاسارگاد را تعطیل کرده اید گفت:« من وارد این گونه مسائل نمی شوم»!

 

 ورود به پاسارگار 7 تا 9 مهرماه همزمان با روز جهانی کوروش برای گردشگران خارجی محدودورود به پاسارگاد در روز کورش محدود شد شده‌است.

در حالی که به بسیاری از راهنمایان تور اعلام شده‌است که در این روزها پاسارگاد تعطیل است و از بردن تورهای خارجی به این پایگاه تاریخی خودداری کنند، بهادری‌پور، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ایسکانیوز گفت:« پاسارگاد تعطیل نیست. تنها به خاطر انجام عملیات بهسازی و داربست‌هایی که دور مقبره کشیده شده‌است امکان بازدید کامل از آن وجود ندارد. به همین دلیل اعلام کردیم که تورها را به پاسارگاد نیاورند تا اعتراضی نسبت به اینکه با وجود خرید بلیت امکان بازدید کامل وجود ندارد، نداشته‌باشیم.»

او انجام عملیات نورپردازی با هدف تامین امنیت بنا، نصب دوربین مدار بسته، کف‌سازی صفه و ایجاد رمپ برای تسهیل بازدید معلولان را از برنامه‌های این بهسازی عنوان کرد و گفت:« معلوم نیست این عملیات چقدر طول بکشد شاید یک یا دو ماه شرایط پاسارگاد به همین صورت باشد.»

او در پاسخ به این سوال که چرا این عملیا ت همزمان با روز جهانی کورورش 7 آبان ماه که مصادف است با زمان فتح بابل توسط این پادشاه هخامنشی، انجام می‌شود، گفت:« این روز چندان هم سندیت تاریخی ندارد»

او در برابر این سوال که بالاخره دنیا این روز را به عنوان روز جهانی کورورش پذیرفته است بنابراین بسیاری مشتاقند که در این روز به پاسارگاد بیایند، گفت: من وارد این گونه مسائل نمی‌شوم

 

تاریخ نویسان 7 آبان ماه همزمان با 29 اکتبر را روزی می دانند که کوروش پس از تصرف بابل وارد آن شد. مردم بابل تصور می کردند مانند تمام فاتحان توسط کوروز نیز مورد غارت و چپاول قرار می گیرند اما کوروش بزرگ فرمانی را صادر کرد که سازمان ملل در سال 1971 آن را به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخت

 ایسکانیوز

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد