[

Save  Pasargad Committee

Link to English Section

 

بیانه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |   تاريخ  زدايي   | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

 نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان بر شما شاد باد ـ 1392 خورشیدی ـ 2552 پاسارگادی ـ 2013 میلادی

 

 

 

 

 

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد

به بهترين شخصیت های سال 

به آن ها که نگاهدارنده و نگاهبان ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين هستند

Pasargad Heritage Foundation Presents:

The Nowruz Award, On March 21, 2013

To the personalities of the year for their vision and efforts to preserve the national,

cultural, historical, and natural heritage of Iran that also belongs to all humanity

 

 

 

 

 

The Personality of the Year   

  جایزه نوروز تقدیم می شود به بهترین شخصیت های سال:

دکتر اسماعیل کهرم

Esmail Kahrom

 

بهترین شخصیت سال 1391

در رشته محیط زیست و میراث طبیعی

The personality of the year 2012, for preservation of

"Environment and Natural Heritage"

آقای دکتر اسماعیل کهرم، بوم شناس و کارشناس میراث طبیعی و محیط زیست، به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی  سال 1391 انتخاب شده اند، به خاطر:

ـ چند دهه تلاش بی وقفه در نگاهداشت میراث طبیعی و محیط زیست ایران

 

ـ  ارائه ی هشدارهای  به هنگام در مورد بخطر افتادن این میراث ها، بدون ملاحظات فرصت طلبانه

 

ـ برخوردهای شجاعانه با ویرانگران میراث طبیعی و محیط زیست

 

ـ داشتن نگاه هشیارانه و علمی  نسبت به طبیعت و اهمیت آن در زندگی انسان

 

ـ بوجود آوردن ادبیاتی تازه  و گیرا در ارتباط  با محیط زیست و میراث طبیعی و برانگیختن  علاقه و حس مسئولیت در مخاطبین خود.

***

 اکنون که میراث طبیعی و محیط زیست ایران در وضعیتی به شدت بحرانی به سر می برد و نابودی و مرگی خاموش،  تک تک داشته های طبیعی ما را تهدید می کند، نقشی که کوشندگان میراث طبیعی و محیط زیست دارند، بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. در چنین شرایطی دکتر کهرم بدون تردید یکی از شجاع ترین و رساترین صداهایی است که همگان را به نجات این میراث می خواند. آگاهی علمی  و حس عاشقانه ای که او نسبت به اجزای طبیعت دارد، و ادبیات و سبکی نو که برای نوشتن درباره این میراث انتخاب کرده این توفیق را به او داده که به سهم خود زنده بودن طبیعت را به کسانی که به دلیل نبود آموزش درست درکی از آن ندارند نشان دهد. کهرم با زبان و کلامی ساده، زیبا و موثر چنان از کوه و دریا و رود و تالاب و درخت و خاک می گوید که مخاطبش نمی تواند بی توجه از آن ها بگذرد؛ و چنان انسان را به هم نفسی با شیر و گرگ و آهو و پرنده و ماهی و کرم می خواند که نمی توانند درد و رنجی را که بر آن ها می رود ندیده بگیرد.

زندگی نامه >>>

 

Dr. Esmail Kahrom is a ecologist and an expert in natural heritage and environmental issues.

He is chosen as the Personality of the Year 2012 in relation to:

- His  never-ending efforts for preservation of Iranian natural heritage and environment for many decades.

- His timely and non-opportunistic warnings about the endangerment of such heritage.

- His courageous encounters with the violators of natural and environmental heritage.

- His intelligent and scientific view of nature and its significance in human lives.

- His creative and compelling body of work in the field of a new and attractive literature in relation to the environment and the natural heritage that has inspired others with a sense of responsibility and enthusiasm.

 

دکتر علیقلی محمودی بختیاری

Aligholi Mahmoudi Bakhtiari

بهترين شخصیت سال 1391

در رشته ميراث فرهنگی و تاريخی

The personality of the year 2012, in the field of “Cultural and Historical Heritage"

 

 آقای علیقلی بختیاری، تاریخدان، ایرانشناس، و متخصص زبان های باستانی، به عنوان بهترین شخصیت سال 1391 انتخاب شده اند، به خاطر:

ـ  چندین دهه تلاش خستگی ناپذیر برای حفظ میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران.

 

ـ پژوهش های گسترده در بخش های مختلف تاریخ، ادبیات و عرفان ایرانی

ـ تدریس در دانشگاه های ایران و کشورهای دیگر،  برای شناساندن ادبیات، و تاریخ ایران.

 

ـ تدریس داوطلبانه و آزاد به جوان ها، و برانگیختن اشتیاق آن ها برای فراگیری تاریخ و فرهنگ ایران، و تشویق آن ها به حفظ داشته های ملی و ایرانی خویش.

 

ـ تالیف و انتشار مجموعه ای از کتاب های کم نظیرکه هر کدام آن ها می تواند به عنوان منبعی ارزشمند ماندگار باشد.

***

در شرایطی که میراث فرهنگی و تاریخی ما در وضعیت بدی قرار دارد و موسسات آموزشی و علمی در ایران،  از آموزش واقعی و درست  تاریخ و فرهنگ ایرانی  به کودکان و جوانان منع می شوند، و در شرایطی که آیین های ملی زیبای ما، که سرشار از مهر و شادمانی اند، و بیشترین خوانایی را با آیین های امروزین جهانی دارند، مورد بی توجهی قرار گرفته و برخی شان حتی ممنوع اعلام شده اند، دکتر بختیاری سال هاست که به شکلی خستگی ناپذیر و بی هیچ تظاهری به وسیله مقالات، مصاحبه ها، سخنرانی ها، و کلاس های آزاد، بیش از سهمی که یک مدرس دانشگاهی دارد، جوانان ایران را با ارزش های فرهنگی و تاریخی و آیین های ملی آشنا کرده و به سهم خود رغبت آموختن و انتقال فرهنگ ما را به نسل های آینده مهیا ساخته اند.

زندگی نامه >>>

 

Dr. Aligholi Mahmoudi Bakhtiari is a historian, Iranologist, and an expert in ancient languages.

He is chosen as the personality of the year 2012 in relation to:

- His tireless efforts for preservation of Iranian intangible heritage for many decades.

- His extensive and vast studies in different fields of Iranian history, literature and mysticism.

- His teachings at  Iranian universities and other universities across the world on Iranian history and literature.

- His voluntary teaching and free classes for young people with the purpose of creating enthusiasm for learning about Iranian history and culture in them and encouraging the preservation of Iranian national treasures.

- His authorship and publication of a collection of outstanding books that are considered an  invaluable source for Iranian studies.

     چرا بهترين های سال       

«جایزه نوروز» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی از بهترین کوشندگان قلمروی میراث فرهنگی و طبیعی، اعطا می شود.

تا سال 2009 از سوی بنیاد میراث پاسارگاد هرساله افراد، انجمن ها، و سازمان های زیادی که یا در بخش های مختلف میراث فرهنگی، و میراث طبيعی فعالیتی داشتند و یا از کوشندگان آن پشتیبانی می کردند در ليست بهترين ها  معرفی می شدند، اما از آن سال تا کنون هر ساله از میان بهترین کوشندگان میراث فرهنگی و یا طبیعی و محیط زیست تنها 2 تا حداکثر 5 شخصیت، برای گرفتن جایزه نوروز معرفی می شوند.

«جایزه نوروز»  به شخصیت هایی تقدیم می شود که:

1ـ داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشیده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند. و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند.

 

2ـ به نهادی مدنی و یا فردی که در شهر یا منطقه ی خود با هدف آگاه سازی، نگاهبانی و نجات میراث فرهنگی و طبیعی تلاش کرده است.

 

 3- به هنرمند یا مولفی که نوشته ها و یا آثارش در جهت شناساندن ارزش های میراث فرهنگ ناملموس، تاریخ و آیین های ایرانی باشد.

 

بنياد ميراث پاسارگاد، و کميته ی زير نظر آن؛ کميته ی نجات پاسارگاد، می کوشند تا، بر اساس اهداف خود (که شامل نگاهبانی، نگاهداری و نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی، ملی و بشری ايرانزمين  ـ اعم از فيزيکی يا معنوی ـ است) افرادی را بعنوان بهترین شخصیت سال برای دريافت جایزه ی نوروز  انتخاب کنند.

طبيعی است که انتخاب بهترين ها هرگز به معناي ناديده گرفتن کوشش هاي ارزشمند ديگران نيست. ما اين انتخاب را فقط از ميان کسانی که، به طور مستقل، در زمينه هاي مربوط به نگاهبانی و نجات گنجينه هاي بشري، در طول زندگی اجتماعی خود و یا در يک سال گذشته به گونه اي پيوسته  و بيشتر از ديگران کوشا بوده اند   انجام می دهيم.

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

از سوی  بنياد ميراث پاسارگاد

 

لازم است در همين جا بهترين سپاس های خود را تقديم شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و روزنامه نگارانی کنيم که همواره از همراهی ها، پشتيبانی ها، و ياری های به موقع آنان در روزهای مهم  و رويدادهای اساسی در ارتباط با ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين برخورداربوده ايم؛

نيز به کارمندان، کارشناسان، و باستانشناسان زحمتکش و کوشنده ی سازمان ميراث فرهنگی و سازمان محيط زيست که با همه ی بدعملی های مديران اين سازمان ها، و با همه ی فشارها، سانسور ها، و آزارهايي که بر آن ها وجود دارد  با همه ی توان شان برای نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی ايران تلاش می کنند درود فرستاده و عميق ترين سپاس های خود تقديمشان می کنيم.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com