Save  Pasargad Committee

پيوند به خانه

 

 

http://www.chn.ir/NSite

ممنوعیت ورود گردشگران  به پاسارگاد در روز کورش

ورود به محوطه جهانی پاسارگارد از ۷ تا ۹ آبان که همزمان با «روز کورش» است، برای گردشگران خارجی ممنوع شده‌ است

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، «به بسیاری از راهنمایان تور اعلام شده‌است که در این روزها پاسارگاد تعطیل است و از بردن تورهای خارجی به این پایگاه تاریخی خودداری کنند. اما محمدکاظم بهادری‌پور، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی فارس گفت: «پاسارگاد تعطیل نیست. تنها به خاطر انجام عملیات بهسازی و داربست‌هایی که دور مقبره کشیده شده ‌است امکان بازدید کامل از آن وجود ندارد. به همین دلیل اعلام کردیم که تورها را به پاسارگاد نیاورند تا اعتراضی نسبت به این‌که با وجود خرید بلیت امکان بازدید کامل وجود ندارد، نداشته‌ باشیم. به  گفته او «معلوم نیست این عملیات چقدر طول بکشد شاید یک یا دو ماه شرایط پاسارگاد به همی صورت باشد

بهادری‌پور در پاسخ به این پرسش که :چرا این عملیات همزمان با روز کورش هفتم آبان که مصادف است با زمان فتح بابل توسط این پادشاه هخامنشی، انجام می‌شود، گفت: «این روز چندان هم سندیت تاریخی ندارد.

تاریخ‌نویسان هفتم آبان‌ماه همزمان با ۲۹ اکتبر را روزی می‌دانند که کورش پس از تصرف بابل وارد آن شد. مردم بابل تصور می‌کردند مانند تمام فاتحان توسط کورش مورد غارت و چپاول قرار می‌گیرند اما کورش فرمانی را صادر کرد که سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد و برخی از آن به‌عنوان نخستین منشور در زمینه حقوق بشر نام می‌برند.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کورش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید

از: سایت رادیو زمانه

عکس از: فرزاد آریان

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد