Save  Pasargad Committee

پيوند به خانه  

 

دو کتیبه استثنایی دوره ساسانیان در خطر نابودی است

از رضا کمالی

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دو سنگ نبشته شاهپور ساسانی که جزو کتیبه‌هایی تاریخی از دوره ساسانیان هستند در خطر نابودی قرار دارند. این دو سنگ نبشته درباره شکار و گردش شاه ساسانی در منطقه ی شکار‌گاه اطلاعاتی می دهد. کارشناسان معتقدند که این کتیبه‌ها  دارای ارزش زبان‌شناسی، تاریخی، مردم‌شناسی، تاریخچه ی ورزشی و.... هستند. متاسفانه اکنون در میان انبوهی زباله،  در گوشه‌ای بدون هیچ مراقبت و محافظتی از سوی سازمان میراث فرهنگی محافظتی‌‌ به حال خود رها شده اند و علاوه بر آسیب‌هایی که گردشگران ناآگاه و عوامل طبیعی به آن‌ها وارد می‌کنند و  معرض خطر ربوده شدن نیز قرار دارند.
شاهین آریا خبرنگار ایلنا و کنشگر حوزه میراث فرهنگی در مورد این میراث باستانی می گوید: «در حدود سال ۸۷-۸۶ برخی چپاولگران به بهانه یافتن گنج قسمت پایین یکی از این سنگ نبشته‌ها را منفجر کرده‌اند که خوشبختانه آسیبی به آن وارد نشد اما همیشه بیم آن می‌رود که   این میراث ارزشمند تاریخی دیگر وجود نداشته باشد.
آریا می گوید که این سنگ نبشته‌ها قابلیت دارند که به ثبت جهانی برسند در واقع این دو سنگ‌نبشته و قسمت‌هایی از شاهنامه فردوسی و اوستا تنها مدارک تاریخی هستند که ما را  از وجود ورزش تیراندازی در ایران از دوره‌های باستانی خبر می‌دهند.

وی در مورد چگونگی محافظت از این آثار گفت: کار‌شناسان اعتقاد دارند که بهترین نوع محافظت از این دو کتیبه انتقال آن‌ها به موزه ایران باستان می باشد.

آریا در پایان به امکانات گردشگری منطقه ی این سنگ نبشته‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این منطقه فاقد هر گونه زیرساخت و امکانات گردشگری است و تنها یک جاده آسفالت دارد و فردی نیز محوطه‌ای را در نزدیکی سنگ نبشته‌ها اجاره کرده که به گردشگران برای چادر زدن اجاره می‌دهد، در حالی که این منطقه در دوره ساسانی و حتی پیش از آن شکارگاه بوده و ارزش تاریخی دارد.

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد