International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

خانه شيخ بهايي در حال فرو ريختن است

يکی از ارزشمندترين ميراث ملی و تاريخی اصفهان در حال ويرانی است

و سازمان ميراث فرهنگی کمترين اعتنایی به آن ندارد

 در حالي که ساکنين خانه شيخ بهايي در اصفهان بارها درباره وضعيت فعلي خانه به مسئولان سازمان آب و فاضلاب منطقه 3 اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان اخطار داده‌اند، اما همچنان هيچ توجهي به اين اثر ملي نمي‌شود و به علت رطوبت بيش از اندازه ديوارهاي اين خانه در حال فرو ريختن است.

 

«خانم جلالي»، مالک خانه شيخ‌ بهايي که بدون مساعدت سازمان ميراث فرهنگي و يا شهرداري اصفهان سال‌ها قبل اقدام به مرمت اين خانه تاريخي کرده بود در اين‌باره به ميراث خبر گفت: «در حال حاضر ديوارها خيس شده‌اند و تزئينات خانه در حال ريختن است.»

 

وي در ادامه گفت: «اين وضعيت در ديوار شرقي بنا وارد مرحله بحراني شده و نه تنها خيسي ديوار در اين قسمت به خوبي قابل رويت است که تزئينات صفوي آن نيز در حال ريختن است.»

 

خانه شيخ بهايي يکي از ارزشمندترين خانه‌هاي تاريخي اصفهان است که پشت مسجد جامع اصفهان واقع شده و در سال 1375 با شماره ملي در آثار ميراث فرهنگي کشور به نام خانه شيخ بهايي به ثبت رسيده است.

 

خانم جلالي همچنين به CHN گفت: «تا کنون براي مرمت اين خانه تاريخي که يادگار يکي از بزرگترين معماران و دانشمندان اصفهان بوده است، يک ريال از سازمان ميراث فرهنگي پول نگرفته‌ايم و تا کنون تمامي هزينه‌هاي مرمت و پس از آن تعميرات سالانه بنا را به تنهايي انجام داده‌ايم. اما ديگر انجام اين کار خارج از توان ما است.»

 

وي در ادامه افزود: «تا کنون چندين بار سقف بنا را مرمت کرديم که علت تخريب آن نشست خانه و خيس شدن ديوارهاست. درحالي که بارها نسبت به اين موضوع به سازمان ميراث فرهنگي و آب منطقه‌اي اخطار داده شده و آن‌ها را مطلع کرديم اما هيچ اقدامي براي جلوگيري از نشت لوله‌هاي آب که طي چند سال گذشته به شدت از آن رنج برده‌ايم نشده است.»

 

به گفته جلالي يک‌بار مسئولان آب منطقه‌اي اصفهان تصميم به تعويض لوله‌هاي زير خانه کردند و قرار شد که کارشناسي از سازمان ميراث فرهنگي در هنگام حفاري و تعويض لوله‌ها حضور داشته باشد که تا کنون انجام نگرفته است.

 

پيش از اين مالکين خانه قصد فروش آن را داشتند که بحث‌هاي متعددي را به همراه داشت و چندين نهاد دولتي از جمله شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي و حتي سازمان آب منطقه‌اي اصفهان قصد خريد آن را داشتند که هنوز اين اتفاق نيز رخ نداده است.

 

در پي اقدام به فروش خانه شيخ بهايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي که در آن وقت قائم مقامي اين سازمان را برعهده داشت اعلام کرد که اين خانه منصوب به شيخ بهايي است و مدرکي دال بر سکونت شيخ بهايي در اين خانه وجود ندارد.

 

به گفته جلالي، مالک فعلي خانه نه تنها اين خانه با نام خانه شيخ بهايي در سال 1375 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده که 9 سند ديگر دال بر سکونت شيخ بهايي در اين خانه وجود دارد که تمامي آن‌ها قابل استناد بوده و موجود هستند.

مالک خانه شيخ بهايي در ادامه افزود: «چندي پيش معاون حفظ و احياء و ثبت آثار تاريخي از تشويق مالکين خصوصي خانه‌هاي تاريخي که اقدام به مرمت خانه کردند صحبت کرده است. ما که اولين افرادي بوديم که در اصفهان به عنوان بخش خصوصي اين کار را انجام داديم نيازي به تشويق نداريم و تنها از اين معاونت مي‌خواهيم که به داد خانه شيخ بهايي برسند.»

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

 

میدان عتيق