International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

با وجود مخالفت همه مراجع قانوني

احداث جاده به سمت «جنگل» ابر ادامه دارد

 

چند سال از اولين خبر احداث جاده جديد از داخل جنگل ابر مي گذرد. اما با وجود مخالفت ديوان محاسبات، سازمان جنگل ها و مراتع، سازمان حفاظت محيط زيست و حتي وزارت راه مبني بر غيرقانوني بودن و به صرفه نبودن احداث جاده جديد در داخل اين منطقه، از شهريورماه امسال دوباره بولدوزرهاي پيمانکار راه استان در جاده منتهي به جنگل ابر شروع به تعريض جاده کردند. در بازديدي که گروهي از خبرنگاران در هفته گذشته از منطقه داشتند، بولدوزرهاي پيمانکار راه استان همچنان مشغول عريض کردن جاده خاکي بودند که به سمت جنگل ابر مي رود. جاده خاکي که به راحتي دو خودرو مي توانند از آن عبور کنند در حال تبديل شدن به جاده يي به عرض حدود 16 متر است. يعني يک اتوبان دوبانده رفت و برگشت براي خودروهاي سواري که قصد ديدن جنگل ابر را دارند. در حالي که کارگران مشغول خاکبرداري و مسطح کردن جاده خاکي قديمي بودند، مسوولان سازمان هاي جنگل ها و مراتع و محيط زيست شهرستان از نبود هر گونه مجوزي براي تعريض جاده خبر دادند. اما با وجودي که چند بار جلوي کار توسط مسوولان محيط زيست و منابع طبيعي شهرستان گرفته شد، مشخص نيست چه افرادي فراتر از قانون همچنان به تعريض اين جاده ادامه مي دهند.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان شاهرود درباره خاکبرداري و مسطح کردن جاده دولاينه به جاده چهارلاينه گفت؛ طبق صورتجلسه قبلي با استانداري و سازمان هاي مرتبط تنها مجوز آسفالت کردن جاده فعلي بدون هيچ گونه عريض شدن آن داده شده بود. اين عمليات آسفالت، تا «ماهي سرا» است که طول آن 2500 متر است و از آنجا تا جنگل ابر 5 تا 6 کيلومتر فاصله است.

سيداصغر مطهري در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» که چرا اکنون بولدوزرهاي پيمانکار راه مشغول کار و عريض کردن جاده هستند، گفت؛ ما با تعريض به اين اندازه مخالف هستيم. عرض جاده قديم حدود هفت متر بود و بايد جاده با همان عرض قديم آسفالت مي شد. ما حتي دو بار جلوي کار اين پيمانکار را گرفتيم ولي مي بينيم باز هم به کارشان ادامه مي دهند. در حالي که شش راه ارتباطي بين استان هاي گلستان و سمنان وجود دارد همچنان مشخص نيست چه اصراري به تخريب جنگل و احداث يک جاده جديد ديگر وجود دارد. مدير کل جنگل هاي خارج از شمال که در اين بازديد همراه خبرنگاران است، اين جنگل را يکي از بي نظيرترين جنگل هاي خاورميانه ناميد و گفت؛ از چهار ميليارد هکتار جنگل جهان چهار هزار هکتار سرخدار است که از اين ميزان حدود 500 هکتار در ايران است که از اين ميزان نيز به صورت لکه لکه در «ارسباران» و بخشي نيز در جنگل «ابر» وجود دارد. وي درختان سرخدار را جزء ذخاير کشور و جزء جنگل هاي ممنوع القطع عنوان کرد و گفت؛ عمر اين درختان به چهار هزار سال مي رسد و امکان ندارد بعد از قطع آنها بتوانيم با صرف هزينه هاي ميلياردي چنين جنگل هايي را احيا کنيم. وي تاکيد کرد؛ قطع درختان جنگل ابر آب دشت «سمنان» را به خطر انداخته و وجود اين جنگل ها تضمين کننده آب زراعتي اين منطقه است. وي تاکيد کرد؛ متاسفانه پشت اين جاده دست هاي خاص براي منافع خاصي وجود دارد. داستان احداث جاده در جنگل ابر مشخص است. پشت سر هر جاده آسفالته يي، ويلاها وارد شده اند. وي با اشاره به اين سخن يکي از مسوولان دولتي که اگر براي ساخت جاده ابر 50 هکتار جنگل قطع شد، به جاي آن و به همان ميزان در جاي ديگر جنگلکاري شود، گفت؛ اين کار غيرممکن است. چگونه مي توان درختي را که دو هزار سال سن داشته است، قطع کرد و درختي ديگر مانند آن را در جاي ديگر کاشت. همچنين مدير کل منابع طبيعي سمنان با تاکيد بر اينکه احداث جاده در جنگل ابر هيچ توجيه اقتصادي ندارد، گفت؛ نبايد براي 17 کيلومتر جاده، جنگلي ارزشمند را از بين ببريم تا يک عده بسيار کم به منافع شخصي برسند. سيدحسن ميرعماد با تاکيد بر اينکه بيشتر مردم به شدت مخالف احداث اين جاده هستند، گفت؛ تعداد اندکي که نام خود را «ستاد مردمي پيگيري احداث جاده جنگل ابر» گذاشته اند براي احداث جاده پافشاري مي کنند.

وي همچنين در پاسخ به اعتماد که آيا احداث جاده زمينه ورود زمين خواران و ويلا سازي در منطقه است، گفت؛ در هر کجا در مناطق ييلاقي که جاده احداث شده است، زمين خواران وارد شده اند و ويلا سازي نيز انجام شده است.

ميرعماد درباره مصوبه استاني هيات دولت درباره جاده جنگل ابر گفت؛ با مصوبه هيات دولت در اولين سفر استاني سمنان، تکميل جاده علي آباد به شاهرود مصوب شد. ما در ابتدا مشکلي با آسفالت و ايمن سازي جاده قديمي نداشتيم چون نياز منطقه بود اما بعدها بحث تعريض جاده و احداث جاده يي جديد در دل جنگل ابر مطرح شد.

ميرعماد خاطرنشان کرد؛ در ابتدا قرار بر اين بود که جاده ورودي به جنگل که جاده علي آباد به شاهرود بود، ايمن سازي و آسفالت شود اما در بازديدي که صورت گرفت متوجه شديم، جاده يي به عرض 11 متر در کنار جاده قديمي در دست احداث است که بخشي از جاده علي آباد به شاهرود است. موافقان تعريض اين راه معتقد هستند براي سهولت رفت و آمد گردشگران قصد عريض کردن و آسفالت کردن جاده ورودي به جنگل ابر را دارند و اين جاده به هيچ وجه به جنگل ابر وارد نمي شود. ولي از سوي ديگر مسوولان و کارشناسان منابع طبيعي و محيط زيست به اين سخن خوشبين نيستند چرا که براي رفت و آمد گردشگران به جنگل ابر تاکنون اين جاده خاکي مشکلي را به وجود نياورده است. از سوي ديگر هيچ دليلي براي عريض کردن جاده به 16 متر به غير از اينکه بعد ها قصد ادامه آن را از داخل جنگل داشته باشند، وجود ندارد. فقط کافي است نگاهي به احداث جاده در جنگل هاي بکر و طبيعي شمال به بهانه همان حضور گردشگر يا تردد راحت تر روستاييان داشته باشيم که يک جاده باريکه خاکي به جاده چندبانده آسفالته تبديل شد و پس از آن بود که هجوم ويلاسازي و قطع جنگل هاي بکر و انبوه شمال هم آغاز شد. تاکنون همين طور بوده است، جاده يي که به نام گردشگران احداث مي شود به کام ويلاسازان و زمين خواراني خواهد شد که شايد بتوان از آنها به نام همان دست هاي پشت پرده نام برد.

از:  اعتماد

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com