Save  Pasargad Committee

پيوند به خانه  
 

کشف جام های طلا و نقره و 300 اثر تاریخی هزاران ساله در اردبیل

از: رضا کمالی

به گفته نقی زاده مديرکل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اردبيل بزرگ ترين محموله قاچاق اشيای عتيقه به همراه نفيس ترين جام ايران باستان در مشگين شهر کشف شد.

يحيی نقی زاده امروز، یکشنبه هجدهم خرداد 94 به خبرنگاران گفت که اين اشيای عتيقه توسط واحد اطلاعات سپاه پاسداران مشگين شهر از قاچاقچيان کشف و ضبط شده است.

اشیای ضبط شده، حدود 300 رقم است که در میان آن ها انواع سفالینه، زیورآلات طلا و نقره زنانه، انواع ظروف طلا و نقره و مفرغ می باشد گفته می شود که این اشیا بسیار با ارزش هستند که ساخت آن ها مربوط به عصر آهن، هزاره های قبل از میلاد و دوره های بعدی می باشد. یکی از اشیایی که به دست آمده جام بسیار نفیسی است که از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت، ظرافت، و زیبایی نادر است.

وی گفت: ۳۰۰ قلم اشيای بسيار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالينه، ابزارآلات جنگی، زيور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از ميلاد و دوره های بعدی از جمله اشيای کشف شده است.

در ميان اين اشيا جام بسيار نفيسی بدست آمده که از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت ، ظرافت و زيبايی با جام های معروف مارليک و حسنلو برابری می کند.

رییس میراث فرهنگی اردبیل معتقد است که جام مشگين در کنار جام های مارليک و حسنلو افتخار بزرگی برای استان اردبيل و منطقه مشگين شهر است و نشان از تمدن بسيار مهم اين منطقه در پهنه ايران باستان دارد. او همچنین از شروع مطالعات اين آثار توسط کارشناسان بر جسته سازمان ميراث فرهنگی کشور خبر داد.

 

امیدواریم که چون بیشتر موارد در سی و چند سال گذشته این اشیا سر از موزه های خارجی در نیاورد و بدتر از آن امیدواریم که برخی از این اشیا چون بسیاری از آثار با ارزش مان به قصد ذوب کردن و فروختن ناپدید نشود.

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com